ارزیابی امکان تغییر توافق اوپک پلاس هنوز زود است
ارزیابی امکان تغییر توافق اوپک پلاس هنوز زود است
معاون نخست وزیر روسیه اعلام کرد این کشور بر این باور است که هنوز زود است شدنی بودن تغییر پارامترهای توافق کاهش تولید نفت میان تولیدکنندگان اوپک و غیراوپک ارزیابی شود.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از الکساندر نواک نوشت: تولیدکنندگان نفت اوپک پلاس درباره سیاست تولید نفت در چهارم ژانویه (۱۴ دی) گفت و گو خواهند کرد.

در این بین، دو منبع آگاه به رویترز گفتند: نرخ پایبندی اعضای اوپک پلاس به توافق محدودیت عرضه از ۱۱۶ درصد در اکتبر به ۱۱۷ درصد در نوامبر افزایش یافت که نشان می دهد سطح تولید بسیار پایینتر از اهداف توافق شده، مانده است. نرخ پایبندی ۱۰ عضو اوپک که در این توافق مشارکت دارند، ۱۲۲ درصد و نرخ پایبندی تولیدکنندگان غیرعضو اوپک ۱۰۷ درصد بوده است.

آژانس بین المللی انرژی در گزارش دسامبر بازار نفت خود اعلام کرد اوپک پلاس ماه گذشته ۶۵۰ هزار بشکه در روز پایینتر از سقف توافق شده نفت تولید کرده است در حالی که این رقم در اکتبر ۷۳۰ هزار بشکه در روز بوده است.

آمار اوپک پلاس نشان می دهد نیجریه و آنگولا که تولیدکنندگان غرب آفریقای عضو این گروه هستند، همچنان برای رسیدن به هدف تولید اوپک مشکل دارند و نرخ پایبندی آنگولا به محدودیت عرضه اوایل امسال به حدود ۳۰۰ درصد رسید. نرخ پایبندی نیجریه ماه گذشته در پی افزایش ملایم تولید، ۱۰ درصد کاهش یافت و به ۲۳۹ درصد رسید. این دو کشور به دلیل کاهش سرمایه گذاری، استمرار مسائل تعمیراتی و خروج شرکتهای انرژی بین المللی، در سالهای اخیر نتوانسته اند اهداف تولید نفت را محقق کنند.

بر اساس گزارش رویترز، تولید نفت و میعانات گازی روسیه که شامل توافق نمی شود، در دسامبر نسبت به نوامبر تا حدود زیادی ثابت بوده است.