45 کشور جهان در معرض خشکسالی/کمبود آب مسئله جهانی شده است
45 کشور جهان در معرض خشکسالی/کمبود آب مسئله جهانی شده است
تغییرات آب و هوایی و گرم شدن کره زمین باعث شده 45 کشور جهان از جمله کشورهای اروپایی و آمریکایی در معرض خشکسالی قرار بگیرند، در حال حاضر تقریبا همه جهان با این پدیده شوم دست و پنجه نرم می کنند.

 گزارش نهادهای بین المللی و مراکز پژوهش جهانی نشان می دهد ۴۵ کشور جهان در معرض خشکسالی هستند که نه فقط در کشورهای آفریقایی و آسیایی بلکه در کشورهایی که شاید فکرشان را هم نمی کردیم مانند  استرالیا، ایتالیا، اسپانیا و حتی آمریکا نمود بیشتری دارد.

به گزارش نبض‌انرژی،تغییرات آب و هوایی، گرم شدن کره زمین، افزایش مصرف آب در حوزه های مختلف شرب، صنعتی و کشاورزی و نبودن الگوی خاص مصرف  از عواملی است که به این خشکسالی دامن زده است.

گزارش زیر به بخشی از هشدارها و پژوهش های نهادهای بین المللی درباره خشکسالی آینده و خطراتی که برای زندگی آینده دارد و نیز کشورهایی که درگیر این پدیده هستند، می پردازد.

*۴۵ کشور جهان در معرض خشکسالی هستند

ناسا اعلام کرد: ۴۵ کشور جهان در ۳۰ سال آینده در معرض خشکسالی هستند و این خشکسالی ۳۰ تا ۳۵ سال طول می کشد.

میزان تاثیری که گرما برای زمین دارد و عواقب آن همچون خشکسالی به اندازه ای جدی و خطرناک است که هشدارها برای مهار گازهای گلخانه ای و جلوگیری از پیامدهای ناگوار مثل سیل جاری شده است.

*بحران خشکسالی در قاره آسیا تا 2040

اکونومیست در گزارش ویژه‌ای به مساله آب در جهان پرداخته است‌ که  بیش از یک‌چهارم جمعیت زمین معادل یک میلیارد و ۹۰۰ میلیون نفر که ۷۳ درصد آنها در آسیا هستند در مناطقی به سر می‌برند که آب بالقوه کمیاب است‌. با اشاره به افزایش جمعیت کره خاکی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ میلادی به حدود ۱۰ میلیارد تن برسد، استفاده جهانی آب، شش برابر بیش از قرن پیش ارزیابی و افزوده شده انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ بین ۲۰ تا ۵۰ درصد افزایش یابد‌. یک‌سوم از بزرگ‌ترین شبکه‌های آب زیرزمینی جهان هم در خطر خشکی گزارش شده‌اند‌. از این‌رو جمعیتی که تحت تنش آبی شدید به‌سر می‌برد انتظار می‌رود تا سال ۲۰۵۰ به سه میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن یا با حساب تغییرات فصلی تا پنج میلیارد و ۷۰۰ میلیون تن بالا رود و برآورد شده این جمعیت محدود به کشورهای فقیر نخواهد بود؛ استرالیا، ایتالیا، اسپانیا و حتی آمریکا را نیز در‌بر خواهد گرفت‌.

*۱۷ کشور در معرض کمبود شدید آب قرار دارند

بر اساس گزارش جدید انستیتوی منابع جهان، نزدیک به یک چهارم از جمعیت کره زمین تحت تأثیر کمبود شدید آب قرار دارند.

گرمای شدید و خشکسالی‌های طولانی شرایطی هستند که به اعتقاد محققان با تغییرات آب و هوایی زمین بر شدت آن‌ها افزوده می‌شود و در سال ۲۰۱۹ میلادی بخش وسیعی از سطح زمین را تحت تأثیر قرار داده‌اند. در نتیجه منابع آب موجود در بسیاری از مناطق زمین به میزان نگران‌کننده‌ای کاهش یافته است.

محققان انستیتوی منابع جهان با تجزیه و تحلیل اطلاعات مربوط به ۱۳ شاخص مرتبط با آب توانستند میزان کم آبی را در سراسر زمین ارزیابی کنند. بر اساس این بررسی‌ها بیش از یک چهارم جمعیت زمین از جمله مراکز جمعیتی موجود ۱۷ کشور در معرض کمبود شدید آب قرار دارند که ۱۲ کشور از آن‌ها در خاورمیانه و آفریقای شمالی قرار دارند.

*خشکسالی بحران پنهان جهان

سازمان ملل متحد به تازگی هشدار داد که خشکسالی بحرانی جهانی است که بیم آن می رود در صورتی که کشورها اقدامی عاجل برای مدیریت آب و خاک و مقابله با شرایط اضطراری آب و هوایی به کار نبندند، به «همه گیری» جدیدی در آینده تبدیل شود.

در گزارش سازمان ملل تاکید می شود  یک و نیم میلیون نفر از جمعیت جهان به طور مستقیم در قرن کنونی تحت تاثیر خشکسالی بوده اند و هزینه های اقتصادی این پدیده ۱۲۴ میلیارد دلار برآورد شده است اما هزینه واقعی به مراتب بالاتر خواهد بود.

خشکسالی در آستانه تبدیل شدن به همه گیری تازه ای در آینده قرار دارد و واکسنی برای درمان آن وجود ندارد. در چند سال آینده بیشتر کشورهای جهان تحت فشار ناشی از کم آبی بسر خواهند برد و در دوره هایی از سال تقاضا بیش از عرضه خواهد بود. خشکسالی عامل اصلی در تخریب اراضی و کاهش برخی محصولات اصلی کشاورزی است.

تا پایان قرن، همه کشورها و یا تعداد بسیاری از کشورهای جهان نوعی از خشکسالی را تجربه خواهند کرد. کشورهای توسعه یافته از این قاعده مصون نیستند. آمریکا، استرالیا، جنوب اروپا در سالهای اخیر خشکسالی را تجربه کرده اند. خشکسالی بیش از ۶ میلیارد دلار در سال برای آمریکا هزینه داشته و هزینه آن برای اتحادیه اروپا ۹ میلیارد یورو بوده است.

*راهکار چیست؟

به اعتقاد محققان، کمبود آب بزرگترین بحران موجود در جهان است  و پیامدهای آن شامل خطر کمبود غذا، جنگ، مهاجرت و عدم ثبات مالی است. دولت‌ها به منظور محافظت از شهروندان خود در برابر خطر کمبود آب باید زیرساخت‌های سبز را توسعه دهند، از سرزمین‌های بارانی و حوزه‌های آبخیزداری محافظت کنند و از سیستم‌های تصفیه آب سازگار با محیط زیست بهره گیرند. همچنین لازم است استراتژی‌های کارآمدی را برای تصفیه، استفاده مجدد و بازیافت فاضلاب توسعه دهند.

مطالعات محققان ایتالیایی نشان می‌دهد نوع رژیم غذایی تأثیر قابل ملاحظه‌ای بر میزان آب مصرفی دارد و با گرایش به سمت رژیم غذایی سالم می‌توان میزان آب مصرفی را تا ۵۵ درصد کاهش داد.

در واقع اگر رژیم غذایی خود را به یک رژیم سالم تبدیل کنیم، علاوه بر این که برای سلامت بدن بسیار مفید است، این تغییر رژیم موجب کاهش سرانه آب مصرفی  شده و برای طبیعت و محیط زیست نیز مزایای زیادی خواهد داشت.

درحوزه های کشاورزی و صنعت نیز با افزایش بهره وری و استفاده از تکنولوژی های نوین می توان مصرف را کاهش داد.