روسیه به وعده افزایش عرضه گاز به اروپا عمل نکرد
روسیه به وعده افزایش عرضه گاز به اروپا عمل نکرد
روسیه علیرغم قول ولادیمیر پوتین برای افزایش عرضه گاز به اروپا در هشتم نوامبر پس از پر شدن ذخایر داخلی، هیچ اقدامی در این زمینه نکرده است.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از اویل پرایس، علی‌رغم قول ولادیمیر پوتین، رییس‌جمهور روسیه برای افزایش صادرات گاز به اروپا پس‌از پر شدن ذخایر داخلی، روسیه عملاً تغییری در میزان عرضه گاز طبیعی از طریق خط لوله‌های خود به این قاره ایجاد نکرده‌است .

عرضه گاز روسیه به اروپا در ماه نوامبر بسیار بی‌ثبات بود. جریان گاز در خط لوله یامال_اروپا از طریق بلاروس به لهستان و آلمان بسیار کم  و در بعضی روزها هم متوقف‌شده بود. چندین‌بار هم جریان گاز به سمت شرق و از لهستان صورت گرفت.
عدم اطمینان نسبت‌به مقدار گاز اضافه‌ای که شرکت گازپروم روسیه می‌توانست علاوه‌بر قراردادهای خود به اروپا بفرستد، شاخص قیمت گاز در این قاره را طی ماه گذشته بسیار بی‌ثبات کرده بود.

بازار انتظار افزایش عرضه گاز روسیه را در هشتم نوامبر داشت، یعنی زمانی‌که پوتین قول داده بود عرضه گاز به این قاره پس‌از پر شدن ذخایر داخلی روسیه افزایش یابد. اما با عدم تحقق این وعده قیمت گاز در اروپا بازهم افزایش یافت.
شرکت گازپروم هیچ ظرفیت مازادی برای عرضه گاز به آلمان و اوکراین ثبت نکرده‌است. این شرکت اعلام کرد به قراردادهای گاز به اروپا پا‌یبند می‌ماند. صادرات گاز گازپروم به اروپا 6٫6 درصد از ابتدای سال جاری میلادی افزایش‌یافته است.
درحالی‌که بازار اروپا نگران عرضه بی‌ثبات گاز از طریق خط لوله‌های فعلی روسیه است، آلمان در شانزدهم نوامبر روند اعطای مجوز برای آغاز فعالیت خط لوله نورد استریم 2 را به‌عنوان یک اپراتور مستقل متوقف کرد.
بی‌ثباتی روسیه در ثبت ظرفیت مازاد خط لوله‌های گاز به اروپا و عرضه نامطمئن گاز از طریق خط لوله‌ها در هفته‌های اخیر احتمالاً تا چند ماه دیگر ادامه خواهد داشت، چون به‌نظر می‌رسد همه‌چیز وابسته به اعطای مجوز فعالیت خط لوله نورد استریم 2 است.
وزیر محیط‌زیست لهستان گفت:« تا زمانی‌که مسئله خط لوله نورد استریم 2 حل نشود، نمی‌توانیم از رفتار شرکت گازپروم مطمئن باشیم. ما مطمئن هستیم که این مکانیزم با فرایند مجوز این خط لوله ارتباط دارد».