طرح آبرسانی به ۷۱۰۰ روستای کشور آغاز شد
طرح آبرسانی به ۷۱۰۰ روستای کشور آغاز شد
سخنگوی وزارت نیرو از انعقاد قرارداد آبرسانی به ۷۱۰۰ روستا خبر داد و گفت: این روستاها که دچار تنش آبی هستند، در طول دو سال آینده به طور کامل از تنش آبی خارج می‌شوند و آبرسانی پایدار به آن‌ها صورت می‌گیرد.

علی‌اکبر کاظمی درباره نحوه عرضه برق در بورس انرژی اظهار کرد: این مهم یک طرح است که ارائه شده است و سال آینده نیز عملیاتی خواهد شد. صنایع بزرگ برای تهیه برق خود از بورس اقدام خواهند کرد و در حقیقت برق را از طریق بورس خریداری می‌کنند. با این کار می‌توانند نیاز و مصرف خود را مدیریت کنند و برنامه‌ریزی بهتری نسبت به تولید و عرضه برق در کشور داشته باشیم.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: صنایعی که مصرف بالایی در حوزه برق دارند، انرژی مورد نیاز را از بورس می‌خرند. در حقیقت هم خریدار و هم عرضه کننده که نیروگاه‌ها هستند در بورس تکلیف خود را می‌دانند، به این صورت که نیروگاه‌ها میزان نیرویی که باید تولید کنند را می‌دانند و زمان و همچنین میزان عرضه نیز مشخص خواهد بود که این مهم سبب برنامه‌ریزی دقیق‌تر خواهد شد.

سخنگوی وزارت نیرو از وجود نمونه‌های مشابه خارجی مدل عرصه برق در بورس گفت و عنوان کرد: بسته انرژی در خیلی از کشورها در حال اجرا است و یک تجربه موفق محسوب می‌شود که از آن پیروی می‌کنیم. در حقیقت مصرف کننده‌ها زمانی برق را می‌خرند که اوج مصرف‌شان است و مصرف خود را با زمان غیر پیک تطبیق می‌دهند.

کاظمی در ادامه از انعقاد قرارداد آبرسانی به ۷۱۰۰ روستا خبر داد و اظهار کرد: این آبرسانی در مناطق محروم و روستاهایی که آب مناسب ندارند صورت می‌گیرد. قرارداد آبرسانی بین قرارگاه امام حسن مجتبی (ع) و وزارت نیرو منعقد شد و قرار است عملیاتی اجرایی آن نیز اجرا شده است.

وی افزود: اعتبار مورد نیاز برای انجام این پروژه هم برای سال جاری و هم برای سال‌های بعد تأمین شده است. این طرح از الان شروع شده است و تا یک الی دو سال آینده به اتمام می‌رسد. تمام روستاهایی که نیاز به آب دارند در قالب این قرارداد در نظر گرفته شده‌اند و در مدت زمان مشخصی کار آبرسانی انجام می‌شود.

سخنگوی وزارت نیرو با اعلام اینکه در کل کشور ۱۰ هزار روستا تنش آبی دارند بیان کرد: ۷۱۰۰ روستای این پروژه، جزئی از کل روستاهای دارای تنش آبی هستند. آبرسانی به این روستاها پایدار خواهد بود و با اجرای این طرح از تنش آبی خارج می‌شوند. برخی از این روستاها از طریق سدها، برخی دیگر از طریق آب شیرین کن‌ها و بخش دیگری از این روستاها به وسیله منابع زیرزمینی تأمین آب خواهند شد.