بحران مدیریت آب در کشور داریم نه بحران آب/ می‌توانیم مانند نیاکانمان در محیط خشک ایران زندگی کنیم
بحران مدیریت آب در کشور داریم نه بحران آب/ می‌توانیم مانند نیاکانمان در محیط خشک ایران زندگی کنیم
مشاور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که می‌توانیم مانند نیاکانمان در محیط خشک ایران زندگی کنیم، گفت: مصوبات شورای عالی آب در بین مردم وجاهت ندارد.

حمیدرضا جانباز در برنامه «غیرمحرمانه» اظهار کرد: منابع آب در تمام جهان محدود است، اما آنچنان که نیاکان در گذشته با تدبیر و عقل در محیط خشک و نیمه خشک ایران سال های سال زندگی کردند، ما نیز می توانیم زندگی کنیم. بارش جهانی ثابت است و 536میلیارد مترمکعب بارش در کل جهان داریم. میانگین بارش بلند مدت در ایران ثابت و حدود 400میلیارد متر مکعب است.

به گزارش نبض‌انرژی،مشاور معاون آب و خاک وزیر جهاد کشاورزی در خصوص فرونشست ها گفت: جمعیت شهر تهران و حومه نزدیک به 20میلیون نفر است و به دلیل ازدیاد جمعیت برای تامین آب شرب مجبور شده ایم که از استان های همجوار مانند سد البرز در کرج، سد طالقان، سد لار، سد لتیان آب وارد کنیم.

جانباز با اشاره به اینکه بحران آب جعلی است، گفت: بحران مدیریت آب جدی است. طبق پیش بینی قانونگذار، برای مدیریت در مصرف آب باید برنامه ریزیی هایی صورت بگیرد که متاسفانه در اجرای قانون کوتاهی صورت گرفته است. متاسفانه شورای عالی آب به مردم وصل نیست بدین ترتیب مصوبات این شورا در میان مردم وجاهت ندارد و فارغ تصمیم گیری می کند.

 سال 1401 کمبود آب در خوزستان نداریم

عیسی بزرگزاده مدیرکل دفتر برنامه ریزی کلان منابع آب شرکت مدیریت منابع آب ایران نیز گفت: الگوی توسعه که در سالیان گذشته برای کشور در نظر گرفته شد، توسعه ای پرآب بری بود. به گونه ای که کشاورزی نقش بسیار مهمی را در بر دارد و به دلیل اینکه نزدیک به 65تا 70درصد کشور دارای آب و هوای خشک، فراخشک و نیمه خشک است توسعه این مقدار از کشاورزی در ظرفیت تاب آوری اکوسیستم کشور نبود. بنابراین؛ مصارف افزایش یافته و این اتفاقی ست که اکنون شاهد آن هستیم و متاسفانه به منابع آب زیرزمینی و سطحی هجوم وارد شده است.

وی افزود: تفاوتی که آب شرب و صنعت با آب کشاورزی دارند در این است که می بایست فرآیندی بر آب حاصل شود تا آن آب قابل شرب شود و در زمان مناسب و مکانی درست در اختیار کانون جمعیتی قرار گیرد و این مسئله ای است که همواره نگران کننده است.

بزرگزاده بیان کرد: با صرفه جویی و رعایت استانداردهای مصرفی که برای شهرهای مختلف تعریف شده، توانستیم تا مشکل آب شرب را حل کنیم. مطمئن هستم که با همراهی ملت عزیز و با رعایت استانداردهای مصرف، با کمترین مشکل در خصوص آب شرب مواجه خواهیم بود.

وی گفت: مشکل آب در مناطق خرمشهر و آبادان به دلیل کمبود منابع آب نبود بلکه عدم اجرای برخی از کارها در گذشته به طور مثال آبرسانی به روستاها بوده است. منبع آبی در خوزستان وجود داشت لیکن سازه ها و زیرساخت هایی که آب را به روستاها، آبادان و خرمشهر منتقل می کرد، وجود نداشت، در نتیجه مشکل در آبرسانی بود.

بزرگزاده تاکید کرد: وزارت نیرو در این دوره تمرکز بسیار اساسی در این خصوص داشته و در برنامه آتی 8هزار روستا می بایست آبرسانی می شد که در حال حاضر این برنامه به 10هزار روستا توسعه داده شده و با تدبیر وزارت نیرو آبرسانی حاصل خواهد شد و سال دیگر کمبود آب در خوزستان نخواهیم داشت. وزارت نیرو تمام همت خود را به خرج داده که مشکلات آب آن مناطق را حل کرده و پروژه های این مناطق را فعال کرده او برای این مناطق پروژه های اضطراری در نظر گرفته و بخش اعظم مشکلات آب در این مناطق قبل از تابستان سال آینده حل خواهد شد.

وی با بیان اینکه مشکلات آب گسترده است، عنوان کرد: 410دشت از بیش از 600دشت ممنوعه هستند و اضافه برداشت دارند. نسبت مصرف آب سرجمع در کشور براساس نقشه های فائو به آب تجدیدپذیر بهتر است که زیر 40درصد باشد. این درحالی است که این عدد بالای 80درصد در ایران است. این بدان معناست که بر منابع آب کشور بارگزاری بیش از حد در حال انجام است و می بایست این بارگزاری را کاهش داد. اگر مصرف در کشور کنترل نشود، اتفاق بهینه ای رخ نمی دهد. الگوی توسعه کشور می بایست میزان مصرف خود را کاهش دهد و این اتفاقی است که می بایست در بیشتر نقاط ایران رخ دهد. این روند شیره آبخوان های کشور را می مکد.

بزرگزاده به طرح سازگاری با آب اشاره کرد و گفت: ده میلیارد آب در کوتاه مدت و میان مدت و در بلند مدت می بایست 15میلیارد آب را از مصرف کاهش داد که در این راستا سهم کشاورزی 11میلیارد آب می باشد که می بایست معیشت جایگزین به کشاورز داده شود.با مسدود کردن چاه و برخوردهای قهری و بدون ارائه راه جایگزین به کشاورز به جواب نخواهیم رسید.

ظفرنژاد پژوهشگر حوزه آب و توسعه پایدار گفت: آب یک بحران جهانی است و به وضوع شاهد بحران آب و محیط زیست هستیم. در مناطق خشک این آسیب بسیار شدیدتر است و در ایران متاسفانه به دلیل شرایط خاص بوم شناسی، فلات ایران دچار مسائل پیچیده ای شده و شاید ایران نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر بحرانی تر است. نمادهایی که در گذشته وجود داشت شیوه های بومی بسیار درخشان این سرزمین بود که هدررفت های کنونی آب را برنمی تابد. در حال حاضر با شیوه بد حکمرانی آب و  به مصیبت امروز رسیده ایم.

وی افزود:‌مدیریت آب از ریشه دارای مشکل است که جداسازی مدیریت آب از خاک، جنگل، منابع طبیعی یکی از این مشکلات است و آن را در اختیار دست مدیریت سازه ای قرار داده ایم. بنابراین؛ امروز 600دشت ما در 18استان کشور در خطر فرونشست قرار دارد. در شرایط بسیار بدی قرار داریم و متاسفانه دستگاه متولی فرافکنی می کند و مسئولیت را از خود باز کرده است.