بنزین گران می‌شود؟
بنزین گران می‌شود؟
یک کارشناس انرژی با بیان اینکه گران شدن بنزین امری اجتناب ناپذیر است، گفت: با توجه تورم بیش از ۴۰ درصد به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین در سال جاری منطقی نباشد.

سعید میرترابی اظهار کرد: در نگاه اقتصاد اکنون قیمت بنزین واقعی نبوده و بر اساس اصول برنامه‌های توسعه و همچنین قوانینی که بر بهینه‌سازی مصرف انرژی است تاکید دارد. یکی از بهترین راهکارها برای کاهش مصرف این حامل‌های انرژی که اکنون بسیار فراتر از استانداردهای جهانی است، واقعی کردن قیمت آن است.

گران شدن بنزین امری اجتناب ناپذیر است

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: از دیدگاه اقتصادی و بر اساس قوانین و با هدف بهینه‌سازی مصرف، گران شدن بنزین امری اجتناب ناپذیر است.

این کارشناس انرژی گفت: البته ابعاد اجتماعی گران شدن بنزین با توجه به نرخ بالای تورم در سال‌های اخیر باید مورد توجه قرار بگیرد. افزایش قیمت بنزین بر افزایش نرخ تورم هم تأثیرگذار بوده و لازم است با انجام بررسی‌های لازم، واقعی شدن قیمت بنزین به طور منطقی انجام شود.

میرترابی اضافه کرد: پیشنهاد می‌شود، قیمت بنزین واقعی‌تر شده و پرداخت‌های جبرانی به مردم انجام شود که زیرساخت‌های آن نیز فراهم است؛ با این روش تبعات اجتماعی و سیاسی افزایش قیمت بنزین کمی تعدیل خواهد شد.

توزیع یارانه بنزین باید عادلانه باشد

وی در ادامه گفت: موضوع عادلانه کردن توزیع باید در حامل‌های انرژی بیشتر مورد توجه قرار گیرد، بنزین کالایی است که بر اساس آمارهای موجود، به جز افرادی که در ناوگان تاکسیرانی مشغول به کارند، بیشترین میزان مصرف را در میان دهک‌های بالای جامعه داشته، بنابراین زمانی که به بنزین یارانه تعلق می‌گیرد، عدالت اجتماعی در جامعه رعایت نشده است.

این کارشناس انرژی گفت: شناسایی گروه‌های هدف و نحوه پرداخت هزینه‌های جبران افزایش قیمت بنزین کار مشکلی بوده که نیازمند برنامه‌ریزی است. لازم است دولت شبکه‌ای اطلاعاتی در اختیار داشته باشد که در آن خانوارها از نظر سطح درآمد دسته بندی شده باشند.

افزایش قیمت بنزین در سال جاری منطقی نیست

میرترابی اضافه کرد: هدفمندسازی یارانه حامل‌های انرژی درآمد دولت را افزایش می‌دهد که دولت می‌تواند بخشی از این درآمد را بین دهک‌های پایین جامعه توزیع کند. البته مشکلات اجرای این طرح در گذشته باید بررسی و برطرف شود، اکنون با توجه تورم بیش از ۴۰ درصد، به نظر می‌رسد افزایش قیمت بنزین در سال جاری منطقی نباشد.

وی ادامه داد: اگر در سال آینده روند تورم نزولی شده و دولت قیمت بنزین را پس از آن افزایش دهد، آمادگی افکار عمومی برای پذیرش این موضوع بیشتر خواهد بود. بخشی از تبعات افزایش قیمت بنزین غیر قابل پیش‌بینی و کنترل است؛ بنابراین منطقی نیست که این کار در سال جاری انجام شود.