تازه‌ترین پیش‌بینی از بازار نفت
تازه‌ترین پیش‌بینی از بازار نفت
تا پایان سال ۲۰۲۱ تنها یک هفته کاری برای بازارهای نفت باقی مانده است. قیمت نفت خام نسبت به آغاز این سال حدود ۵۰ درصد رشد کرده است. اما آیا این روند در سال ۲۰۲۲ هم ادامه‌دار خواهد بود؟

هفته گذشته با کاهش هیجان فروش ناشی از گسترش ویروس اومیکرون، بهای نفت خام سبک آمریکا ۴.۳۴ درصد رشد کرد و به ۷۳.۷۹ دلار در هر بشکه رسید. برنت دریای شمال نیز بیش از ۴ درصد افزایش قیمت را تجربه کرد، هرچند در آخرین روز معاملات ۰.۷ درصد کاهش یافت و به ۷۶.۱۴ دلار رسید. سبد نفت اوپک از روز ۱۷ دسامبر (۲۶ آذر) تاکنون به‌روز نشده و همچنان قیمت ۷۴.۲۳ دلار را نشان می‌دهد.

به گزارش نبض‌انرژی،تازه‌ترین پیش‌بینی‌ تحلیلگران Trading Economics حکایت از آن دارند که میانگین بهای نفت خام سبک آمریکا سال ۲۰۲۱ را با قیمت کمتر از ۶۹ دلار به پایان خواهد برد و در ۱۲ ماه‌ آینده نیز به کمتر از ۶۳ دلار خواهد رسید. همچنین تحلیلگران پیش‌بینی می‌کنند که قیمت هر بشکه نفت برنت دریای شمال سال جدید را با ۷۱ دلار آغاز می‌کند و در ۱۲ ماه آینده میانگین قیمت آن کمتر از ۶۶ دلار خواهد بود.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا نیز میانگین قیمت هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال در سال ۲۰۲۲ را معادل ۷۰ دلار پیش‌بینی کرده است. این رقم برای نفت سبک آمریکا ۶۶.۴۲ دلار برآورد شده است.

برنامه کاهش عرضه اوپک پلاس که یکی از عوامل رشد قیمت نفت خام در یک سال گذشته بود، با اعلام برنامه افزایش تدریجی عرضه نفت تا حدودی بی‌اثر شده و انتظار می‌رود بازار در اوایل سال ۲۰۲۲ با مازاد عرضه روبه‌رو شود. بر این اساس، پیش‌بینی می‌شود که میانگین قیمت نفت خام در این سال کمتر از رقمی باشد که پیش از این برآورد شده بود.

نوسان قیمت نفت سبک آمریکا در یک سال گذشته

تازه‌ترین پیش‌بینی از بازار نفت