برداشت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا رسما اعلام می‌شود
برداشت از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا رسما اعلام می‌شود
انتظار می‌رود آمریکا روز جاری در راستای برنامه برداشت هماهنگ کشورهای مصرف کننده بزرگ از ذخایر استراتژیک به منظور پایین بردن قیمتهای انرژی، برنامه سواپ نفت از ذخایر این کشور را اعلام کند.

پس از امتناع مکرر اوپک و متحدانش از درخواستهای آمریکا و سایر کشورهای مصرف کننده برای افزایش سریع‌تر تولید و تامین تقاضای رو به رشد، این اقدام مهار قیمتهای انرژی را هدف گرفته است.

به گزارش نبض‌انرژی،جو بایدن، رییس جمهور آمریکا به دلیل قیمتهای بالای بنزین و سایر اقلام مصرفی در روند احیای اقتصاد از پاندمی ویروس کرونا، با کاهش محبوبیت عمومی روبرو شده و این وضعیت تهدیدی برای وی و حزب دموکرات در آستانه انتخابات میان دوره‌ای کنگره در سال میلادی آینده محسوب می شود.

یک منبع آگاه در دولت بایدن به رویترز گفت: سواپ از ذخایر نفت استراتژیک آمریکا روز سه شنبه در اقدامی هماهنگ با کشورهای متعدد اعلام خواهد شد. با این حال این منبع آگاه درباره میزان نفتی که از ذخایر آزاد می‌شود، اطلاعاتی نداد.

بایدن از چین، هند، کره جنوبی و ژاپن برای برداشت هماهنگ از ذخایر نفت درخواست کرده است. مقامات ژاپنی و هندی سرگرم کار روی راه‌هایی برای این اقدام هستند.

این اقدام کم‌سابقه واشنگتن برای متحد شدن با اقتصادهای آسیایی بزرگ برای پایین بردن قیمتهای انرژی، هشداری به تولیدکنندگان بزرگ است که باید نفت بیشتری تولید کرده و به نگرانی‌های اقتصادهای بزرگ درباره قیمتهای بالای سوخت رسیدگی کنند.

وزیران نفت تولیدکنندگان اوپک پلاس که از اوپک و متحدانش شامل روسیه تشکیل شده است، قرار است دوم دسامبر (۱۱ آذر) برای بازبینی سیاست تولید نفت دیدار کند.

ویویک دهار، تحلیلگر بانک کامن ولث استرالیا گفت: تاثیر برداشت هماهنگ از ذخایر استراتژیک به زمان و مقدار آن بستگی خواهد داشت اما برداشت حدود ۶۰ میلیون بشکه در حدود ۳۰ روز از سوی بازار برای قیمت بسیار منفی دیده خواهد شد. وی با اشاره به قرنطینه‌های کرونایی جدید در اروپا افزود: این وضعیت در شرایطی پیش می آید که روند بازار در حال تغییر بوده و ذخایر نفت جهان رو به رشد هستند. بنابراین قیمتها ممکن است شدیدتر از تصور شما ریزش کنند.

آمریکا معمولا با آژانس بین‌المللی انرژی که متشکل از ۳۰ کشور مصرف کننده انرژی صنعتی جهان است، درباره مسائل عرضه جهانی و ضرورت برداشت هماهنگ از ذخایر همکاری کرده است. ژاپن و کره جنوبی از اعضای این سازمان هستند اما چین و هند تنها اعضای وابسته هستند.

تحت برنامه سواپ ذخایر نفت استراتژیک، شرکتهای نفتی نفت خام از ذخایر دریافت می کنند اما ملزم هستند نفت خام یا فرآورده پالایش شده را بعلاوه بهره آن بازگردانند. سواپ‌ها معمولا زمانی ارائه می شوند که شرکتهای نفتی با اختلالات عرضه مانند قطعی خط لوله یا آسیب دیدن آن بر اثر طوفان روبرو هستند. فروش قطعی ذخایر کمتر متداول است.

رییس جمهور آمریکا سه بار با فروش اضطراری از ذخایر نفت استراتژیک موافقت کرده که آخرین آن سال ۲۰۱۱ در زمان جنگ داخلی لیبی بود. فروشهای قبلی در زمان جنگ خلیج فارس در سال ۱۹۹۱ و طوفان کاترینا در سال ۲۰۰۵ انجام شد.

قیمتهای بالای فعلی ناشی از اختلال عرضه نیست بلکه بهبود اقتصاد جهانی تقاضا برای انرژی را تقویت کرده است. اوپک پلاس در حال حاضر ماهانه ۴۰۰ هزار بشکه در روز به تولیدش اضافه می کند اما با درخواست بایدن برای افزایش سریع‌تر تولید مخالفت کرده و استدلال کرده که بهبود تقاضا شکننده مانده است.

تهدید برداشت هماهنگ از ذخایر نفت به همراه قرنطینه‌های جدید کرونایی در اروپا به روند صعودی قیمتهای نفت ضربه زده است. نفت برنت آخرین بار ۷۹ دلار و ۳۰ سنت در هر بشکه معامله شد که بیش از هفت دلار از اوج قیمتی که در اکتبر داشت، کاهش نشان می دهد.

تحلیلگران سیتی گروپ برآورد کرده‌اند که مجموع نفتی که از ذخایر استراتژیک آمریکا و کشورهای دیگر آزاد می شود، می تواند به ۱۰۰ تا ۱۲۰ میلیون بشکه یا بالاتر از آن برسد.

بر اساس گزارش رویترز، یک منبع آگاه از مذاکرات گفت: برداشت از ذخایر نفت استراتژیک در چین و کشورهای دیگر هنوز قطعی نشده و کشورهایی مانند هند و کره جنوبی احتمالا مشارکت اندکی خواهند داشت.

درخواست نمایندگان دموکرات از بایدن برای ممنوعیت مجدد صادرات نفت

دموکرات‌ها در مجلس نمایندگان آمریکا روز دوشنبه از جو بایدن خواستند نفت بیشتری از ذخایر نفت استراتژیک آزاد کرده و صادرات نفت را دوباره ممنوع کند تا قیمتهای انرژی پایین‌تر برود.

دموکرات‌ها در نامه‌ای به رییس جمهور آمریکا خواستار اقدام فوری شدند تا تامین انرژی پایا و قابل تامین برای خانواده‌های آمریکایی تضمین شود.

در این نامه که به امضای هشت نماینده دموکرات رسید، از بایدن خواسته شد از همه ابزارهای در اختیارش برای پایین بردن قیمت بنزین در کوتاه مدت استفاده کند. یازده دموکرات سنا هم اوایل ماه میلادی جاری نامه مشابهی به بایدن نوشتند و به محدودیت عرضه اوپک و صادرات آمریکا اشاره کردند.

بر اساس گزارش رویترز، کنگره آمریکا در سال ۲۰۱۵ به لغو ممنوعیت ۴۰ ساله صادرات نفت آمریکا رای داد. این تغییر سیاست انرژی از سوی جمهوریخواهان در راستای یک توافق دو حزبی دنبال شده بود که مشوقهای مالیاتی کم سابقه‌ای را برای نیروی بادی و خورشیدی در نظر گرفته بود.

 

ایسنا