افزایش کمتر از حد انتظار تولید نفت اوپک در ماه نوامبر
افزایش کمتر از حد انتظار تولید نفت اوپک در ماه نوامبر
تولید نفت اوپک در ماه نوامبر تنها ۲۲۰ هزار بشکه در روز نسبت‌به ماه قبل افزایش یافته و به ۲۷٫۷۴ میلیون بشکه رسیده است، در حالی که باید طبق قرارداد اوپک پلاس ۲۵۰ هزار بشکه‌ در روز به تولید خود اضافه می‌کرد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از رویترز، افزایش تولید نفت اوپک در ماه نوامبر بازهم کمتر از سطح برنامه‌ریزی‌شده طبق قرارداد اوپک پلاس بود. به‌این‌ترتیب، کمبود ظرفیت تولید در برخی تولیدکنندگان این ائتلاف قبل‌از اجلاس وزرای این گروه در این هفته مورد توجه قرار گرفته‌است.

سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) 27٫74 میلیون بشکه در روز نفت در ماه نوامبر تولید کرده که تنها 220 هزار بشکه در روز نسبت‌به ماه قبل افزایش دارد و کمتر از 250 هزار بشکه‌ای است که طبق قرارداد اوپک پلاس باید به تولید این گروه اضافه می‌شد.
اوپک و متحدانش به‌دنبال بهبود اقتصاد دنیا از بحران کرونا درحال افزایش تدریجی تولید خود هستند، اما بسیاری از تولیدکنندگان کوچک این گروه توان افزایش تولید را ندارند و بقیه تولیدکنندگان هم از ترس اوج دوباره همه‌گیری کرونا محتاطانه عمل می‌کنند.
اجلاس ائتلاف اوپک پلاس در روز پنجشنبه برگزار می‌شود. آزادسازی ذخایر استراتژیک نفتی توسط آمریکا و برخی دیگر از مصرف‌کنندگان بزرگ دنیا جهت پایین آوردن قیمت نفت و همچنین شیوع نوع جدید ویروس کرونا این احتمال را به وجود آورده که اوپک پلاس روند افزایش تدریجی تولید خود را متوقف کند.

گرچه وزیر انرژی عربستان در روز دوشنبه اعلام کرده نگران شیوع نوع جدید ویروس کرونا نیست، اما کاهش قیمت نفت تا 71 دلار در هر بشکه در روز سه‌شنبه باعث نگرانی برخی نمایندگان اوپک پلاس شده‌است. نفت در ماه اکتبر به اوج 86 دلار در هر بشکه رسیده بود.
طبق قرارداد اوپک پلاس، تولیدکنندگان این ائتلاف باید در ماه نوامبر 400 هزار بشکه در روز بر تولید خود می‌افزودند که 253 هزار بشکه آن متعلق به 10 عضو اوپک است.
درحال‌حاضر میزان تبعیت اوپک از این قرار داد تا 120 درصد افزایش‌یافته است. این رقم در ماه قبل برابر با 118 درصد بود.
بیشترین افزایش تولید در بین تولیدکنندگان اوپک در ماه نوامبر متعلق به عربستان و عراق بود که طبق قرارداد تولید خود را بالا برده‌اند.
تولید نفت کویت، امارات و الجزایر هم در ماه نوامبر افزایش داشت. تولید نیجریه که تحت تاثیر توقف‌های برنامه‌ریزی نشده قرار گرفته بود هم بالا رفته‌است.
کمبود ظرفیت تولید باعث شده تولید نفت آنگولا، گینه استوائی و گابن کاهش یابد یا در همان سطح قبلی باقی بماند.
تولید نفت ایران که از ابتدای فصل پاییز علی‌رغم تحریم‌های آمریکا روبه‌افزایش بوده، در ماه نوامبر ثابت بود. مذاکرات بر سر قرارداد اتمی ایران در این هفته آغاز شده که باعث بهبود صادرات این کشور خواهد شد.