پالایشگاه‌های استان بوشهر روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کنند
پالایشگاه‌های استان بوشهر روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید می‌کنند
گروه استان‌ها - ۲۴ پالایشگاه گاز در منطقه پارس جنوبی استان بوشهر فعال است که روزانه ۷۰۰ میلیون مترمکعب گاز تولید و به شبکه گازرسانی کشور انتقال داده می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،از بوشهر ، پارس جنوبی در استان بوشهر، یکی از بزرگترین منابع گازی مستقل جهان در خلیج‌فارس است در فاصله حدود 100 کیلومتری ساحل شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر قرار دارد.

از 9 هزار و 700 کیلومتر مربع مساحت میدان مشترک گازی پارس جنوبی 3 هزار و 700 کیلومتر مربع آن مربوط به ایران است.

ذخیره گاز میدان پارس جنوبی 14.2 هزار میلیارد مترمکعب برآورده شده که 8 درصد کل ذخایر گاز جهان و 47 درصد گاز شناخته شده کشور است.

بر اساس ارزیابی‌ها 19 میلیارد بشکه میعانات گازی 7.5 میلیارد بشکه نفت خام در لایه‌های نفتی میدان گازی پارس جنوبی وجود دارد که از نظر ارزش اقتصادی دارای جایگاه مهمی در اقتصاد ملی کشور است.

پالایشگاه‌های پارس‌جنوبی تولید کننده بیش از 70 درصد گاز کشور

منطقه پارس جنوبی نقش مهم و تاثیرگذاری در تأمین گاز مصرفی کشور دارد که بر اساس آمارهای موجود بیش از 70 درصد گاز کشور از پالایشگاه‌های پارس جنوبی تولید می‌شود.

مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس با اشاره به تولید 700 میلیون مترمکعب گاز از پالایشگاه‌های پارس جنوبی در عسلویه و کنگان اظهار داشت: 37 سکو پارس جنوبی در خلیج‌فارس با انتقال گاز به پالایشگاه‌های خشکی در عسلویه و کنگان روزانه 700 میلیون مترمکعب گاز تولید و به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

راه‌اندازی نخستین ردیف پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی

محمد مشکین‌فام از راه‌اندازی نخستین ردیف پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی تا پایان آذرماه امسال خبر داد و بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده در آستانه ورود به فصل زمستان ردیف اول تصفیه گاز پالایشگاه فاز 14 پارس جنوبی وارد مدار بهره‌برداری می‌شود.

وی اضافه کرد: از پالایشگاه فازهای پارس جنوبی در شبانه‌روز 700 میلیون مترمکعب گاز معادل 70 درصد گاز مصرفی کشور تولید و به شبکه سراسری منتقل می‌شود.

24 فاز پالایشگاه گاز در منطقه پارس جنوبی فعال است

استاندار بوشهر هم با بیان اینکه 24 فاز پالایشگاه گاز در منطقه پارس جنوبی فعال است خاطر نشان کرد: پارس جنوبی در کنگان و عسلویه ضمن تاثیرگذاری در اقتصاد، اشتغال و گاز کشور در عرصه سرمایه‌گذاری صنایع پایین دستی اثرگذار است.

احمد محمدی‌زاده از سرمایه‌گذاری 100 میلیارد دلاری در منطقه پارس جنوبی خبر داد و بیان کرد: بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده روند سرمایه‌گذاری در توسعه صنایع پایین دستی توسعه می‌یابد که در این راستا سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی اعلام آمادگی کرده‌اند.

وی از فعالیت 24 صنایع پتروشیمی در استان بوشهر در منطقه پارس جنوبی خبر داد و تصریح کرد: علاوه بر این 18 مجتمع پتروشیمی دیگر در منطقه پارس جنوبی در حال ساخت است که بر اساس برنامه تعیین شده تکمیل و افتتاح می‌شود.

افزایش ظرفیت تولید گاز در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی

مدیر پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: همزمان با آغاز سرما، با انجام اقدامات اجرایی و طرح‌های مهم، ظرفیت فرآوری گاز و محصولات جانبی در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی افزایش یافت

حسین باغبان تأمین شرایط پایداری تولید گاز برای فصل سرما را از دستاورد‌های مهم در حوزه افزایش تولید در فاز‌های پارس جنوبی دانست و خاطر نشان کرد: رشد و جهش تولید در پالایشگاه دوم مجتمع گاز پارس جنوبی هدف‌گذاری شده است.

همچنین مدیر پالایشگاه چهارم مجتمع گاز پارس جنوبی نیز گفت: در 8 ماه امسال بیش از 21.5 میلیون بشکه میعانات گازی در این پالایشگاه تولید شده است.

بهزاد سالاری با بیان اینکه فاز‌های سه گانه 7،6 و8 مجتمع گاز پارس جنوبی با تمام توان در مسیر تولید مستمر و پایدار گاز گام بر می‌دارد تصریح کرد: در 8 ماه امسال 170 هزار تن محصول بوتان به تولید رسیده است.