افزایش تمایل خریداران آسیایی به نفت خام شیرین آمریکا
افزایش تمایل خریداران آسیایی به نفت خام شیرین آمریکا
کاهش تولید عرضه کنندگان نفت خام شیرین در غرب آفریقا و همچنین بالا رفتن هزینه پالایش نفت خام ترش، تمایل خریداران آسیایی برای نفت خام شیرین آمریکا را افزایش داده است.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از اویل پرایس، تقاضای خریداران آسیایی برای درجات شیرین نفت خام گالف کوست آمریکا طی هفته‌های اخیر افزایش‌یافته چون بسیاری از پالایشگاه‌های بزرگ‌ترین منطقه واردکننده نفت دنیا بیشتر انواع شیرین نفت خام را خریداری می‌کنند.

ازآنجایی‌که قیمت بالای انرژی فرآوری نفت خام ترش را گران‌تر کرده‌است، پالایشگاه‌های آسیا بیشتر به‌دنبال نفت خام از انواع شیرین‌تر آن هستند. قیمت بالای هیدروژن که از آن برای خارج کردن سولفور از درجات ترش نفت خام استفاده می‌شود، طی ماه‌های اخیر و در بحبوحه کمبود گاز طبیعی در اروپا و آسیا افزایش‌یافته است.
بنابراین انتظار می‌رود ارسال محموله‌های نفت خام شیرین به آسیا در ماه نوامبر افزایش‌یافته باشد.

آسیا قرار است 3٫7 میلیون بشکه در روز نفت خام شیرین در ماه جاری دریافت کند که بالاتر از 3٫1 میلیون بشکه واردشده به این منطقه در ماه اکتبر است. انتظار می‌رود واردات نفت خام شیرین چین در ماه نوامبر برابر با 1٫6 میلیون بشکه در روز باشد، یعنی بالاترین رقم طی هفت ‌ماه گذشته.
آمریکا موقعیت خوبی برای پر کردن جای خالی نفت خام شیرین غرب آفریقا دارد، یعنی منطقه‌ای که نیجریه و آنگولا برای افزایش تولید و صادرات خود با مشکل مواجه هستند.
طبق گفته منابع اوپک، نیجریه، گابن و گینه استوایی شاهد کاهش تولید در ماه گذشته بوده‌اند. بیشترین کاهش مربوط به نیجریه بوده که تولید آن 45 هزار بشکه در روز پایین آمده و به 1٫354 میلیون بشکه در روز رسیده‌است. تولید نفت نیجریه هم بیش‌از 200 هزار بشکه در روز کمتر از سقف سهمیه تولید آن یعنی 1٫6 میلیون بشکه در روز بوده‌است.
بنابراین نفت گالف کوست آمریکا گزینه بعدی برای عرضه نفت خام شیرین به خریداران آسیایی است.