آغاز دیدارهای وزیران اوپک پلاس
آغاز دیدارهای وزیران اوپک پلاس
اوپک و متحدانش دیدارهای دو روزه خود را برای تصمیم گیری درباره سیاست تولید در بحبوحه ریزش قیمت های نفت در واکنش به شیوع واریانت جدید اُمیکرون از روز چهارشنبه آغاز می کنند.

با شیوع واریانت جدید که هراس از اشباع عرضه نفت را برانگیخته است، قیمت نفت برنت از رکورد ۸۶ دلار در هر بشکه در اکتبر به حدود ۷۰ دلار در روز سه شنبه سقوط کرد و بزرگترین کاهش ماهانه خود را از زمان آغاز شیوع پاندمی کووید ۱۹ به ثبت رساند. نفت برنت در نوامبر ۱۶.۴ درصد و وست تگزاس اینترمدیت ۲۰.۸ درصد کاهش یافتند که بزرگترین کاهش ماهانه از مارس سال ۲۰۲۰ است.

لوییس دیکسون، تحلیلگر بازارهای نفت شرکت “ریستاد انرژی” در این باره گفت: تهدید برای تقاضا برای نفت جدی است. موج دیگری از قرنطینه ها باعث از دست رفتن سه میلیون بشکه در روز تقاضا برای نفت در سه ماهه نخست سال ۲۰۲۲ می شود.

به گزارش نبض‌انرژی،عامل دیگری که قیمت ها را تحت فشار کاهشی قرار داد، اظهارات جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا بود که اعلام کرد بانک مرکزی احتمال درباره سرعت بخشیدن به روند تعدیل برنامه خرید اوراق قرضه با توجه به قوت گرفتن اقتصاد و انتظارات برای استمرار فشارهای تورمی بحث خواهد کرد.

وزیران اوپک روز چهارشنبه ساعت ۱۶ و ۳۰ دقیقه به وقت ایران دیدار خود را آغاز می کنند و روز بعد نشست وزیران اوپک پلاس برگزار خواهد شد.

چندین وزیر اوپک پلاس شامل عربستان سعودی و روسیه اظهار کرده اند نیازی به واکنش شدید از سوی این گروه نمی بینند. اما بعضی از تحلیلگران پیش بینی می کنند اوپک پلاس ممکن است برای افزودن ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش در ژانویه دست نگه دارد.

این گروه پیش تر هم تاثیر تصمیم هفته گذشته آمریکا و کشورهای مصرف کننده بزرگ دیگر برای آزادسازی نفت از ذخایر استراتژیک که با هدف پایین بردن قیمت‌ها اعلام شده است را بررسی می کرد.

محمد ارکاب، وزیر انرژی الجزایر  روز سه شنبه با بیان این که اوپک و متحدانش نفت کافی برای بازار جهانی تامین خواهند کرد، خواستار احتیاط نسبت به نگرانی‌ها در خصوص تاثیر واریانت اُمیکرون شد.

بر اساس گزارش رویترز، اوپک پلاس در حال تسهیل تدریجی محدودیت عرضه نزدیک به ۱۰ میلیون بشکه در روز است که سال گذشته به اجرا گذاشت و در حال حاضر تولیدش به میزان حدود ۳.۸ میلیون بشکه در روز محدود مانده است.

طبق نظرسنجی رویترز تولید نفت اوپک در نوامبر پایینتر از سقف تولید برنامه ریزی شده تحت توافق اوپک پلاس بود.