قرارداد سه‌جانبه گازی نتیجه فعال شدن دیپلماسی اقتصادی آسیامحور است
قرارداد سه‌جانبه گازی نتیجه فعال شدن دیپلماسی اقتصادی آسیامحور است
رئیس دفتر رئیس‌جمهوری قرارداد سه‌جانبه گازی را یکی از نتایج فعال شدن دیپلماسی اقتصادی آسیامحور دانست و گفت: متأسفانه ما در سال‌های اخیر کشورهای همسایه را به فراموشی سپرده بودیم، اما امروز مشاهده می‌کنیم که مسئولان ترکمنستان برای رفع مشکلات گازی تهران-عشق‌آباد استقبال خوبی نشان می‌دهند.

 غلامحسین اسماعیلی، شامگاه شنبه (۱۳ آذرماه) با حضور در برنامه نگاه یک شبکه یک سیما، یکی از سیاست‌های کلی دولت سیزدهم را برقراری ارتباط با دیگر کشورها، فعال کردن دیپلماسی و توجه به همسایگان دانست و گفت: انتخاب رابطه آسیامحور در عرصه‌های تجاری، انرژی، محیط زیست و استفاده از اقتصاد دیجیتال و پلتفرم‌های گوناگون آن و ارتباط فیبرنوری میان کشورهای عضو سازمان و کشورهای همسایه با یکدیگر از رویکردها و اهداف رئیس‌جمهوری در نشست سران اکو بود.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: افزون بر اهداف و برنامه‌هایی که در دستور کار نشست بود، دیدگاه‌های رئیس‌جمهوری سبب شد در حاشیه نشست با رؤسای جمهوری کشورهای شرکت کننده ملاقات‌های دوجانبه‌ای انجام دهیم، کشورهای پاکستان، ترکمنستان، آذربایجان، ترکیه، ازبکستان از آن جمله هستند.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری ادامه داد: در این نشست‌های دوجانبه مسائلی از قبیل توسعه روابط حمل ونقل انتقال انرژی به‌ویژه گاز بررسی و نیز دستاوردهای خوبی در حوزه امنیت حاصل شد.

اسماعیلی تصریح کرد: متأسفانه ما در سال‌های اخیر کشورهای همسایه را به فراموشی سپرده بودیم، اعضای حاضر در این نشست، جایگاه خوبی برای ایران قائل بودند و توافق‌های مناسبی حاصل شد، برای مثال مسئولان ترکمنستان برای رفع مشکلات گازی میان ایران و ترکمنستان استقبال خوبی نشان دادند.

وی بیان کرد: جمهوری آذربایجان هم به توافق‌هایی برای خرید گاز از ترکمنستان و سوآپ از خاک ایران دست یافت و ایران هم سهم خودش از گاز را برداشت خواهد کرد، یعنی تهران در این قرارداد پولی برای سوآپ نمی‌گیرد.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری گفت: به لحاظ سهمی که از گاز مورد معامله بین آذربایجان و ترکمنستان خواهیم داشت از این پس می‌توانیم گاز خود را در مناطق و استان‌های شمالی کشور که در فصول سرما با افت فشار گاز روبه‌رو بودند صرف کنیم و به‌واسطه این اتفاق بخشی از مشکل گاز حل خواهد شد.

اسماعیلی افزود: برای رفع مشکل افت فشار گاز مصرفی مردم در فصل سرما، تنها به این منابع اکتفا نکرده‌ایم و شرکت‌های ملی نفت و گاز ایران برای آغاز فصل سرما، خواستار تدابیری بودند تا ذخیره‌سازی‌هایی در حوزه این انرژی پرمصرف انجام شود. در کنار همین اقدام، اصلاح الگوی مصرفی هم صورت گرفت. شرکت ملی گاز در اقدامی به خانه‌های مردم سر می‌زند و تجهیزات گرمایشی آنها را عایق‌بندی می‌کند، این اقدام در کاهش مصرف انرژی اثر بسزایی خواهد داشت.

وی تصریح کرد: هم‌اکنون بر اثر تحریم‌های ظالمانه با ناملایمات و مشکلاتی روبه‌رو هستیم، اما در گام نخست معتقد به خنثی‌سازی تحریم‌ها هستیم، معتقدیم با ارتباطات کاملاً اصولی با کشورهای منطقه می‌توانیم آنها را خنثی کنیم و در گام‌های بعدی هم رفع تحریم‌ها را انجام خواهیم داد، اما تا همین مرحله هم نشان دادیم با وجود تحریم‌ها، با اراده قوی و ورود به موضوع‌ها از موضع اقتدار توانسته‌ایم کارمان را پیش ببریم.

رئیس دفتر رئیس‌جمهوری اعلام کرد: مردم به یاد می‌آورند روزی در ایران گفته می‌شد که نمی‌توانیم به‌دلیل FATF واکسن کرونا وارد کنیم، اما امروز می‌بینید که ۱۲۰ میلیون دوز واکسن وارد ایران شد، این عمل با وجود تحریم‌ها اتفاق افتاد، تحریم‌ها وجود دارد، اما قابل خنثی‌سازی است، البته اگر اهل فکر و اندیشه باشیم.