رشد قیمت نفت با تولید بالاتر آهسته می‌شود
رشد قیمت نفت با تولید بالاتر آهسته می‌شود
آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) پیش بینی خود از قیمت نفت برنت در سال ۲۰۲۲ را بالا برد اما خاطرنشان کرد با افزایش قیمت ها که به بالا بردن تولید جهانی کمک خواهد کرد، روند صعودی بازار نفت ممکن است آهسته شود.

آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی کرد میانگین قیمت هر بشکه نفت برنت امسال به ۷۱ دلار و ۵۰ سنت می رسد و برآورد خود از میانگین قیمت در سال ۲۰۲۲ را به ۷۹ دلار و ۴۰ سنت افزایش داد اما پیش بینی کرد روند رشد قیمت ممکن است با افزایش تولید جهانی آهسته شود. میانگین قیمت سالانه نفت آخرین بار در سال ۲۰۱۴ بالای ۸۰ دلار بود.

به گزارش نبض‌انرژی،در گزارش ماهانه آژانس بین‌المللی انرژی پیش بینی شد تولید نفت آمریکا با وجود این که رشد می کند اما تا پایان سال میلادی آینده به سطح پیش از شیوع ویروس کرونا بازنخواهد گشت.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد: بازار نفت جهان از هر نظر دچار محدودیت عرضه می ماند اما رشد عرضه نفت به ملایم شدن روند صعودی قیمت نفت کمک خواهد کرد. قیمت‌های فعلی انگیزه قوی برای تقویت تولید آمریکا فراهم می کند هر چند که تولیدکنندگان به تعهد خود برای انضباط مالی پایبند مانده اند.

طوفان سهمگینی که قطب تولید و صادرات نفت آمریکا در منطقه گلف کاست را در اواخر اوت درنوردید به تولید این کشور ضربه زد اما تولید آمریکا ماه گذشته نیمی از افزایش تولید نفت جهان را تشکیل داد و در سال میلادی آینده ۶۰ درصد از رشد عرضه غیراوپک را تشکیل می دهد.

ذخایر نفت کشورهای عضو سازمان توسعه و همکاری اقتصادی (OECD) در سپتامبر ۵۱ میلیون بشکه کاهش یافت و ۲۵۰ میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله بود و در پایین‌ترین حد از ابتدای سال ۲۰۱۵ قرار گرفت. آمار مقدماتی اکتبر به افزایش اندک این ذخایر اشاره دارد.

آژانس بین‌المللی انرژی اعلام کرد تقاضای جهانی برای نفت با مصرف بالای بنزین و افزایش سفرهای بین المللی پس از این که کشورهای بیشتری مرزها را بازگشایی کردند، افزایش پیدا کرده است. تقاضا برای سوخت جت که روند احیای ضعیف‌تری نسبت به بخش‌های دیگر بازار داشته است و افزایش مصرف سوخت جت اکنون که کشورهایی مانند آمریکا، استرالیا، تایلند و سنگاپور محدودیت‌های سفر بین المللی را برداشته‌اند، پیش بینی می شود.

اما اوج گیری موارد ابتلا به کووید ۱۹ در اروپا، فعالیت صنعتی ضعیف‌تر و قیمت‌های بالاتر نفت می تواند به تقاضا ضربه بزند.

بر اساس گزارش رویترز، آژانس بین‌المللی انرژی دورنمای رشد تقاضا برای نفت را تا حدود زیادی تغییر نداد و ۵.۵ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۱ و ۳.۴ میلیون بشکه در روز در سال ۲۰۲۲ پیش بینی کرد.