پیگیری طلب 11 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های اوره‌ساز از دولت‌
پیگیری طلب 11 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های اوره‌ساز از دولت‌
به گفته مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان بابت مابه‌التفاوت قیمت یارانه‌ای و قیمت مصوب دولت 11 هزار میلیارد تومان از وزارت جهاد کشاورزی طلب داریم که توافق شد قیمت خوراک افزایش یابد و چون شرکت‌ها با چالش نقدینگی مواجه هستند بر اساس قیمت تمام شده محصولات عرضه شود.

 امیرعباس حسینی در حاشیه هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک، بیمه و خصوصی‌سازی در کیش و در جمع خبرنگاران اعلام کرد: هلدینگ سیمانی غدیر زیرمجموعه گروه مالی غدیر در بورس درج رسمی شده و حداکثر تا 20 آذر در بورس عرضه می‌شود این شرکت ترکیب خوبی از شرکت‌های سیمانی است که 12 درصد سیمان کشور را بر عهده دارد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی گفت:‌همچنین دومین مجموعه هلدینگ صنعت و معدن زیرمجموعه سرمایه‌گذاری غدیر با 60 هزار میلیارد تومان دارایی به زودی وارد بورس می‌شود.

مدیرعامل وغدیر گفت: فولاد غدیر ایرانیان و فولاد شاهرود نیز به زودی درج نماد شده البته برخی درج شده و تعدادی هم در حال عرضه در بورس هستند.

حسینی با بیان اینکه در حال حاضر 80 درصد پرتفوی غدیر در بورس عرضه می‌شود گفت: در سال مالی گذشته حجم دارایی‌های سرمایه‌گذاری غدیر 8 برابر شده و با بازدهی مناسب گروه‌های مختلف این هلدینگ بخش مهمی از سود غدیر تا افق سال 1404 به 20 درصد خواهد رسید.

وی همچنین گفت:‌ محوریت اصلی در سودآوری این شرکت دو برابر شدن سود شرکت است و بخشی از شرکت‌هایی که قبلا در زیرمجموعه این هلدینگ قرار داشته و زیان‌ده بودند از زیان خارج شده و سودآور شدند به گونه‌ای که هلدینگ ساختمانی غدیر بعد از 5 سال از زیان خارج شده و امسال به سودآوری رسید.در حال حاضر این هلدینگ 5 پروژه صنعتی‌سازی مسکن در جزیره کیش اجرا می‌کند.

امیرعباس حسینی در بخش دیگری از این نشست همچنین گفت: روند سودآوری غدیر علاوه بر مجموعه اصلی در هلدینگ نفت و گاز پارسیان بوده است که با جهش سودآوری همراه شد در سال جاری به دلیل بالا رفتن قیمت جهانی توانستیم سودآوری خوبی داشته باشیم.

* پیگیری طلب 11 هزار میلیارد تومانی شرکت‌های اوره‌ساز از دولت

در ادامه، ‌وحید محمودی مدیرعامل هلدینگ نفت و گاز پارسیان در مورد مطالبات شرکت‌های تولید اوره از دولت گفت: بابت مابهالتفاوت قیمت یارانه‌ای و قیمت مصوب دولت 11 هزار میلیارد تومان از وزارت جهاد کشاورزی طلب داریم که توافق شده است که قیمت خوراک افزایش یابد و چون شرکت‌ها با چالش نقدینگی مواجه هستند بر اساس قیمت تمام شده محصولات عرضه شود.

وی اظهار امیدواری کرد: برای وصول مطالبات شرکت‌های اوره‌ساز در لایحه بودجه 1401 در قالب بندی در تبصره یک درج شود که بتوانیم مطالبات شرکت‌های تولید اوره را با نفت تهاتر کنیم.

محمودی گفت:‌در حال حاضر قیمت خوراک مجتمع‌های پتروشیمی بر مبنای نرخ جهانی فروش محصولات آنها هم خوب است در حال حاضر به ازای هر تن 880 دلار قیمت‌گذاری خوراک انجام شده و اگر خوراک بر مبنای نرخ بین‌المللی باشد قیمت محصولات هم باید در بورس کالا تعیین شود.

* 60 درصد‌ سهام سرمایه‌گذاری غدیر متعلق به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح است

همچنین در این نشست، سردار نجفی مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح گفت: با توجه به اینکه حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح، توسط تأمین اجتماعی نیروهای مسلح پرداخت می‌شود امسال شاهد بودیم در شرکت سرمایه‌گذاری غدیر که سهام عمده آن متعلق به ساتا است سودآوری قابل توجهی روی داد در حال حاضر 80 درصد پرتفوی غدیر در بورس عرضه شده است که نشان از شفافیت این شرکت‌ها دارد.

سردار نجفی همچنین گفت: شرکت‌های زیرمجموعه غدیر کود اوره را به قیمت پایین عرضه نمی‌کنند الان تأمین مالی غدیر به جایی رسیده است که کل تأمین مالی کشور یک طرف و تأمین مالی غدیر یک طرف دیگر قرار دارد.

مدیرعامل سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح در پاسخ به سوال خبرنگار فارس که سرمایه‌گذاری غدیر چه میزان از حقوق بازنشستگان نیروهای مسلح را تأمین می‌کند گفت: بابت همسان‌سازی پرداختی به نیروهای مسلح با مصوبه سازمان برنامه و بودجه بود هزینه زیادی بر دوش سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح قرار گرفت که شرکت سرمایه‌گذاری غدیر در سال جاری 26 هزار میلیارد تومان بابت همسان‌سازی حقوق پرداخت کرد و در مجموع در ساتا 76 هزار میلیارد تومان حقوق بازنشسته‌های نیروهای مسلح پرداخت شد.

نجفی گفت: 60 درصد از سهام سرمایه‌گذاری غدیر متعلق به سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح است و در صندوق‌های زیرمجموعه غدیر 70 درصد سهام مربوط به ساتا و بقیه سهام هم مربوط به صندوق بیمه عمر و حوادث زیرمجموعه این سازمان قرار دارد.