صرفه جویی سالانه 680 میلیون لیتری مصرف بنزین با توسعه مترو
صرفه جویی سالانه 680 میلیون لیتری مصرف بنزین با توسعه مترو
توسعه حمل و نقل مسافر توسط شرکتهای قطار شهری کلانشهرها از 880 میلیون سفر به 2800 میلیون سفر در سال 1402، طرحی است که با هدف کاهش 680 میلیون لیتری مصرف سالانه بنزین توسط وزارت نفت به شورای اقتصاد ارائه می شود.

به گزارش نبض‌انرژی،رئیس هیئت مدیره شرکت بهینه سازی مصرف سوخت گفت: بر اساس این برنامه ریزی وزارت نفت، توسعه حمل و نقل عمومی توسط شرکتهای قطار شهری در شهرهای تهران، مشهد، تبریز، اصفهان، شیراز، کرج، اهواز، قم و کرمانشاه مدنظر قرار گرفته است.

محمدمهدی رحمتی با بیان این که اجرای این طرح به کاهش مصرف سوخت و انتشار گازهای گلخانه ای منجر می شود، ادامه داد: بهره برداری کامل از این طرح که بر اساس برنامه در سال 1402 محقق می شود، منجر به صرفه جویی سالانه 680 میلیون لیتر بنزین، 99 میلیون لیتر نفت گاز و 415 میلیون مترمکعب گاز می شود.

وی گفت: همچنین اجرای کامل این طرح، انتشار گازهای گلخانه ای را به میزان 2.35 تن در هر سال کاهش خواهد داد.

رحمتی یادآور شد: طرح پیشنهادی وزارت نفت در این زمینه، از جمله طرحهایی است که در قالب بند “ق” تبصره 2 بودجه سال 93 کل کشور پیگیری می شود و در صورت تایید نهایی شورای اقتصاد، در دستور کار قرار می گیرد.

به گزارش شانا، بر اساس بند “ق” تبصره 2 قانون بودجه سال 93 کل کشور، وزارت نفت اجازه دارد با متقاضیان و سرمایه گذاران بخش خصوصی و عمومی به روش بیع متقابل معادل 100 میلیارد دلار برای توسعه میادین نفت و گاز قرارداد منعقد کند و با توجه به مجوز وزارت نفت در این بند قانونی، شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با موافقت وزیر نفت، اجازه دارد برای اجرای طرحهای کاهش شدت انرژی در بخشهای مختلف از جمله در بخش خانگی از این منابع استفاده کند.

پیش از این نیز مدیرعامل شرکت بهینه سازی مصرف سوخت با تاکید بر لزوم افزایش سهم مترو در جابجایی مسافران و کاهش مصرف انرژی در حوزه حمل و نقل، اعلام کرده بود: به ازای هر مسافری که از مترو استفاده می کند، بخشی از مصرف سوختهایی مانند گازوییل، بنزین یا CNG کاهش می یابد و مصرف برق، جای آن را می گیرد.

به گفته نصرت اله سیفی، استفاده از برق، صرفه اقتصادی بیشتری دارد و بر اساس طرح وزارت نفت، به ازای افزایش هر مسافر در حمل و نقل مترو، مبلغی از سوی این وزارتخانه پرداخت می شود.