افزایش تولید اوپک پلاس در ماه آینده تصویب شد
افزایش تولید اوپک پلاس در ماه آینده تصویب شد
اوپک و متحدانش روز پنج شنبه توافق کردند سیاست فعلی افزایش تولید ماهانه را با وجود نگرانیها نسبت به آزادسازی ذخایر نفت از سوی آمریکا و شیوع واریانت جدید اُمیکرون، در ماه ژانویه ادامه دهند.

آمریکا به دلیل افزایش قیمتهای بنزین و کاهش محبوبیت عمومی جو بایدن، اوپک پلاس را برای تسریع افزایش تولید مکررا تحت فشار قرار داده است. واشنگتن در واکنش به ایستادگی اوپک در برابر درخواست این کشور، هفته گذشته به همراه متحدانش آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک را اعلام کرد.

به گزارش نبض‌انرژی،بهای معاملات نفت برنت به دنبال اعلام خبر توافق اوپک پلاس، بیش از یک دلار سقوط کرد اما اندکی بعد بهبود یافت و در حدود ۷۰ دلار در هر بشکه معامله شد. نفت برنت اکنون فاصله زیادی با قیمت بالای ۸۶ دلار در اکتبر دارد اما همچنان بیش از ۳۰ درصد افزایش از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون نشان می دهد.

منابع آگاه به رویترز اظهار کردند: تولیدکنندگان اوپک پلاس در مذاکرات روز پنج شنبه گزینه‌های مختلفی را بررسی کردند که شامل توقف افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه یا افزایش تولید به میزان کمتر از برنامه ماهانه بود.

اما چنین اقدامی اوپک پلاس را که شامل عربستان سعودی و سایر متحدان واشنگتن در خلیج فارس است، در تضاد با آمریکا قرار می داد. این گروه در نهایت تصمیم گرفت توافق فعلی برای افزایش تولید ۴۰۰ هزار بشکه در روز در ژانویه را ادامه دهد.

گری راس، ناظر باسابقه اوپک در این باره گفت: سیاست بر اقتصاد پیروز شد. کشورهای مصرف کننده به حد کافی فشار اعمال کردند اما قیمتهای ضعیف‌تر فعلی به معنای قیمتهای بالاتر در مقطع دیگری است.

دیوید تورک، معاون وزیر انرژی آمریکا در آستانه مذاکرات وزیران اوپک پلاس اظهار کرده بود ممکن است در آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک آمریکا انعطاف پذیری وجود داشته باشد و دولت بایدن در صورت افت قابل توجه قیمتها، می تواند زمان عرضه این نفت را تغییر دهد.

اوپک پلاس نگران آن مانده که پاندمی کووید ۱۹ دوباره به تقاضا برای نفت ضربه بزند. افزایش آمار ابتلا باعث وضع قرنطینه‌های جدید در اوپا شده و شیوع واریانت اُمیکرون بار دیگر سفرهای بین‌المللی را محدود کرده است.

یک نماینده اوپک پلاس گفت: ما باید وضعیت بازار را به دقت رصد کنیم تا تاثیر واقعی اُمیکرون را مشاهده کنیم.

نشست بعدی وزیران اوپک پلاس چهارم ژانویه برگزار می شود اما این گروه در بیانیه‌ای اعلام کرد اگر شرایط بازار ایجاب کند، ممکن است دوباره تشکیل جلسه دهند.

پیش از نشست هفته جاری، عربستان سعودی و روسیه که بزرگترین تولیدکنندگان اوپک پلاس هستند، اعلام کرده بودند نیازی به واکنش فوری نمی بینند.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه پس از تصمیم اوپک پلاس گفت: بازار نفت متوازن شده و تقاضای جهانی برای نفت به آهستگی رشد کرده است.

اوپک پلاس در حال تسهیل تدریجی محدودیت عرضه‌ای است که در سال ۲۰۲۰ در واکنش به فروپاشی تقاضا در اوج بحران شیوع ویروس کرونا به اجرا گذاشته بود. محدودیت عرضه این گروه اکنون به حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز رسیده است. اما اوپک پلاس موفق نشده اهداف تولید را محقق کند. طبق آمار آژانس بین المللی انرژی، این گروه در سپتامبر و اکتبر حدود ۷۰۰ هزار بشکه در روز کمتر از سقف تعیین شده، نفت تولید کرد.

محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر روز پنج شنبه اظهار کرد: نرخ پایبندی اوپک پلاس به توافق کاهش تولید در نوامبر به ۱۱۶ درصد رسید که نشان می دهد این گروه همچنان بسیار پایین‌تر از اهداف توافق شده، نفت تولید می کند.

نشست بعدی کمیته فنی مشترک اوپک پلاس برای سوم ژانویه و نشست بعدی کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس برای چهارم ژانویه برنامه ریزی شده است.

استقبال کاخ سفید از تصمیم اوپک پلاس

کاخ سفید روز پنج شنبه از تصمیم اوپک و متحدانش برای افزایش تدریجی تولید نفت استقبال کرد اما خاطرنشان کرد آمریکا هیچ برنامه‌ای برای تجدیدنظر در آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک ندارد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت: ما همکاری نزدیکی که طی هفته‌های اخیر با عربستان سعودی، امارات متحده عربی و سایر تولیدکنندگان اوپک پلاس برای کمک به رسیدگی به مسئله فشار قیمتها داشتیم، تمجید می کنیم.

مقامات دولت بایدن هفته‌ها اعضای اوپک پلاس را برای افزایش تولید و کمک به پایین بردن قیمتهای انرژی در آمریکا تحت فشار قرار داده بودند. نگرانیهای تورمی در این کشور به یک مشکل سیاسی برای رییس جمهور دموکرات آن تبدیل شده است.

بر اساس گزارش رویترز، آمریکا قصد دارد ۳۲ میلیون بشکه نفت از چهار پایگاه ذخایر نفت استراتژیک در قالب سواپ عرضه کند که از اواخر دسامبر تا آوریل ۲۰۲۲ تحویل داده می شود و کشورهای دیگر را برای انجام اقدام مشابه با خود همراه کرده است.