قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در ۹ آذر ۱۴۰۰
قیمت نفت خام در بازارهای جهانی در ۹ آذر ۱۴۰۰
قیمت نفت خام امروز به دلیل کاهش نگرانی‌های اولیه درباره سویه جدید کرونا، روندی صعودی به خود گرفت.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از خبرگزاری رویترز، ظهور سویه جدید کرونا موسوم به امیکرون در جهان موجب تردیدهایی در مورد انتظارات تولیدکنندگان بزرگ نفتی برای افزایش عرضه به بازار شده است. با این حال، تب اولیه نگرانی درباره این سویه بر بازارهای جهانی کمی فروکش کرده است. بازار انرژی امروز شاهد افزایش نسبی طلای سیاه بود.

بر این اساس، قیمت نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا با ۱.۴ درصد افزایش به ۷۰ دلار و ۹۴ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت دریای شمال نیز با ۱.۱ درصد افزایش، ۷۴ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه داد و ستد شد. این دو شاخص نفتی روز گذشته نیز در پی اعلام اخبار مربوط به اوج گیری مجدد کرونا در برخی کشورهای اروپایی افزایشی بود.

در پی اعلام رسمی سازمان جهانی بهداشت مبنی بر نگران کننده بودن سویه امیکرون، برخی کشورها بار دیگر محدودیت‌های آمد و شد اعمال کرده اند. با توجه به شواهد و رخدادهای اخیر به نظر می‌رسد اوپک پلاس در نشست آتی خود در تاریخ ۲ دسامبر برنامه افزایش تولید خود تا سقف ۴۰۰ هزار بشکه در روز را متوقف کند.

در هفته‌های گذشته آمریکا و برخی کشورهای متحد آن اعلام کردند بخشی از ذخایر استراتژیک نفت خام خود را به منظور کنترل افزایش قیمت راهی بازار خواهند کرد. جو بایدن رسماً اعلام کرد واشنگتن ۵۰ میلیون بشکه نفت را برای کنترل قیمت فرآورده‌های سوختی از جمله بنزین آزاد خواهد کرد.

قیمت بنزین در ماه‌های اخیر به طور بی سابقه‌ای در برخی کشورهای اروپایی و آمریکا بالا رفته و موجب نگرانی مقامات این کشور از تشدید تورم اقتصادی شده است.