قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۱۰/۱۱| رشد ۵۰ درصدی قیمت نفت در سال میلادی گذشته
قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۰/۱۰/۱۱| رشد ۵۰ درصدی قیمت نفت در سال میلادی گذشته
نفت برنت در پایان سال میلادی گذشته ۵۰.۵ درصد رشد داشت که از سال ۲۰۱۶ تاکنون بی سابقه بود.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از رویترز، به دنبال ترمیم تاثیرات اقتصادی بحران کرونا و محدود شدن عرضه نفت از سوی تولیدکنندگان بزرگ و با وجود اینکه موارد ابتلا به سویه جدید به ارقام بی سابقه ای رسیده است، قیمت نفت روز جمعه کاهش داشت اما بهترین عملکرد سالانه از سال 2016 را به ثبت رساند.

بر اساس این گزارش، قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال در پایان معاملات روز جمعه با یک دلار و 75 سنت معادل 2.2 درصد کاهش به 77 دلار و 78 سنت رسید. قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت آمریکا نیز در پایان معاملات دیروز با یک دلار و 78 سنت معادل 2.31 درصد کاهش به 75 دلار و 21 سنت رسید.

نفت برنت در پایان سال 2021 50.5 درصد رشد داشت که از سال 2016 تاکنون بی سابقه بود. قیمت نفت خام آمریکا هم 55.5 درصد رشد کرد که بیشترین رشد سالانه از سال 2009 تاکنون بود.

قیمت هر دو شاخص نفتی در ماه اکتبر بالاترین رقم سال را تجربه کرد به نحوی که نفت برنت به 86 دلار و 70 سنت و نفت برنت به 85 دلار و 41 سنت رسید.

جان کیلداف تحلیلگر موسسه مدیریت دارایی اگین کپیتال گفت: «امسال شاهد ترمیم بازار فرآورده های نفتی بودیم… قیمت ها در بازار نفت کاملا نسبت به هرگونه اخبار مرتبط با کرونا حساس است و هرچند هنوز به طور کامل از بحران کرونا رها نشده ایم اما داریم به سطح تقاضای قبل از کرونا نزدیک می شویم.»

انتظار می رود قیمت های جهانی نفت در سال آینده و همزمان با افزایش تقاضا برای سوخت هواپیما شاهد رشد بیشتری باشد.

کریگ جیمز اقتصاددان موسسه کامسک گفت: «در این سال شاهد ظهور سویه های دلتا و اومیکرون و انواع محدودیت های مسافرتی و قرنطینه ای بودیم اما تقاضا برای نفت نسبتا بالا باقی ماند… دلیل این موضوع را می توان اقدامات حمایتی بانک های مرکزی جهان دانست. محدود شدن عرضه هم در رشد قیمت ها موثر بود.»