کاهش ۱۵ درصدی مصرف مازوت در نیروگاه‌ها
کاهش ۱۵ درصدی مصرف مازوت در نیروگاه‌ها
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق حرارتی گفت: میزان مصرف مازوت نیروگاه‌های کشور در پی مدیریت مصرف انرژی از سوی مشترکان و افزایش سهمیه گاز نیروگاه‌ها، حدود ۱۵ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

روند تامین سوخت مورد نیاز نیروگاه‌ها یکی از دغدغه‌های اصلی صنعت برق به ویژه در فصل زمستان است، زیرا به دلیل افزایش میزان مصرف در بخش خانگی و تجاری و نیز اداری، کار سوخت‌رسانی به نیروگاه‌ها با مشکل مواجه می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،هرچه میزان مصرف گاز در بخش خانگی افزایش یابد، امکان سوخت رسانی به نیروگاه‌ها کمتر می‌شود و بر همین اساس نیروگاه‌ها به سمت استفاده از سوخت جایگزین گازوئیل و مازوت می‌روند.

چندی پیش هم «محسن طرزطلب» مدیرعامل شرکت برق حرارتی گفته بود: گرچه اولویت نخست نیروگاه‌ها استفاده از سوخت گاز است، اما در مواقع اضطرار سوخت پشتیبان که همان گازوئیل است مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

وی افزود: سوخت مازوت در تهران استفاده نمی‌شود، زیرا مخزن ذخیره این نوع سوخت چندسالی است که از سوی مراجع قضایی پلمپ شده است و امکان استفاده ندارد.

اما مدیرعامل شرکت برق حرارتی در تازه‌ترین اظهار نظر خود گفته است که میزان مصرف مازوت نیروگاه‌های کشور در پی مدیریت مصرف انرژی توسط مشترکان و افزایش سهمیه گاز نیروگاه‌ها، حدود ۱۵ درصد نسبت به هفته گذشته کاهش یافته است.

برپایه گزارش شرکت تولید نیروی برق حرارتی ایران، طرزطلب افزود: در شرایط موجود اگر بنا باشد فقط از نیروگاه‌های گازسوز استفاده کرده و به سمت استفاده از سوخت مایع نرویم، مجبور هستیم نیمی از نیروگاه‌های شبکه را خاموش کنیم.

وی ادامه‌داد: به هیچ عنوان تمایلی به مصرف مازوت در نیروگاه‌های کشور نداریم، اما براساس مصوبه‌های نهاد‌های بالادستی برای حفظ امنیت شبکه برق کشور باید با تخصیص هر نوع سوختی برق مورد نیاز مشترکان را تامین کنیم؛ از این رو با کاهش دمای هوا و در پی آن افزایش مصرف گاز بخش خانگی ناچار به استفاده از سوخت جایگزین برای جبران کمبود گاز تحویلی به نیروگاه‌ها به‌منظور تولید برق نیروگاه‌های حرارتی هستیم.

طرزطلب گفت: استفاده از مازوت به هیچ وجه برای نیروگاه‌ها به صرفه نیست، زیرا استفاده از این سوخت علاوه بر خسارت‌های زیست‌محیطی موجب بالا رفتن اصطکاک و هزینه‌های تعمیر نیروگاه‌ها می‌شود. وقتی نیروگاه‌ها به جای گاز، سوخت مایع استفاده می‌کنند، هزینه تعمیرات آن‌ها چند برابر افزایش پیدا می‌کند.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی افزود: تولید گاز کشور میزان مشخص و بالایی است، اما مصرف ما به‌ویژه در بخش خانگی بسیار بالا و در فصل سرد سال قابل قیاس با بسیاری از کشور‌های جهان نیست، بنابراین با کاهش سهمیه گاز نیروگاه‌ها مجبوریم یا خاموشی بدهیم یا برای تولید برق مورد نیاز مشترکان از سوخت جایگزین استفاده کنیم.

۲۷ آبان‌ماه امسال «ساناز جعفرزاده» مسئول محیط زیست شرکت مادر تخصصی تولید نیروی برق حرارتی ایران گفته بود: سوخت اصلی همه نیروگاه‌های ایران گاز است، اما نیروگاه‌های بخار می‌توانند از مازوت به عنوان سوخت دوم استفاده کنند.