شیوع اومیکرون چه بر سر قیمت نفت می آورد؟!
شیوع اومیکرون چه بر سر قیمت نفت می آورد؟!
پیتر لی، تحلیلگر ارشد نفت و گاز فیچ سولوشنز (Fitch Solutions)گفت: انتظار می رود شرایط بازارهای نوظهور در آسیا مانند اندونزی و تایلند در سال 2022 با قدرت بیشتری بهبود یابند.

به واسطه کاهش ابعاد همه‌گیری تقاضای جهانی نفت در سال 2021 رو به افزایش گذاشت، حالا علیرغم تلاش‌ها برای کاستن از مصرف سوخت‌های فسیلی باز هم شاهد افزایش مصرف کلی جهانی خواهیم بود. .مصرف بنزین و گازوئیل در سال جاری با از سرگیری سفر و فعالیت تجاری مصرف کنندگان افزایش قابل توجهی پیدا کرد. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می‌رود برای سال 2022، مصرف نفت خام به 99.53 میلیون بشکه در روز برسد که نسبت به 96.2 میلیون بشکه در روز در سال جاری میزان بیشتری است. البته این مقدار باز هم کمتر از مصرف روزانه 99.55 میلیون بشکه در سال 2019 است.

به گزارش نبض‌انرژی،رویترز در مورد چشم انداز قیمت نفت در سال 2022 نوشت: مصرف بنزین و گازوئیل در سال جاری با از سرگیری سفر و فعالیت تجاری مصرف کنندگان افزایش قابل توجهی پیدا کرد. بر اساس گزارش آژانس بین المللی انرژی، انتظار می‌رود برای سال 2022، مصرف نفت خام به 99.53 میلیون بشکه در روز برسد که نسبت به 96.2 میلیون بشکه در روز در سال جاری میزان بیشتری است. البته این مقدار باز هم کمتر از مصرف روزانه 99.55 میلیون بشکه در سال 2019 است.

در سالی که گذشت تولیدکنندگان عمده از افزایش فعالیت که عرضه را تحت تأثیر قرار داد و منجر به ذخایر محدود در سراسر جهان شد، شگفت زده شدند. حالا افزایش بیشتر تقاضا هم بر اوپک و هم بر صنعت شیل آمریکا فشار می‌آورد تا تقاضا بازار را برآورده کنند. بسیاری از کشورهای اوپک برای افزایش تولید با مشکل مواجه شده‌اند، این در حالی است که همزمان صنعت شیل آمریکا باید با سرمایه‌گذاران برای تعدیل هزینه‌ها به توافق برسد.

پس از آغاز سال با نفت 52 دلاری در هر بشکه، اکنون در پایان سال نفت خام برنت تا حدود 86 دلار در هر بشکه افزایش یافته است. براساس پیش بینی‌ها انتظار می‌رود قیمت نفت در صورت عدم عرضه بیش از حد مسیر صعودی خود را در سال 2022 ادامه دهد. محققان بانک آمریکا تخمین می‌زنند قیمت نفت برنت در سال 2022 به دلیل ذخایر کم و کمبود ظرفیت اضافی تولید، به طور متوسط به 85 دلار در هر بشکه برسد.

هنوز شواهد کمی وجود دارد که اومیکرون تأثیر چشمگیری بر تقاضا داشته است. موجودی سوخت در هاب آمستردام-روتردام-آنتورپ (ARA) که یکی از مناطق کلیدی حمل و نقل نفت و گاز اروپا است، در هفته اخیر کاهش یافت، کاهشی که خود سیگنالی از احتمال حفظ روند تقاضا فعلی است. داده های شرکت خدمات خودروسازی آر ای سی (RAC) هم نشان داد که قیمت سوخت به بالاترین رکورد خود در بریتانیا رسیده است.
در آسیا، سود پالایشگاه‌ها برای تولید بنزین در هفته‌های اخیر در میان نگرانی‌ها بر سر شیوع اومیکرون کاهش یافته است، با این حال انتظار کلی برای سال 2022 همچنان حکایت از افزایش سود به واسطه تولید گازوئیل دارد.

پیتر لی، تحلیلگر ارشد نفت و گاز فیچ سولوشنز (Fitch Solutions)گفت: انتظار می رود شرایط بازارهای نوظهور در آسیا مانند اندونزی و تایلند در سال 2022 با قدرت بیشتری بهبود یابند.

به گفته ریچارد گوری، مدیر عامل جی بی سی انرژی آسیا (JBC Energy Asia)، انتظار می‌رود تقاضای بنزین در سال 2022 در آسیا 350 هزار بشکه در روز رشد کند.

او گفت: بیشتر این رشد تقاضا در هند و بعد از آن در چین خواهد بود، اما با کاهش تدریجی محدودیت‌های کووید-19، ما حتی شاهد رشد تقاضا در ژاپن تا 30 هزار بشکه در روز هم خواهیم بود.