افزایش توان تولید ۳.۶ میلیون بشکه‌ای نفت و ۴.۴ میلیون بشکه‌ای تزریق آب در خلیج فارس
افزایش توان تولید ۳.۶ میلیون بشکه‌ای نفت و ۴.۴ میلیون بشکه‌ای تزریق آب در خلیج فارس
مدیرعامل شرکت دیریلینک اینترنشنال لیمیتد گفت: با اجرای پروژه سیری (میادین اسفند و سیوند) طی هفته آتی به صورت تجمعی روزانه ۱۰ هزار بشکه نفت معادل ۳.۶ میلیون بشکه نفت در سال به تولید منطقه سیری اضافه می‌شود و با اتمام پروژه سیری این افزایش تولید در این منطقه به ۱۶ هزار بشکه نفت در روز خواهد رسید.

به گزارش نبض انرژی، حمیدرضا ثقفی امروز (سه شنبه؛ ۹ آذر) در جمع خبرنگاران گفت: پروژه سیری جزو اولین پروژه EPDF کشور بود که حفاری و تعمیر ۱۲ حلقه چاه، توسط شرکت نفت فلات قاره ایران به شرکت توسعه پترو ایران و دیریلینگ اینترنشنال لیمیتد (DCI) واگذار شده است.
وی عنوان کرد: در حال حاضر پروژه سیری با پیشرفت حدود ۷۰ درصدی و پیش افتادگی سه هفته از برنامه زمان بندی در ردیف پروژه‌های خوب و پیشرو معاونت مهندسی شرکت ملی نفت ایران ارزیابی شده است که این دستاورد در حالی تحقق یافته که تنها ۲۸ درصد از منابع مالی توسط کارفرما پرداخت شده است.
تولید ۱.۵ میلیون بشکه‌ای نفت از میدان سیری
مدیرعامل شرکت دیریلینگ اینترنشنال تاکید کرد: تاکنون حدود یک و نیم میلیون بشکه نفت از چاه‌های تکمیل شده در این پروژه تولید شده است.
ثقفی خاطرنشان کرد: حفاری میدان اسفند سال‌ها پیش به شرکت توتال واگذار شد که پس از حفاری ناموفق ۴ حلقه چاه پروژه را برای مدتی رها کرد و درادامه پس از تقویت تیم مهندسی و عملیاتی خود موفق به حفر تعدادی چاه گردید که متاسفانه تا کنون تعداد نسبتا بالایی از آن‌ها دچار مشکل مچالگی گردیده است. ۱۷ سال بعد از آن دکل پاسارگاد برای حفاری در این میدان مستقر و پس از ۴۰۰ روز موفق به حفاری تنها یک چاه در میدان اسفند شد، این موارد همگی نشان از سختی و پیچیدگی بالای عملیات حفاری در میدان اسفند دارد.
وی با اشاره به اینکه یکی از چاه‌های میدان نفتی اسفند که در اردیبهشت ماه ۱۳۹۱ به دلیل کاهش تولید تکلیفی از خط تولید خارج شده بود، علی رغم تلاش متخصصین کار آمد شرکت نفت فلات قاره پس از ۱۰ سال توقف با وجود برخی محدودیت‌ها ازجمله مشکلات تامین کالا، استفاده از خدمات حفاری پیمانکاران خارج از کشور از جمله ژل پلاگ، با اتکا به دانش و توان مدیریتی، کادر مهندسی و نیرو‌های عملیات حفاری شرکت DCI با نگاه به داخل و استفاده از امکانات، تخصص، دانش و تجربیات پیمانکاران بومی کشور به منظور تامین کالا و خدمات فنی، این چاه با موفقیت به تولید رسید.
مدیرعامل شرکت دیریلینگ اینترنشنال ادامه داد: هم اکنون تولید نفت از این چاه بیش از ۲ هزار و ۷۵۰ بشکه در روز و یک میلیون و ۷۰۰ میلیون فوت مکعب گاز در روز است.
مصالح کشور و تولید نفت در اولویت امور
ثقفی افزود: از آنجایی که انجام فعالیت‌های تولیدی و توسعه‌ای در حوزه آب‌های مرزی خلیج فارس از اهمیت بالایی برخوردار است شرکت DCI با هدف صیانت از منافع ملی پذیرفت در کنار پروژه سیری ۳ چاه میدان نفتی نصرت را با دکل DCI-۱ تعمیر کند هرچند که این تصمیم روند رو به رشد پروژه سیری را کند خواهد کرد با این وجود در راستای افزایش تولید، درخواست شرکت نفت فلات قاره برای استفاده از دکل DCI-۱ در میدان نصرت در برنامه کاری شرکت DCI قرار گرفت.
وی با اشاره به اینکه در راستای اجرای این پروژه تمام تلاش برای بومی سازی و تجهیز کردن دکل حفاری برای کار با گل سنگین (براساس مستندات سازنده، دکل‌های DCI-۱&DCI-۲ توان کار با گل سنگین بالای ۱۲۰PCF را ندارند) انجام شد.
وی تصریح کرد: شرکت DCI برای اولین بار در کشور اقدام به ساخت اجیتیتور‌های عمودی برای گل حفاری تا ۱۵۵PCF کرد.
مدیرعامل شرکت دیریلینگ اینترنشنال اضافه کرد: این دستگاه از نظر کیفیت و عملکرد با نمونه خارجی آن کاملا قابل رقابت بوده و در تمام دکل‌های خشکی و دریایی قابل استفاده است؛ در عین حال کاهش ۴ برابری هزینه‌ها در مقایسه با نمونه‌های خارجی را در بر داشته است.
ثقفی اعلام کرد: طبق برنامه ریزی انجام شده با اتمام پروژه سیری نفت حاصل از این پروژه روزانه به میزان ۱۶ هزار بشکه در روز خواهد رسید که طی هفته اتی تولید روزانه تجمعی از چاه‌های تکمیل شده در پروژه سیری بیش از ۱۰ هزار بشکه در روز می‌رسد این در حالی است که با تکمیل ۳ چاه تزریقی در میدان سیوند توسط شرکت DCI، توان تزریق آب در منطقه سیری ۱۲ هزار بشکه در روز در راستای صیانت از تولید افزایش یافته است.
تولید روزانه حدود ۵ هزار بشکه نفت و ۴ میلیون فوت مکعب گاز حاصل از پروژه سیری
وی اشاره کرد: گاز حاصل از تولید پروژه سیری در میدان اسفند حدود ۴ میلیون فوت مکعب گاز در روز است که می‌تواند به عنوان خوراک NGL سیری مورد استفاده قرار می‌گیرد که با اتمام عملیات حفاری و تکمیل چاه‌های E۱P۶ و E۳P۴ توسط شرکت DCI در میدان اسفند تولید نفت در این میدان ۵ هزار بشکه در روز افزایش یافته است.
مدیرعامل شرکت دیریلینگ اینترنشنال تشریح کرد: شرکت DCI دارای ۲ دکل ملکی و یک استجاری است که دکل DCI-۱ هم اکنون بر روی سکوی ایلام ۳ ودکل Well Target نیز بر روی سکوی نصر ۵ در حال حفاری هستند که دکل DCI-۱ پس از اتمام چاه‌های خود و بر اساس توافق‌های صورت گرفته با کارفرما در میدان نصرت در راستای حفظ و افزایش تولید منطقه سیری مشغول به فعالیت خواهد شد.
ثقفی افزود: دستگاه حفاری DCI۲ نیز در میدان ابوذر مشغول حفاری بوده است که قرارداد آن با شرکت مپنا امسال به اتمام رسید پس از آن تعمیرات اساسی بر روی دکل انجام و کلاس دکل تمدید شد و این دکل طی هفته آتی در میدان فروزان کنار سکوی F۹ قرار می‌گیرد.
تعمیر پایه فوروارد دکل DCI-۲ برای اولین بار
وی با اشاره به اینکه دستگاه حفاری DCI-۲ طی ۲ مرحله یک بار در سال ۱۳۹۶ در هنگام پهلوگیری به سکوی اقماری در میدان فروزان به دلیل مشکل در سیستم کنترل JACKING دچار مشکل شد، ادامه داد: که این مشکل باعث صدمه به پایه فوروارد شد و بار دیگر در سال گذشته در هنگام پهلوگیری به سکوی نصر به علت رفتار ناپایدار بستر دریا و شکست لایه زیر پایه دچار مشکل شده بود که با همت تیم فنی شرکت DCI این دستگاه با وجود مشکلات مذکور با بهترین راندمان در پروژه‌های شرکت نفت فلات قاره مشغول به کار بود.
مدیرعامل شرکت دیریلینگ اینترنشنال افزود: در نهایت در زمان توقف ایجاد شده بین پایان پروژه متروکه سازی چاه‌های میدان ابوذر تا شروع پروژه فروزان در هنگام عملیات بازرسی و تمدید گواهینامه‌های دستگاه، کار بازرسی و بروز آوری پایه‌های دستگاه حفاری DCI-۱ نیز انجام و برای اولین بار تکنولوژی بازرسی و تعمیر و ترمیم پایه‌های دستگاه‌های حفاری دریایی در ایران توسط شرکت DCI انجام و بومی شد.
ثقفی تصریح کرد: با هماهنگی انجام شده در تمام بخش‌های شرکت عملیات بازرسی تجهیزات اساسی و تمدید گواهینامه‌های دستگاه در کوتاه‌ترین زمان ممکن در کمتر از ۲ ماه به سرانجام رسید و دستگاه هم اکنون آماده حرکت به سمت پروژه جدید در میدان فروزان است.
وی خاطرنشان کرد: درآینده جزئیات بیشتر در خصوص عملیات پیچیده تعمیر پایه دکل با استفاده از توان و مدیریت داخلی در دسترس همکاران صنعت حفاری قرار خواهد گرفت.