سدهای هرمزگان خالی از آب/ چشم امید استان به بارش‌های فصل زمستان است
سدهای هرمزگان خالی از آب/ چشم امید استان به بارش‌های فصل زمستان است
گروه استان‌ها ـ وضعیت سدهای هرمزگان با توجه به خشکسالی‌های اخیر نگران‌کننده است و حجم آب موجود در این سدها کاهش محسوسی داشته است، کارشناسان امیدوارند در فصل زمستان میزان ذخیره سدهای استان با افزایش بارش‌ها بیشتر شود.

موضوع خشکسالی و کم‌آبی چند سالی است که گریبان استان هرمزگان و بسیاری از استان‌های کشور را گرفته است و شرکت‌های آب منطقه‌ای و وزارت نیرو برای گذر از این ایام بحرانی برنامه‌های سازگاری با کم‌آبی را در دستور کار قرار داده‌اند.

به گزارش نبض‌انرژی،تا همین چند سال گذشته شهر بندرعباس حتی در تأمین آب شرب مصرفی مردم نیز با چالش و تنش روبه‌رو بود و تکیه تأمین آب شهرها بر سد استقلال میناب و دشت میناب موجب شد که شاهد اتفاقات بدی در این منطقه باشیم و تنش‌های آبی و فرونشست زمین خصوصاً در دشت میناب در این منطقه اتفاق افتاد.

با وارد مدار شدن آب‌شیرین‌کن بندرعباس حجم بالایی از آب شرب این شهر تأمین شد و همین امر موجب شد که درب سدها برای تأمین آب شرب شهرها بسته شود و به کشاورزی اختصاص پیدا کند اما کاهش نزولات آسمانی در یکی دو سال اخیر موجب شده است که سطح آب پشت سدهای هرمزگان با کاهش چشمگیری روبه‌رو شود و در بسیاری از موارد به‌جز سد جگین به زیر 25 درصد برسد، بالا رفتن حجم انباشت رسوبات و به‌تبع آن افزایش حجم آب مرده پشت سدها نیز در مدیریت منابع آب مشکل‌آفرین شده است.

حال امید این استان به بارش‌های زمستانه است و باید منتظر ماند و دید آیا نزولات آسمانی در فصل زمستان می‌توانند مرهمی بر خشکی سدهای هرمزگان باشند یا روزهایی به‌مراتب سخت‌تر پیشِ‌روی این استان جنوبی خواهد بود.

عبدالحمید کمالی معاون حفاظت و بهره برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم در بندرعباس اظهار داشت: در استان هرمزگان 4 سد بزرگ داریم که این سدها در سال‌های مختلف به بهره‌برداری رسیده‌اند به‌عنوان مثال سد میناب که تأمین‌کننده آب شرب بندرعباس، میناب، روستاهای اطراف و همچنین کشاورزان میناب است الآن حدود 25 درصد آب دارد.

وی افزود: انتظار داریم در فصل آینده با ورودی آب قابل‌توجهی روبه‌رو شویم چرا که عمده ورودی‌های آب ما در فصل زمستان است و آمارها نشان می‌دهد که 80 درصد آبگیری سدها در استان طی فصل زمستان انجام می‌شود.

کمالی بیان کرد: سد شمیل و سد نیان که هم در بخش شرب و هم در بخش کشاورزی استفاده می‌شود کمتر از 20 درصد حجم آب دارد و نمی‌شود روی آن برنامه‌ریزی کرد و ازاین‌رو سهم آبی که به شرب اختصاص داده شده است بخشی از طریق چاه‌های آب این سد و بخشی نیز از طریق آب‌شیرین‌کن بندرعباس تأمین می‌شود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای هرمزگان ادامه داد: سد سرنی هم که جهت تأمین آب شرب میناب و بندرعباس احداث شده است حدود 25 درصد آب در مخزن دارد.

وی عنوان کرد: سد جگین در منطقه بشاگرد و جاسک حجم بالایی از آب را دارد و 70 درصد مخزن سد دارای آب است و کشاورزان و مردم از آن بهره می‌گیرند.

کمالی تصریح کرد: با توجه به مرزی بودن، اقتصادی بودن، صنعتی بودن و پویا بودن هرمزگان نیاز آبی آن در آینده افزایش پیدا خواهد کرد و به همین منظور در سنوات اخیر کل روان‌آب‌های موجود در سطح استان مطالعه شده و در برنامه است که 10 مورد سد جدید در مناطق شرق و شمال استان احداث شود تا بیش از 600 میلیون مترمکعب آب در سال ذخیره‌سازی شود.