روند رشد صادرات نفت عراق آهسته شد
روند رشد صادرات نفت عراق آهسته شد
صادرات نفت فدرال عراق بدون در نظر گرفتن منطقه نیمه خودمختار کردستان، با وجود سهمیه تولید بالاتر اوپک پلاس، در ماه دسامبر نسبت به ماه پیش از آن رشد ملایمی پیدا کرد.

آمار وزارت نفت عراق نشان داد صادرات فدرال در ماه دسامبر به ۳.۲۷۷ میلیون بشکه در روز در مقایسه با ۳.۲۷۳ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،سهمیه تولید نفت عراق تحت توافق عرضه میان اوپک و متحدانش از ۴.۱۹۳ میلیون بشکه در روز در ماه نوامبر به ۴.۲۳۷ میلیون بشکه در روز در ماه دسامبر افزایش یافت. این سهمیه مربوط به تولید بود و شامل صادرات نمی شود. آمار مصرف داخلی نفت از سوی وزارت نفت عراق اعلام نشد.

سهمیه تولید نفت عراق در ژانویه ۴.۲۸۱ میلیون بشکه در روز است.

صادرات نفت از مناطق مرکزی و جنوبی عراق ۰.۵ درصد کاهش یافت و به ۳.۱۸۰ میلیون بشکه در روز رسید، در حالی که صادرات نفت منطقه کرکوک از طریق بندر سیهان ترکیه با ۲۹ درصد افزایش، به ۸۷ هزار و ۱۰۰ بشکه در روز رسید.

درآمد عراق از صادرات نفت در ماه دسامبر که میانگین قیمت ۷۲ دلار در هر بشکه بود، به ۷.۰۳۷ میلیارد دلار رسید که در مقایسه با درآمد ۷.۶۱۰ میلیارد دلار در ماه نوامبر که میانگین قیمت ۷۷ دلار و ۵۱ سنت بود، کاهش نشان داد.

نمایندگان اوپک پلاس به اس اند پی گلوبال پلاتس گفتند: اتحاد اوپک پلاس در نشست روز سه شنبه احتمالا افزایش تولید به میزان ۴۰۰ هزار بشکه در روز دیگر را برای ماه فوریه تصویب خواهد کرد.

بر اساس گزارش پلاتس، تولیدکنندگان نفت اوپک، روسیه و چند تولیدکننده متحد دیگر این گروه هر ماه نشستی برگزار کرده و افزایش تدریجی تولید را تصویب می کنند تا به محدودیت عرضه‌ای که در سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا پس از آغاز بحران پاندمی اجرا کرده بودند، خاتمه دهند.