تخصیص یارانه انرژی مشترکان نباید یکسان باشد/دولت و مجلس ورود کنند
تخصیص یارانه انرژی مشترکان نباید یکسان باشد/دولت و مجلس ورود کنند
نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: نظام تعرفه گذاری باید به نحوی اصلاح شود که در تخصیص یارانه انرژی بین مشترکان کم مصرف و پرمصرف تفاوت وجود داشته باشد.

قاسم ساعدی با اشاره به ضرورت اصلاح نظام تعرفه گذاری آب، برق و گاز، گفت: متاسفانه امروز شاهد عدم رعایت عدالت در توزیع یارانه آب، برق و گاز هستیم.

به گزارش نبض‌انرژی،وی بیان کرد: نظام تعرفه گذاری ما باید به نحوی اصلاح شود که در توزیع یارانه این حوزه بین مشترکان کم مصرف، افرادی که مصرف معمول را دارند، با قشری که مصرف بی رویه و بیش از حد دارند، تفاوت وجود داشته باشد.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اقشاری که همواره الگوی مصرف را رعایت نکرده و مصرف بالایی دارند، باید از یارانه کمتری نسبت به اقشاری که مصرف معمول را دارند، برخوردار شوند. وزارت نفت و نیرو باید اصلاح نظام تعرفه گذاری را به این ترتیب در اولویت خود قرار دهند.

ساعدی ادامه داد: امیدوارم کمیسیون انرژی بتواند در این حوزه گام برداشته و دولت را ملزم به تغییر سیاست‌های خود در این حوزه کند. ما باید مشوق‌هایی را برای همه بخش‌ها در نظر گیریم که اگر محدودیت‌هایی را در مصرف خود رعایت کردند، از یکسری تخفیف برخوردار شوند.

وی تاکید کرد: متاسفانه هنوز یک نسخه جامع و آیین‌نامه قابل اجرا به منظور اجرای این نظام افزایشی – پلکانی نداریم. امیدوارم با کمک دولت و مجلس و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی بتوانیم در این مسیر گام برداشته و با اصلاح نظام تعرفه گذاری عدالت را در توزیع یارانه‌های آب، برق و گاز رعایت کنیم.

نماینده مردم دشت آزادگان در مجلس شورای اسلامی بیان کرد: قطعاً باید بین مشترکانی که مصرف معمول داشته و مشترکانی که مصرف بالایی دارند، تفاوت وجود داشته باشد. اعمال این سیاست قیمتی می‌تواند انگیزه لازم برای بهینه سازی مصرف را در قشر پرمصرف نیز فراهم کند.

ساعدی افزود: بهینه سازی مصرف باید در فرهنگ مردم نهادینه شود. از سوی دیگر استانداردسازی لوازم خانگی و ساختمان‌ها در بهینه سازی مصرف موثر است. کیفیت کالا و بهینه سازی مصرف انرژی دو مولفه مهم است که باید در کنار هم در تولید کالاها دنبال شود. د

وی با اشاره به ضرورت حرکت از سوخت‌های فسیلی به سمت استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر، گفت: وزارت نیرو باید در جهت ترویج توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر گام بردارد. ما باید استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر را مانند کشورهای پیشرفته به منازل خود بیاوریم. ما در کشورمان ظرفیت خوب انرژی خورشید و انرژی باد را برای تولید انرژی‌های تجدیدپذیر داریم.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: ما باید به این سمت برویم که تامین انرژی‌های ساختمانی را از طریق مزارع تولید انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشیم که از این طریق می‌توانیم بار وارد بر نیروگاه‌های کشور را کاهش دهیم. امیدواریم نگاه موثری در جهت توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر در کشور حاکم شود.