سعودی‌ها با دلارهای نفتی اهداف خود را در سازمان ملل پیش می‌برند
سعودی‌ها با دلارهای نفتی اهداف خود را در سازمان ملل پیش می‌برند
آل سعود که همواره از دلارهای نفتی به منظور همراه کردن مقامات دیگر کشورها و سازمان های بین المللی استفاده می کند، برای چندمین بار برای پایمال نمودن خون و حقوق مردم یمن بارها به مقامات سازمان ملل پیشنهادات مالی ارایه داده است.

به گزارش نبض‌انرژی،رژیم سعودی علاوه بر دادن رشوه به مقامات سازمان ملل ، برای تاثیرگذاری و اعمال نفوذ بر دیگر نهادهای منطقه‌ای و بین المللی به ویژه اتحادیه عرب، سازمان همکاری اسلامی و شورای همکاری خلیج فارس از اهرم دلارهای نفتی و زور استفاده می‌کند.

مقامات سعودی که کارهای خود را با رشوه و دلارهای نفتی به پیش می برند، برای چندمین بار به مقامات سازمان ملل، برای  پایان دادن به تحقیقات این سازمان در زمینه نقض حقوق بشر در جریان جنگ علیه یمن، پیشنهاد رشوه کردند.

روزنامه «گاردین» دو روز پیش طی گزارشی با افشای این موضوع اعلام کرد که عربستان از طرق لابی‌های خود در سازمان ملل، همه اقدامات و تلاش‌ها را از رشوه و انگیزه‌های مالی گرفته تا تهدید برای واداشتن اعضای شورای حقوق بشر سازمان ملل به رأی دادن علیه تمدید تحقیقات مستقل درباره جرایم جنگی (در یمن) بکار گرفته کرده است.

در این گزارش تصریح شده که، فشارهای پی در پی عربستان به بستن پرونده تحقیقات سازمان ملل در موضوع جنگ یمن ختم شده است، به طوریکه ۲۱ کشور در مقابل ۱۸ کشور در اکتبر گذشته به پایان تحقیقات رأی دادند و شورای حقوق بشر سازمان ملل در تحقیقات مرتبط با جنگ یمن شکست خورد.

بنابر این گزارش، عربستان در تهدید اعضای شورای حقوق بشر هم فعال بوده است و از جمله گفته شده که لابی‌های ریاض به اندونزی هشدار داده اند که اگر علیه ادامه تحقیقات درباره جنگ یمن در شورای حقوق بشر رأی ندهند، اندونزیایی‌ها حتی قادر به سفر به مکه نخواهند بود؛ پس از این تهدید نیز اندونزی یکی از ۲۱ کشوری بود که علیه ادامه تحقیقات درباره جنگ یمن رأی داد.

براین اساس، رأی‌گیری که قرار بود بر بازخواست درباره جرایم جنگی احتمالی عربستان متمرکز باشد، بر پایان تحقیقات متمرکز شد و این تحقیقات ناتمام ماند.

شکست شورای حقوق بشر درباره جنایت‌های جنگی نبرد ریاض علیه یمن در شرایطی صورت گرفته که در شهریور ماه امسال، شماری از وکلای بین المللی در لندن به نمایندگی از برخی قربانیان تجاوزات در یمن، خواستار تحقیقات جهانی درباره جنایات جنگی متجاوزان سعودی علیه یمنی‌ها شدند.

جنگ شش ساله ائتلاف عربی – آمریکایی به سرکردگی عربستان علیه یمن، قربانیان زیادی بخصوص در میان زنان و کودکان به جای گذاشته و باعث ویرانی تأسیسات زیربنایی این کشور اسلامی شده و در عین حال افرادی را که از این حملات جان به در برده اند، در شرایط بسیار ناگواری قرار داده است.

اولین خیانت علنی سازمان ملل به مردم یمن در سال ۱۳۹۵ و در زمان “بان کی مون” اتفاق افتاد و آن زمانی بود که نام عربستان از لیست سیاه سازمان ملل خارج شد.

سعودی‌ها با دلارهای نفتی اهداف خود را در سازمان ملل پیش می‌برند

در آن سال پس از اینکه نام عربستان سعودی و کشورهای همپیمانش همچون امارات و آمریکا در تجاوز به خاک یمن، به دلیل دست داشتن این ائتلاف در جنایاتی در حق کودکان یمن در فهرست سیاه سازمان ملل برای ناقضان حقوق کودکان در مناطق جنگی قرار گرفت، ریاض فشارهای خود بر سازمان ملل برای حذف نامش از این لیست تشدید کرد.

بعد از تهدید و فشار مقامات سعودی و رایزنی‌های عربستان در راهروهای سازمان ملل بود، که بان کی مون دبیرکل وقت سازمان ملل ناگزیر شد، با صدور بیانیه‌ای و تنها با هدف جلب رضایت سعودیها، اعلام کرد، تصمیم بر این گرفته شد، تا نام ائتلافی را که عربستان سعودی برضد تروریسم!! برعهده دارد، از فهرست سیاه ناقضان حقوق کودکان به صورت “موقت” به منظور بررسی آتی این مساله حذف کند.

در همان زمان، حذف نام عربستان سعودی از فهرست بدترین کشورهای ناقض حقوق کودکان در یمن به همراه ائتلاف متجاوز از فهرست سیاه سازمان ملل، موجی از انتقادهای تند را در قبال سازمان ملل در جهان به راه انداخت و بعدها معلوم شد که “بان کی مون” دبیرکل وقت سازمان ملل برای انجام این خیانت از سعودی ها رشوه گرفته است.

دقیقا در زمانی که بسیاری از کشورها و سازمان ها به اقدامات بان کی مون و سازمان ملل اعتراض کردند، “مارک تونر” سخنگوی وقت وزارت امور خارجه آمریکا با تایید اقدام بان کی مون گفته بود که «ما با موضع دبیرکل سازمان ملل موافقیم و اعتقاد داریم که باید به این سازمان اجازه داده شود که به وظایف و مسئولیت هایش! در زمینه حمایت از حقوق بشر و کودکان بدون هیچ گونه ترس و واهمه ای از انتقام گیری ها عمل کند.

البته مقامات سعودی در سال های اخیر همواره با رشوه به مقامات سازمان ملل و سران دیگر کشورها سعی کرده اند فعالیت های خود را پیش ببرند که در اکثر موارد موفق بوده اند، ولی در برخی موارد همچون پرونده قتل فجیع “جمال خاشقچی” خبرنگار عربستانی که در شهریورماه سال ۱۳۹۷ در کنسولگری این کشور در استانبول رخ داد و سعودیها سعی کرد با رشوه به مقامات ترکیه این پرونده را مسکوت کند، ولی موفق نبوده اند.

یک منبع نزدیک به رئیس جمهوری ترکیه در همان زمان از پیشنهاد رشوه فرستاده ویژه «ملک سلمان» به «رجب طیب اردوغان» برای سرپوش گذشتن بر پرونده جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد رژیم سعودی خبر داد.

روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در مهرماه سال ۱۳۹۷ در این باره به نقل از یک منبع نزدیک به رئیس جمهوری ترکیه نوشته بود که «شاهزاده خالد الفیصل، امیر منطقه مکه مکرمه در قالب هیئت رسمی سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی به ترکیه رفت و روز دهم ماه جاری میلادی با اردوغان دیدار کرد. او در این دیدار برای بستن پرونده جمال خاشقجی پیشنهاد اعطای یک بسته مشوق را به آنکارا داد».

به نوشته این روزنامه، این بسته حاوی کمک های مالی و سرمایه گذاری برای کمک به اقتصاد ترکیه و پایان دادن به محاصره قطر بوده است. این روزنامه به نقل از منبع یاد شده که او را هم پیمان نزدیک رئیس جمهوری ترکیه توصیف کرد، افزود که در همان زمان اردوغان پیشنهاد خالد الفیصل را رد و آن را “رشوه سیاسی” توصیف کرده بود.

از مهم ترین رشوه های تاریخ عربستان و آمریکا می توان به خرید ۴۶۰ میلیارد دلاری تسلیحات جنگی در دوران “دونالد ترامپ” رییس جمهوری سابق آمریکا اشاره کرد که ریاض به منظور حمایت ترامپ از تجاوز ائتلاف عربی به یمن و در عین حال حمایت از کارخانه های سلاح سازی آمریکا و اقتصاد ایالات متحده انجام داد.

یکی دیگر از رشوه های رژیم سعودی در سال ۱۳۹۷ به سفیر عربستان در یمن بود که منابع عربی در آن زمان اعلام کردند که  “محمد آل جابر” سفیر سعودی در یمن رشوه چهار میلیون دلاری به “متئو تولر” همتای آمریکایی‌اش داده تا وی در راستای حمایت از سفیر عربستان، با مقامات کشورش صحبت کند و در پی آن آمریکا به ریاض توصیه کند که آل جابر را به دلیل تجربیات نظامی و سیاسی‌اش در جنگ علیه یمن، همچنان در منصب خود ابقا کند.

منابع عربی تاکید کرده بودند که سفیر عربستان این مبلغ را در آمریکا و در قالب “حمایت از موسسه خیریه” که در امر مبارزه با سرطان فعالیت می‌کند، به وی اهدا کرده است، چراکه تولر دو فرزند مبتلا به سرطان دارد که در یکی از بیمارستان‌های نیویورک تحت مراقبت و درمان هستند.

به گفته این منابع، تولر دریافت مستقیم این مبلغ در عربستان را نپذیرفته و آن‌ را به حساب بانکی حمایت از دخترانش در مبارزه با بیماری سرطان انتقال داده تا هماهنگی‌ها از طریق موسسه خیریه انجام شود.

از سوی دیگر، منابع مطلع اعلام کردند که سفیر آمریکا در جریان سفر سال ۱۳۹۷ دونالد ترامپ، رئیس جمهوری وقت آمریکا به ریاض که مورد استقبال گسترده عربستان قرار گرفت، هدایای فاخری نظیر خنجر طلا و یک ساعت رولکس گرفته است.

متاسفانه جنگ یمن را باید جنگ علیه مردم بی دفاع و مظلومی دانست که سران برخی کشورها و سازمان های بین المللی همچون سازمان ملل، شرافت خود را برای مشتی دلار به حراج گذاشته اند و انسانیت را فراموش کرده اند و این درحالی است که هر روز خبر از شهادت شماری از مردم مظلوم و بی دفاع یمن به ویژه زنان و کودکان این کشور در اثر بمباران های متجاوزان به گوش می رسد.