عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات گاز و برق از ایران معاف شد
عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات گاز و برق از ایران معاف شد
هم‌زمان با مذاکرات در وین برای احیای برجام، دولت آمریکا بار دیگر معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات گاز و برق از ایران را تمدید کرد، معافیتی که به نوعی عقب‌نشینی آمریکا به شمار می‌رود.

اردیبهشت سال ۹۷، آمریکا به صورت یک‌طرفه از برجام خارج شد و تحریم‌ها یک‌به‌یک به اقتصاد ایران بازگشت. در این میان تحریم صادرات نفت ایران یکی از مهمترین مواردی بود که همواره بر آن تاکید شده است.

به گزارش نبض‌انرژی،با این حال، از آنجا که صادرات گاز و برق به کشورهای همسایه ایران در قالب قراردادهای بلندمدت اجرا می‌شود، آمریکا مجبور شد تا معافیت واردات برق و گاز از ایران را ابلاغ کند.

در این میان عراق که به عنوان یکی از بزرگترین بازارهای صادراتی انرژی ایران مطرح است نیز از این معافیت‌ها استفاده کرده و به‌تازگی دولت آمریکا معافیت عراق از تحریم‌های آمریکا برای واردات گاز و برق از ایران را تمدید کرد.

سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا با اعلام این خبر گفت که واشنگتن معافیت عراق را تمدید کرده است تا این کشور بتواند برای تامین برق مورد نیاز خود وارد تراکنش‌های مالی لازم با ایران شود.

این معافیت‌ها برای یک دوره چهار ماهه دیگر تمدید شده تا بغداد بتواند همچنان به خرید گاز و برق از ایران ادامه دهد.

نکته مهم هم‌زمان شدن این تمدید معافیت با از سرگیری مذاکرات در وین برای احیای برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است که سبب شده تا برخی این‌طور ارزیابی کنند که این معافیت سیگنال مثبت آمریکا برای امتیازدهی به‌منظور بازگشت به این توافق است.

اهمیت این معافیت آن است که اگر چه حدود ۲۰ روز پیش توسط دولت آمریکا به امضا رسیده، اما تا هفته گذشته به کنگره این کشور ارائه نشد و همین موضوع باعث شده تا احتمال عقب‌نشینی آمریکا از بخشی از تحریم‌ها علیه ایران هم‌زمان با برگزاری نشست وین تقویت شود.

بر اساس این معافیت، عراق می‌تواند به مدت ١٢٠ روز دیگر به واردات برق و گاز از ایران ادامه دهد و مشمول تحریم‌های واشنگتن نخواهد شد. این در حالی است که دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری پیشین آمریکا مدت زمان دوره این معافیت را کوتاه‌تر کرده بود اما اکنون بایدن آن را تا چهار ماه افزایش داده است.

وزارت امورخارجه آمریکا تاکید دارد که ادامه معافیت عراق از تحریم‌های ایران همچنان در راستای منافع ملی آمریکا است.

به گزارش ایرنا، اگرچه آمریکا همزمان با اعمال تحریم‌ها اعلام کرده بود که به دنبال به صفر رساندن صادرات نفت ایران است، اما در عمل این اتفاق نیافتاد.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، فروش و صادرات نفت ایران افزایش پیدا کرد. در کنار آن با توجه به اینکه تحریم صادرات گاز از طریق خط لوله تقریبا غیرممکن است، ایران با دو کشور جمهوری آذربایجان و ترکمنستان قرارداد سوآپ گاز را به امضا رساند که نشان‌دهنده توجه این دولت به دیپلماسی انرژی برای شکستن تحریم‌ها است.

ایرنا