سهمیه بنزین تاکسی ها سال آینده چند لیتر است؟
سهمیه بنزین تاکسی ها سال آینده چند لیتر است؟
تنها ۱۵ درصد از حدود ۱.۲ میلیون خودروی عمومی تک سوز برای دوگانه سوز کردن ماشین خود مراجعه کرده اند. باقری مجری این طرح، سهم کم بنزین در سبد هزینه خانوار و سهمیه مازاد را دلیل اصل این بی رغبتی می داند.

دولت سیزدهم به دنبال افزایش سهم CNG در سبد سوخت مصرفی کشور است. بر اساس قراردادی که به تازگی امضا شده  قرار است که ۴۵ هزار خودروی پایه گاز سوز تنها توسط یکی از جاده مخصوص نشین ها تولید شود. این قرارداد اما در شرایطی بین شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی  و یکی از خودروسازها امضا شده که این روزها خودروهای عمومی از طرح تبدیل رایگان استقبال نکرده اند. طبق آماری که محمد حسین باقری مدیر طرح CNG  شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی اعلام کرده  از اوایل سال ۱۳۹۹ تاکنون  حدود ۱۸۳ هزار خودروی عمومی برای دوگانه سوز کردن خودروی خود به سامانه اعلامی مراجعه و درخواست داده اند. از این تعداد فرآیند تبدیل ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ خودرو انجام و ۶ هزار و ۲۰۰ خودرو هم به زودی انجام می شود و ۱۸ هزارو ۵۰۰ خودرو نیز درحال انتخاب کارگاه مورد نظر در نزدیکی محل کار یا سکونت خود هستند. او دلیل عدم استقبال از این طرح را اختلاف قیمت کم بین قیمت بنزین و CNG و همچنین وجود سهمیه سوخت مازاد برای خودروهای عمومی می داند.

به گزارش نبض‌انرژی، در حال حاضر هر لیتر بنزین یارانه ای در کشور به قیمت ۱۵۰۰ تومان فروخته می شود. برای درک بهتری از ارزانی این سوخت ارزشمند بد نیست که بدانید یک بطری آب معدنی کوچک این روزها به قیمت ۴ هزار تومان فروخته می شود.  جالب است که بدانید که قیمت فوب خلیج فارس بنزین حدود ۵۶ سنت است که با در نظر گرفتن دلار ۳۰ هزار تومانی تقریبا ۱۷ هزار تومان می شود.

باقری مدیر طرح CNG شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی ایران گفت: از ابتدای اجرای طرح دو گانه سوز کردن خودروهای عمومی (اوایل سال ۱۳۹۹ )تا حالا ۱۵۸ هزار و ۵۰۰ تاکسی و وانت بار سی ان جی سوز شده اند. جدای از این حدود ۱۸ هزار خودروی دیگر فرآیند ثبت نام خود را  انجام داده اند و ۶ هزارو ۲۰۰ خودرو نیز در حال تبدیل هستند.

آنگونه که این مقام مسئول می گوید: تبدیل خودروهای عمومی تک سوز به دوگانه سوز تا کنون  منجر به صرفه جویی ۱۸۰ میلیون لیتری در مصرف سوخت شده  و این صرفه جویی با توجه به اینکه این خودرو ها از سوخت CNG استفاده خواهند کردد ادامه دار است.

تا پایان سال ۱۴۰۴ فرصت هست

او با بیان اینکه  بیشتر خودروهایی که  برای دوگانه سوز کردن مراجعه کردند، وانت بارها هستند، ادامه داد : با توجه به اینکه هزینه این طرح از محل صرفه جویی  حاصل از جایگزینی فرآورده مایع با CNG تامین میشود سهمیه سوخت خودروهای تبدیلی برابر خودروهای دوگانه سوز مصوب شده در نظر گرفته میشود.

این مقام مسئول در شرکت پخش فرآورده های نفتی همچنین در پاسخ به این سوال که اجرای این طرح تا چه زمانی ادامه خواهد داشت، گفت: بر اساس مصوبه شورای اقتصاد تا پایان سال ۱۴۰۴ می توان از ا ظرفیت این طرح استفاده کرد البته با رعایت تعداد خودروها و سقف بودجه مصوب در نظر گرفته شده در این طرح.

مجری طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی همچنین گفت: هم اکنون ۶ پیمانکار و بیش از ۳۰۰ کارگاه در حال تبدیل خودروهای تک سوز به دوگانه سوز در سرار کشور هستند و مقرر است تعداد ۴۰ هزار تاکسی و ۵ هزار وانت نیز با حمایت این طرح توسط خودروساز تولید و تحویل مشتریان گردد.

باقری با بیان اینکه بهتر است خودروهای عمومی هرچه سریع تر از فرصت پیش آمده  استفاده کنند، گفت: بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود یک میلیون و ۲۰۰ هزار خودروی عمومی تک سوز در کشور وجود دارد.

به گفته او، هم اکنون قیمت هر مترمکعب گاز سی ان جی ۴۵۳۲ ریال است. اختلاف قیمت یک نرمال متر مکعب CNG با یک لیتر بنزین یارانه‌ای برابر ۱۰۴۶۸  ریال و با یک لیتر بنزین آزاد برابر  ۲۵۴۶۸ ریال است که این اختلاف برای خودروهای عمومی پر مصرف دارای  جذابیت است. اما هرچه این اختلاف بیشتر شود، جذابیت خودروهای دوگانه سوز و استفاده از گاز به‌عنوان سوخت افزایش می‌یابد.

مجری طرح دوگانه سوز کردن خودروهای عمومی همچنین با اشاره به افزایش نرخ تورم در کشور و رشد قیمت اجناس و خدمات مختلف، گفت: با ادامه این شرایط و عدم تغییر قیمت حامل های انرژی در بخش حمل و نقل سبب خواهد شد که رشد مصرف CNG مطابق برنامه های پیش بینی شده محقق نشود.

آنگونه که این مقام مسئول می گوید: حداکثر زمان انتظار برای دوگانه سوز کردن خودروها بعد از انجام کامل فرآینده ثبت نام حدود یک هفته است.

خودروهای شخصی فعلا منتظر بمانند

باقری همچنین درباره اینکه آیا برنامه ای برای دوگانه سوز کردن خودروهای شخصی هم وجود دارد، گفت: شرکت پخش فرآورده های نفتی مجری این طرح بوده و تصمیم گیری درباره آن بر عهده  مسئولین ذیربط و سیاست های ابلاغی از سوی نهادهای تصمیم گیری است که در صورت ابلاغ شرکت ملی پخش فرآوردهای نفتی ملزم به اجرای آن خواهد بود.

مجری طرح دوگانه سوزکردن خودروهای عمومی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه ۲۵۰۰ جایگاه فعال سی ان جی در کشور وجود دارد، گفت: در حال حاضر روزانه ۲۳ میلیون مترمکعب از این سوخت مصرف می شود در حالیکه  که ظرفیت  ایجاد شده در کشور پاسخ گوی نیاز تا حدود  ۳۵ میلیون مترمکعب است.