خودکفایی ایران در تولید کاتالیست‌های اصلی پتروشیمی تا ۱۴۰۲
خودکفایی ایران در تولید کاتالیست‌های اصلی پتروشیمی تا ۱۴۰۲
مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: ایران تا سال ۱۴۰۲ از واردات کاتالیست‌های اصلی صنعت پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از شرکت ملی صنایع پتروشیمی، مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی از شکسته شدن انحصار شرکت‌های خارجی در تأمین کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت: ایران تا سال ۱۴۰۲ از واردات کاتالیست‌های اصلی صنعت پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود.

وی افزود: این شرکت براساس برنامه‌ریزی‌های راهبردی خود در مسیر تدوین و توسعه دانش فنی تولید کاتالیست‌ها و مواد شیمیایی مورد نیاز صنعت پتروشیمی، صنایع تکمیلی و بهینه‌سازی فرآیندهای واحدهای تولیدی و دانش‌های موجود و تجاری‌سازی دانش‌های فنی گام برمی‌دارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه از ۴۰ نوع گروه کاتالیست موجود در صنعت پتروشیمی، ۲۰ گروه آن در کشور داخلی‌سازی و صنعتی شده، گفت: تا پایان امسال هشت گروه دیگر داخلی‌سازی می‌شود و ۱۲ گروه باقیمانده نیز در حال تحقیق و یا توسعه است.

دفتری با بیان اینکه در زمینه تأمین کاتالیست‌های مورد نیاز صنعت پتروشیمی، انحصار شرکت‌های خارجی شکسته شده است، تصریح کرد: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تا سال ۱۴۰۲، ایران از واردات کاتالیست‌های اصلی مورد نیاز صنعت پتروشیمی بی‌نیاز می‌شود و در این مسیر شرکت پژوهش و فناوری با ارائه کاتالیست‌های مختلف مورد نیاز مجتمع‌های پتروشیمی، سبب افزایش اعتماد به ساخت داخل شده است.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر با وجود تحریم‌های اعمال‌شده با همکاری فعال شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، نیاز شرکت‌های پتروشیمی به خارج از کشور برای تأمین کاتالیست‌های خود کاهش یافته است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت‌ها و امکانات پیشرفته شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی در مراکز تهران، اراک، ماهشهر و عسلویه اشاره کرد و گفت: شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ارتباط و همکاری‌های بسیار مطلوبی را با پژوهشگران در بخش‌های مختلف دارد و این شرکت آماده هرگونه همکاری با تولیدکنندگان کاتالیست‌هاست.

دفتری ادامه داد: ارتباط با مراکز دانشگاهی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت‌آپ‌ها می‌تواند نیازهای صنعت را برطرف کند و به‌عنوان یک شرکت دانش‌محور، مؤسسه‌های پژوهشی (متانول، الفین و پروپیلن) در چند دانشگاه معتبر ایجاد کرده‌ایم و همکاری مطلوبی با مجموعه دانشگاهی کشور وجود دارد.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی به قابلیت‌های موجود برای صادرات دانش فنی و کاتالیست به کشورهای دیگر اشاره کرد و گفت: با بعضی از کشورهای همسایه از سوی بخش خصوصی مذاکراتی انجام شده و امید است در آینده نزدیک بتوانیم در زمینه صادرات دانش فنی و کاتالیست نیز عملکردی قابل قبول را رقم بزنیم.

وی با اشاره به اینکه طرح اسلام‌آباد غرب نخستین طرحی است که با دانش فنی شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی ساخته می‌شود، اظهار کرد: این طرح نخستین پروژه ملی در صنعت پتروشیمی است که زنجیره آن در هر سه مرحله از مسیر گاز طبیعی به متانول، متانول به پروپیلن و پروپیلن به پلی‌پروپیلن از دانش فنی ایرانی تعریف شده است و شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی طرح GTPP اسلام‌آباد غرب را در همه مسیر ساخت حمایت خواهد کرد.

دفتری درباره قرارداد با شرکت‌های پتروشیمی بوشهر و تبریز در مورد تأمین دانش فنی طرح‌های توسعه‌ای ساخت واحد پلی‌اتیلن سنگین، افزود: با اجرایی شدن این دو قرارداد، عملیات اجرایی ساخت این واحدها با دانش فنی ایرانی آغاز شده است.

وی درباره قرارداد با پتروشیمی مروارید نیز گفت: قرارداد تأمین ۱۷۰ تن اکتیویتور مورد نیاز پتروشیمی مروارید میان شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی و شرکت پتروشیمی مروارید در سال ۱۳۹۹ امضا شد و پس از مؤثر شدن قرارداد، واحد اکتیویتور در مرکز ماهشهر شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی احداث و پیش از سررسید قرارداد، محصول تولیدی به شرکت پتروشیمی مروارید تحویل داده شده است.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی، تأمین دانش فنی طرح GTPP امیرآباد در استان مازندران را از برنامه‌های آینده این شرکت برشمرد و بیان کرد: تفاهم‌نامه تأمین دانش فنی (PVM) این طرح امضا شده است و در صورت صدور کامل مجوزهای مورد نیاز برای اجرایی شدن طرح GTPP امیرآباد آماده تأمین دانش فنی آن هستیم.