امیدی به مسئولین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای حل مشکلات آب نیست
امیدی به مسئولین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای حل مشکلات آب نیست
یک کارشناس حوزه آب گفت: از زمانی که ما نخواستیم در سیاست آب را به عنوان یک کالای چند وجهی ببینیم مشکلات ما آغاز شد.

به گزارش نبض‌انرژی،کمبود آب مانند یک زخم کهنه دوباره سر باز کرده و مورد توجه قرار گرفته است. حالا گروهی با ارائه راهکار به‌دنبال حل مسئله آب در ایران هستند اما برخی کارشناسان معتقدند یکسری ذخایر زیست محیطی کشور دیگر قابل بازگشت نیست.

«ناصر خلقی»، محقق حوزه آب گفت: «از زمانی که ما نخواستیم در سیاست آب را به عنوان یک کالای چند وجهی ببینیم مشکلات ما آغاز شد. نگرش ما نسبت به آب این است که ما هیچ گاه نخواستیم مردم را در تصمیم گیریها سهیم کنیم. حکمرانی آب ما همواره یک حکرانی بد بوده است، همواره از بالا به پایین بوده است و مرکز گرایی از ویژگیهای این حکمرانی است که مشکلاتی را بوجود آورده است.  امروز وزارت نیرو از مسدود کردن چاه‌های غیرمجاز خبر می‌دهد، گروه‌های گشت و نظارت ایجاد کرده و این چاه‌ها را شناسایی و مسدود می‌کنند، آیا با این عمل تعداد چاه‌ها کم شده است؟ برخورد قهری و غیر علمی مسئله را حل نمی‌کند نتیجه آنکه تعداد چاه‌ها افزایش پیدا کرد.»

خلقی عنوان کرد: «من جزو کارشناسان بدبین به آینده آبی ایران هستم، دلیل منفی نگاه کردن من این است که امروز ساختار آبی کشور ما همه‌اش قابل احیا نیست. یکسری ذخایر زیست محیطی کشور ما دیگر قابل برگشت نیست، ما در برخی از منابع در سال‌های آینده به قحطی آب خواهیم رسید. امید چندانی به مسئولین وزارت نیرو و جهاد کشاورزی برای حل مشکلات آب ندارم، معاونت آب و خاک به دلیل سیاست‌های غلط تاثیر زیادی در هدر رفت آب داشته است. می‌خواهم بگویم ما هنوز در مرحله آسیب شناسی دچار مشکل هستیم، چه برسد به این‌که بخواهیم راهکار ارائه دهیم.»