تولید نفت ونزوئلا چگونه دو برابر شد؟
تولید نفت ونزوئلا چگونه دو برابر شد؟
ونزوئلا امسال با انعقاد قراردادهایی که به استخراج و پالایش نفت فوق سنگین این کشور به گریدهای قابل صادرات کمک کرد، تولید نفت خود را امسال در مقایسه با رکورد اندک سال گذشته دو برابر کرد.

معکوس شدن غافلگیرکننده کاهش تولید نفت شرکت نفتی دولتی PDVSA ونزوئلا با انعقاد قرارداد با شرکتهای حفاری کوچک و دریافت مستمر میعانات از ایران آغاز شد. این دو عامل کمک کردند تولید نفت ونزوئلا به ۸۲۴ هزار بشکه در روز در نوامبر افزایش پیدا کند که بالاتر از ۹ ماه نخست سال ۲۰۲۱ و ۹۰ درصد بیشتر از میانگین تولید ماهانه در سال گذشته بود.

به گزارش نبض‌انرژی،این که آیا ونزوئلا می تواند به افزایش تولید نفت ادامه دهد، نامعلوم است. سال‌ها بدهی‌های پرداخت نشده، سوءمدیریت و این اواخر تحریمهای آمریکا، دسترسی ونزوئلا به تجهیزات حفاری و سرمایه‌گذاری خارجی را قطع کرده است. این تحریمها همچنین مشتریان ونزوئلا را به شرکتهایی محدود کرده است که هیچ سابقه ای در تجارت ندارند.

رشد اخیر تولید نفت شرکت PDVSA از جمله رسیدن به تولید روزانه یک میلیون بشکه برای نخستین بار در سه سال اخیر، همچنان پایین‌تر از هدف سال ۲۰۲۱ این کشور برای تولید ۱.۲۸ میلیون بشکه در روز باقی مانده است. هر چند که طارق العسیمی، وزیر نفت ونزوئلا رسیدن تولید روزانه به یک میلیون بشکه را در پیام کریسمس، یک پیروزی بزرگ عنوان کرد.

کارکنان مناطق تولید نفت می گویند بازگشایی میادین نفتی بیشتری ادامه دارد و انتظار می رود فعالیت تاسیسات بیشتری ازسرگرفته شود. با این حال کارشناسان نفتی اظهار می کنند شرکت PDVSA هر کاری که در توانش بوده است انجام داده و رشد بیشتر تولید ممکن است به دلیل عدم افزودن شدن دکلهای حفاری بیشتر محدود شود.

فرانسیسکو منالدی، مدیر برنامه انرژی آمریکای لاتین موسسه بیکر دانشگاه رایس در هیوستون اظهار کرد: تولید پایه در سال ۲۰۲۱ پایین ظرفیت تولید شرکت PDVSA بود. ما اکنون به این ظرفیت رسیده‌ایم. برای افزایش تولید در سال ۲۰۲۲، سرمایه گذاری در چاه‌های جدید و ارتقای زیرساخت ضروری است.

نقطه عطفی اصلی از توافق سواپ بین شرکت PDVSA و شرکت ملی نفت ایران حاصل شد که از سپتامبر آغاز شد و ثابت شد برای تولید گریدهای نفتی قابل صادرات از نفت فوق سنگین تولید شده در منطقه اورینوکو تا چه اندازه حیاتی بوده است.

درآمد ارزی حاصل از فروش سوخت داخلی و صادرات نفتی بالاتر به آسیا هم به شرکت PDVSA اجازه داد بخشی از بدهی خود به شرکتهای خدماتی را کاهش داده و بدهی‌های معوقه را با قول کار آتی و مجوز به بعضی از شرکتهای داخلی برای اداره دکلها تسویه کند.

به گفته منابع آگاه، چند شرکت خدماتی هم پرداخت بدهی در قالب محصولات جانبی نفت و مازوت پسمانده را پذیرفتند که بعدا در بازارهای داخلی و خارجی فروختند.

طبق آمار PDVSA، تا اواسط دسامبر مجموعا ۴۷ دکل فعال در منطقه اورینوکو و ۲۹ دکل در مناطق دیگر وجود داشته است و ۱۹ دکل غیرفعال بوده اند. هیچ حفاری که برای افزودن ظرفیت تولید ضروری است، وجود نداشته است.

تولید نفت سالانه ونزوئلا سال گذشته ۵۶۹ هزار بشکه در روز بود و میانگین صادراتش به ۶۲۷ هزار بشکه در روز رسید. آمار رسمی شامل واردات مواد رقیق کننده یا آب موجود در نفت ذخیره شده نبود.

بر اساس گزارش رویترز، اما تحلیلگران و کارشناسان مستقل قبول دارند که تولید نفت ونزوئلا بهبود پیدا کرده است. شرکت مشاوره IPD آمریکای لاتین برآورد کرد میانگین تولید نفت ونزوئلا بدون در نظر گرفتن میعانات و مایعات گاز طبیعی امسال ۶۴۰ تا ۶۶۰ هزار بشکه در روز بوده است.