لزوم حرکت به سمت پتروپالایشگاه‌سازی؛ دنیا در حوزه نفت از سوخت‌های فسیلی به سمت مواد و محصولات پتروپالایشی رفته است
لزوم حرکت به سمت پتروپالایشگاه‌سازی؛ دنیا در حوزه نفت از سوخت‌های فسیلی به سمت مواد و محصولات پتروپالایشی رفته است
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی مجلس گفت: دنیا در حوزه نفت از محصولات فسیلی به سمت مواد و محصولات پتروپالایشی رفته است و غالباً خیلی از شرکت‌ها در این رابطه تغییر فرآیند می‌دهند و از این جهت لازم است که حتماً به سمت ساخت پتروپالایشگاه با مدل تنفس خوراک برویم.
حسین حسین‌زاده  با اشاره به لزوم حرکت به سمت پتروپالایشگاه‌سازی و طرح مصوب مجلس جهت حمایت از توسعه ظرفیت پتروپالایشی، گفت: دنیا از سوخت‌های فسیلی به سمت هیدرید و برق می‌رود در نتیجه محصولات فسیلی و فرآورده‌های شیمیایی باید به سمت پتروپالایشی حرکت کند.
وی تاکید کرد: مهمترین داستان کسب و کار و راه اندازی پالایشگاه و پتروپالایشگاه خوراک هست. ما به واسطه برگزاری جلسات مختلف متوجه شدیم مشکلاتی که پالایشگاه هایمان داشتند قسمت اعظم نیازشان خوراک تولیدی و ورودی است شاید برای محصول و فرآیند وفروش به آنصورت مشکلی نداشته باشند، اما در خصوص خوراک اولیه چالش‌ها زیاد بود.

به گزارش نبض‌انرژی،این نماینده مجلس ادامه داد: در این راستا مجلس قانون حمایت از توسعه صنایع پایین دستی نفت خام و میعانات گازی با استفاده از سرمایه گذاری مردم را گنجاند. دولت هم به مثابه‌ آن شرکت‌های اکسپلوریش اند پروداکشن را به خط کرد و از بین آن‌ها بیش از سی خط پتروپالایشی را انتخاب کرده بود که آن‌ها کار را انجام دهند.

وی افزود: اما کلید واژه‌ این خوراک این است که همزمان با مراحل پیشرفت کار درصدی که باید تخصیص داده شود انجام بگیرد مضاف برآن تنفس خوراک هم داده شود. سوم هم اینکه دائم در دسترس است. این باعث می‌شود که از ایجاد شرکت‌های سوری جلوگیری شود، چون الان خیلی از شرکت‌ها ممکن است تحت عنوان شرکت‌های پتروشیمی مجوز گرفته باشند در وزارت صمت هم این اسم و رسم را ثبت می‌کنند، اما بعد خوراک را از بورس می‌گیرند و همین خوراک را دپو می‌کنند.
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: درواقع به کسانیکه توانایی انجام این کار را دارد یا متاسفانه خوراک را نمی‌دهند و یا به قیمتی گزاف می‌دهند؛ بنابراین قانون از این موضوع جلوگیری می‌کند. شرکت‌هایی که در این راستا تعریف شدند یا قرار است تعریف شوند و مشمول این قانون باشند مشکلی ندارند و مجلس و دولت از آن‌ها حمایت می‌کند.
وی در خصوص چالش‌های پروژه‌های پتروپالایشگاهی گفت: اولین بحث سرمایه گذاری است. به هر حال سرمایه گذاری یا باید داخلی باشد یا خارجی. در شرایط فعلی سرمایه گذاری خارجی سخت است، اما داخلی‌ها هم به شرطی سرمایه گذاری می‌کنند که ضمانتی برایشان باشد.
حسین ادامه داد: با ارائه مدل تنفس خوراک و تضمین آن چالش جدی‌ای در این زمینه وجود ندارد و سرمایه گذاری در این حوزه سودآور نیز است، اما بروکراسی اداری و آیین‌نامه اجرایی اذیت کننده است که مهمترین بخش آن همان خوراک است که مجلس تصویب کرده، اما هنوز به مرحله اجرایی نرسیده است.
وی اظهار داشت: حتی در بحث بازاریابی و صادرات نیز برای فروش مشکلی ندارند و محصولات پتروپالایشگاه تحریم‌ناپذیر هستند و اگر مشکل اجرایی حل شود، سرمایه گذار می‌تواند وارد شود و انشالله کارهایش را شروع کند.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون انرژی به مزایای اصلاح این قانون اشاره کرد و گفت: در این قانون جدید بحث تنفس را داریم در قانون قبلی باید پول را واریز می‌کردیم تا خوراک به ما می‌دادند، اما این قانون همزمان با پیشرفت کار خوراک می‌دهند سرمایه گذار نیز دیگر نگرانی ندارد. به نحوی تضمین خوراک محسوب می‌شود و تفاوت ش از زمین تا آسمان است. از این جهت قانون خوبی برای سرمایه گذار به حساب می‌آید.
حسین زاده در ادامه گفت: در حال حاضر دنیا در حوزه نفت از محصولات فسیلی به سمت مواد و محصولات پتروپالایشی رفته است و غالبا خیلی از شرکت‌ها در این رابطه تغییر فرآیند می‌دهند و از این جهت لازم است که حتما به سمت ساخت پتروپالایشگاه با مدل تنفس خوراک بروی.
این نماینده در خصوص تامین مالی پروژه‌ها گفت: دولت از محل تبادیری که با این شرکت‌های تامین خوراک و درواقع شرکت‌های شیمیایی انجام می‌دهد محصولات شان به قدری نیست که نتواند تضمین کند. عرضه‌ای که در بورس انجام می‌گیرد درصد بسیار کمی از تولیدی است که پتروشیمی‌ها انجام می‌دهند.
وی در پایان در رابطه با میزان ورود وزارت نفت بر احداث و نظارت بر پتروپالایشگاه‌ها گفت:اصلا بحث احداث توسط وزارت نفت مطرح نیست. این یک طرح حمایتی ست که مجلس دولت را موظف کرده که برای حیات پتروپالایشگاه اقداماتی در جهت حمایت از سرمایه گذاران انجام دهند.