استفاده از نانوفیلترهای محققان در ۴ نیروگاه کشور
استفاده از نانوفیلترهای محققان در ۴ نیروگاه کشور
یکی از شرکت‌های فناور با استفاده از الیاف، نانو فیلترهای سلولزی تولید کرده‌اند که در حال حاضر در چهار نیروگاه‌ کشور کاربردی شده است.

سید امین فرزادفر، مدیرعامل این شرکت فناور از قیمت پایین و بازده‌ بالاتر فیلترهای سلولزی این شرکت نسبت به نمونه‌های خارجی خبر داد و گفت: فیلترهای این شرکت در نیروگاه‌های متعدد کشور برای فیلتراسیون روغن‌های با پایه نفتی یا سنتزی، مانند روغن‌های هیدرولیک، روغن‌های روانکار توربین، روغن‌های دنده و روغن‌های ترانسفورماتور مورد استفاده قرار گرفته است.

وی ادامه داد: برخلاف فیلترهای رایج که در بهترین حالت تنها قابلیت حذف ذرات بزرگ‌تر از ۳ میکرون را دارند، محصولات این شرکت حذف ذرات بزرگ‌تر از ۳ میکرون را هدف قرار داده و به‌دنبال افزایش طول عمر روغن و کاهش هزینه‌های تعمیر و نگهداری از طریق حذف آب، وارنیش و ذرات زیر یک میکرون است. در این میان فیلترهای ما که از فناوری نانو بهره گرفتیم، به منظور حذف وارنیش و در نتیجه کاهش عدد اسیدی روغن و همچنین افزایش طول عمر روغن طراحی شده‌اند.

فرزادفر خاطر نشان کرد: تاکنون نیروگاه‌هایی نظیر نیروگاه فردوسی مشهد، نیروگاه شهیدرجایی قزوین، نیروگاه شریعتی مشهد و نیروگاه شازند اراک از این فیلترهای سلولزی استفاده کرده‌اند.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از ستاد نانو، مدیرعامل این شرکت با بیان اینکه نانوالیاف مورد استفاده در این فیلترها با استفاده از یک روش شیمیایی تولید شدند، یادآور شد: این فیلترها به‌صورت ترکیبی از سلولزهای مختلف، میکروسلولز و نانوسلولز که سطح الیاف آنها توسط فرایندهای شیمیایی به منظور بالاترین میزان دقت فیلتراسیون فعال شده، تولید می‌شوند. افزایش دقت فیلتراسیون از ۳ میکرون به  ۰/۴ میکرون و تغییر در خواص فیزیکی و شیمیایی الیاف سلولز به منظور بهبود جذب سطحی وارنیش از جمله خواص فیلتر حذف وارنیش روغن توربین تولیدشده است.