تنش آبی ۳۰۰ روستا منطقه سیستان به حداقل رسید
تنش آبی ۳۰۰ روستا منطقه سیستان به حداقل رسید
مدیرعامل آبفای سیستان و بلوچستان در جریان بازدید معاون آب و آبفای وزیر نیرو از طرح های آبرسانی منطقه سیستان گفت: با توجه به خشکی تالاب هامون، عدم دسترسی به منابع آبی پایدار و از سوی دیگر عدم پایبندی افغانستان به حق‌آبه هیرمند، مشکلاتی برای تأمین آب برای این منطقه به وجود آمد.

علیرضا قاسمی افزود: آب رودخانه هیرمند توسط کانالی به گودال‌های طبیعی بزرگی به نام “چاه نیمه” هدایت می شود، این منبع آبی علاوه بر سیستان، آب شهر زاهدان را نیز تأمین می‌کند.

به گزارش نبض‌انرژی،قاسمی ادامه داد: با توجه به کاهش منابع آبی، به منظور حفظ و استفاده بهینه از آب موجود در چاه‌نیمه‌ها برای مصارف شرب منطقه سیستان و زاهدان، انتقال آب از چاه نیمه شماره ۴ به چاه‌نیمه شماره ۳ در دستور کار وزارت نیرو با مشارکت قرارگاه پیشرفت و آبادانی سپاه سلمان قرار دارد.

وی گفت: طرح آبرسانی به شهرهای منطقه سیستان با ۹۶ درصد پیشرفت فیزیکی، شامل آبگیر به ظرفیت ۴۲۰۰ متر مکعب ، تصفیه خانه به ظرفیت ۲۰۵۰ لیتر و اجرای خطوط انتقال به طول ۱۲۰ کیلومتر و احداث ۵۱ هزار مترمکعب مخزن ذخیره است و جمعیتی معادل ۳۷۱ هزار نفر را در افق طرح تحت پوشش دارد.

وی خاطرنشان کرد: طی سال ۹۹ و ۱۴۰۰ با مجموع اقدامات انجام شده در دو طرح آبرسانی به شهرها و روستاهای منطقه سیستان، تنش آبی ۳۰۰ روستا به حداقل رسید و پیش بینی می شود با تکمیل اقداماتی از جمله راه اندازی سیستم های ازن زنی و تکمیل خطوط انتقال نیمه تمام در سال ۱۴۰۱ کمترین تنش آبی را در منطقه سیستان مواجه باشیم

معاون آب و آبفای وزارت نیرو همچنین از آبگیر چاه نیمه شماره یک تصفیه خانه زهک، که مربوط به طرح آبرسانی به روستاهای دشت سیستان است نیز بازدید کرد و از نزدیک در جریان اقدامات قرار گرفت.