۳۰۰ واحد اداری اخطار قطعی گاز گرفتند
۳۰۰ واحد اداری اخطار قطعی گاز گرفتند
سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران اعلام کرد که گزارش‌های روزانه حاکی از آن است که در بازدیدهای بیش از 4 هزار واحد اداری، حدود ۳۰۰ اخطار داده می‌شود، به‌طور طبیعی وقتی این اخطارها به دومین‌ بار برسد قطعی گاز برای آن واحدها ابلاغ می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،از وزارت نفت، سیدجلال نورموسوی گفت: انتظار می‌رود حجم مصرف گاز در روزهای آینده به ۶۰۰ میلیون مترمکعب برسد که به‌دلیل تقارن آغاز فصل سرما و ورود دو سامانه بارشی به کشور، مصرف گاز در کشور بالا رفته است و پیش‌بینی می‌شود این سرما حدود یک هفته در کشورمان باقی بماند.

>>> بیشتر بخوانید؛

روزانه معادل چند فاز پارس جنوبی انرژی هدر می‌دهیم

وی ادامه داد: مصرف گاز در روزهای اخیر از روزانه ۵۲۰ میلیون مترمکعب به ۵۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است، البته انتظار می‌رود در بخش مصرف خانگی و واحدهای تجاری و مشترکان جزء، این مقدار به روزانه ۶۰۰ میلیون مترمکعب هم برسد.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران تصریح کرد: اثرات افزایش مصرف گاز سبب به هم خوردن موازنه گاز در خطوط انتقال کشور می‌شود، بنابراین مجبوریم این موازنه را با کاهش مصرف در بخش‌های دیگر جبران کنیم. برای مثال مجبوریم مصرف ۱۲۱ میلیون مترمکعبی پالایشگاه‌ها را کاهش دهیم و حجم مصرف را به ۱۰۰ میلیون مترمکعب در روز برسانیم.

نورموسوی اظهار کرد: در بخش‌های فولاد، سیمان و پتروشیمی هم اعمال محدودیت‌ها از قبل انجام شده و کماکان برقرار است. طبق مصوبات پیشین، حجم مصرف گاز فولادی‌ها باید ۱۵ میلیون مترمکعب باشد که البته اکنون کمی بیشتر از این مقدار است، در بخش سیمان باید ۵ میلیون در روز باشد که فزونی شکل نگرفته، اما در بخش پتروشیمی حجم مصرف باید ۵۰ میلیون مترمکعب می‌بود که طبق مصوبه رفتار نشده و کمی افزایش دادیم.

وی افزود: اگر مصرف گاز خانگی بیش از حد پیش‌بینی‌ها شود، پتروشیمی‌ها و صنایع با اعمال محدودیت روبه‌رو خواهند شد.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران درباره اعمال محدودیت در بخش تولید هم گفت: حجم مصرف گاز بخش تولید در حداکثر مقدار مصرف ثابت است و دستخوش اعمال محدودیت‌ها نمی‌شود.

نورموسوی بیان کرد: حجم گاز تولیدی که برای مصرف تحویل ما می‌شود حدود ۸۱۴ تا ۸۲۰ میلیون مترمکعب در روز است، البته همه گاز تولیدی وارد خطوط نمی‌شود و این مقدار، همه آن چیزی است که وارد خطوط مصرف می‌شود.

وی در ادامه با پرداختن به عوامل اتلاف انرژی، به ابعاد هدررفت انرژی در ساختمان‌ها اشاره کرد و افزود: بهینه‌سازی ساختمان‌ها یکی از مواردی است که سبب کاهش هدررفت انرژی از طریق در و پنجره، کف و دیوارهای منازل مسکونی می‌شود، البته شرکت گاز در حوزه تجهیزات هم به سمتی نرفته تا بتوانیم تجهیزاتی با بازدهی بالا و کاهش هدررفت داشته باشیم و اکنون هنوز عمده تجهیزات حرارتی را بخاری‌های دودکشی قدیمی شامل می‌شوند.

سرپرست مدیریت هماهنگی امور گازرسانی شرکت ملی گاز ایران همچنین با اشاره به حجم مصرف گاز اداره‌ها اظهار کرد: گزارش‌های روزانه در این باره حاکی از آن است که در بازدیدهای بیش از 4 هزار واحد اداری، حدود ۳۰۰ اخطار داده می‌شود، به‌طور طبیعی وقتی این اخطارها به دومین ‌بار برسد قطعی گاز برای آن واحدها ابلاغ می‌شود.

تأمین ۵۰ درصدی سوخت نیروگاه‌ها با گاز طبیعی

مصطفی رجبی مشهدی، سخنگوی صنعت برق کشور در این گفت‌وگو اظهار کرد: ۵۰ درصد سوخت نیروگاه‌های حرارتی کشور را گاز تشکیل می‌دهد و بقیه آن سوخت مایع و عمدتاً گازوئیل است.

وی افزود: اکنون حجم مخازن سوخت گازوئیل کشور حدود ۴۸ درصد از ۳.۹ میلیارد مترمکعب گازوئیل تولیدی است، البته با این مقدار نسبت به پارسال در وضع مناسبی هستیم، زیرا حدود ۸۰۰ میلیون لیتر سوخت بیشتر در مخازن وجود دارد.

سخنگوی صنعت برق کشور اوج مصرف برق چهارمین شب از دی‌ماه را ۴۱ مگاوات اعلام کرد و ادامه داد: این در حالی است که اوج مصرف برق در تابستان حدود ۶۷ مگاوات بود، پس در زمستان امسال به لحاظ ظرفیت مشکلی نداریم، بلکه عمده مشکل ما محدودیت در تأمین سوخت است.

مالک شریعتی‌نیاسر، عضو کمیسیون انرژی مجلس نیز در ارتباط زنده تصویری با این برنامه گفت: به‌دلیل نداشتن یکپارچگی تصمیم‌گیری در حوزه انرژی در سال‌های متمادی برخلاف تکلیف قانون برنامه سوم، وزارت نیرو و وزارت نفت به‌صورت جداگانه تصمیم‌گیری کرده‌اند و این موضوع سبب شد هرکدام فقط بخش خود را ببینند و توسعه‌ها یکپارچه دیده نشود.

وی خاموشی‌های سال پیش را دستاورد زنجیره‌ای از ناهماهنگی‌ها دانست و افزود: با پرداختن به ایجاد وزارت انرژی می‌توان به بخشی نگری و تصمیم‌های جداگانه پایان داد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: دولت پیش تمایلی به ساخت نیروگاه نداشت، در حالی که می‌توانست نیروگاه‌هایی با توان جدید و قوی‌تر ایجاد کند. خوشبختانه با تکلیفی که در قانون بودجه ۱۴۰۰ به دولت ابلاغ شد تعرفه برق صنایع به‌صورت واقعی‌تر دیده شد. اکنون تفاهم‌نامه‌ای میان وزارتخانه‌های نیرو و نفت امضا و تولید حدود ۱۰ هزار و ۵۰۰ مگاوات برق در بطن این تفاهم‌نامه دیده شده است.

شریعتی نیاسر یادآور شد: در این تفاهم‌نامه آمده که سوخت موردنیاز نیروگاه‌ها باید توسط وزارت نفت تأمین شود، اما با نگاهی به ترازنامه‌های انرژی می‌بینیم که ممکن است در سال‌های آینده در تأمین سوخت با مشکل روبه‌رو شویم. روی‌هم‌رفته اکنون ما میراث‌دار کوتاهی دولت پیش در ساخت نیروگاه‌ها هستیم.