وزیر نیرو به سوالات نمایندگان پاسخ داد
وزیر نیرو به سوالات نمایندگان پاسخ داد
سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی از حضور وزیر نیرو در جلسه روز گذشته این کمیسیون جهت پاسخگویی به سوالات پنج تن از نمایندگان خبر داد.

مصطفی نخعی در خصوص نشست روز گذشته کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی، اظهار کرد: نشست روز گذشته کمیسیون با حضور وزیر نیرو تشکیل شد. پنج نفر از نمایندگان سوالاتی را مطرح کرده بودند و وزیر نیز جهت پاسخ به این سوالات در کمیسیون حضور یافت.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: سوال اول مربوط به ابراهیم رضایی بود که چه اقدامی برای تحقق عملی بیانیه گام دوم انقلاب در وزارت نیرو انجام شده است. مقرر شد اقداماتی که در این وزارتخانه انجام شده است به صورت مکتوب ارائه شود. سوال بعدی مربوط به کمال حسین‌پور در خصوص تکمیل طرح‌های نیمه تمام سدسازی در کشور بود که تاکید داشت چرا وزارت نیرو از وظایف خود در این حوزه غفلت کرده است.

سخنگوی کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در نهایت مقرر شد جلسه‌ای برگزار شود و به صورت خاص این موضوع مورد پیگیری قرار بگیرد. سوال بعد مربوط به حسین گودرزی در خصوص مطالعات سد ماربوره درود استان لرستان بود. ظاهراً مطالعات در سال ۸۳ به اتمام رسیده اما عملیات اجرایی آن آغاز نشده است. مقرر شد وزارت نیرو برای اجرای این پروژه ردیف ملی در نظر گرفته و به نوعی رضایت نمایندگان را جلب کنند.

نخعی تاکید کرد: سوال بعدی از سوی جعفر قادری مبنی بر اینکه چرا تعرفه خرید برق از نیروگاه‌های کارکرده و نو باهم تفاوت دارد، مطرح شد. مقرر شد جلسه‌ای برگزار شود و پیشنهادات در آن ارائه شود. آخرین سوال از سوی علی علیزاده در مورد علت تعلل در اجرای احکام قانون بودجه سال ۱۴۰۰ مربوط به وزارت نیرو، مطرح شد. مشخصاً چند پروژه مربوط به حوزه انتخابیه خود مدنظر داشت و مقرر شد معاونت قوانین آنان را بررسی کند و اگر ردیفی در لایحه بودجه برای آن وجود دارد به کمیسیون منتقل کرده و اقدام لازم صورت گیرد.

وی افزود: نهایتاً بعد از جلسات و پاسخ‌های مکتوب، نمایندگان اگر قانع شدند که هیچ در غیر این صورت سوال برای طرح در صحن علنی به هیأت رئیسه ارجاع داده می‌شود. دستور کار دوم کمیسیون در مورد تحقیق و تفحص از عملکرد وزارت نیرو در دولت‌های یازدهم و دوازدهم بود که نماینده متقاضیان علیرضا ورناصری بود که محورهایی را طرح کرد و در نهایت کمیسیون انرژی با این درخواست موافقت کرد.

وی در ادامه با اشاره به محورهای این تحقیق و تفحص، تاکید کرد: اولین محور در خصوص تولید برق بود. مطابق مواد برنامه ششم توسعه تکلیف بر صدور موافقت برای ایجاد نیروگاه‌هایی با بازدهی ۵۵ تا ۶۰ درصد بوده که اقدام مؤثری انجام نشده است. عدم تهیه طرح جامع انرژی و عدم افزایش تولید برق تا ۲۵ هزار مگاوات و عدم تشکیل بازار منطقه‌ای برق از دیگر تکالیفی بوده که انجام نشده و مورد تاکید نمایندگان متقاضی تحقیق و تفحص بود.