جایگاه‌هایی که بنزین یارانه‌ای نمی‌فروشند را گزارش بدهید/ مردم در انتظار تخصیص سهمیه جبرانی بنزین
جایگاه‌هایی که بنزین یارانه‌ای نمی‌فروشند را گزارش بدهید/ مردم در انتظار تخصیص سهمیه جبرانی بنزین
به گفته رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت؛ روزانه ۱۶ میلیون لیتر در تهران سوخت مصرف می‌شود که ۵۵ تا ۶۰ در صد از این میزان با نرخ آزاد ۳ هزارتومانی و ۴۰ تا ۴۵ درصد باقی مانده با نرخ یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان از سوی جایگاه‌های سطح تهران عرضه می‌شود.

این میزان مصرف سوخت بنزین در استان تهران نشان می‌دهد که هر گونه اختلال در سامانه سوخت رسانی به خودرو‌های این استان می‌تواند بحرانی باشد.

به گزارش نبض‌انرژی،این در حالی است که تجربه‌ای نه چندان دور نشان می‌دهد پس از صبح دوشنبه چهارم آبان ماه که سامانه هوشمند سوخت دچار مشکل شد، تشکیل صف‌های طولانی و نایابی سوخت در پایتختی که خود را جزء کشور‌های برتر در تولید سوخت می‌داند، بسیار مشکل ساز بود.

چراکه علاوه بر تشکیل صف و نبود بنزین یارانه‌ای مردم مجبور به خرید بنزین با نرخ آزاد ۳ هزار تومانی شدند که این موضوع در شرایط تورم و رکود تنها  افزایش هزینه در سبد خانوار‌ها بود.

نحوه تخصیص سهمیه جبرانی

یک روز پس از این حمله سایبری، سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری، در یکی از جایگاه‌های عرضه سوخت در تهران، حاضر شد و به مردم اطمینان داد که اختلال ایجاد شده برطرف خواهد شد و جای نگرانی نیست. در همان روز اوجی، وزیر نفت پیشنهادی اختصاص سهمیه جبرانی را به رئیس‌جمهوری ارائه داد. پیشنهاد وزیر نفت در روز‌های بعد، در دولت مصوب شد. روز پنجشنبه پنجم آبان، بلافاصله در پایان عملیات احیای شبکه سوخت وزیر نفت توضیح داد: برای جبران این اختلال، سهمیه سواری شخصی که سهمیه عادی آن ۶۰لیتر در ماه است، در پایان آبان‌ ماه به ۷۰ لیتر افزایش پیدا می‌کند.

اکنون مشکل سامانه جایگاه‌های سوخت حل شده، اما مردم طبق وعده مسئولین وزارت نفت در انتظار سهمیه جبرانی بنزین خود هستند.

روزانه دست‌کم ۷۵ میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می‌شود که سهم بنزین سهمیه‌ای از آن حدود ۶۰ درصد و سهم بنزین آزاد بین ۳۵ تا ۴۰ درصد گزارش شده است. یعنی اگر تا قبل از ایجاد اختلال در سامانه سوخت گیری گردش مالی سرانه بنزین مصرفی به نرخ آزاد حدود ۷۸ میلیارد تومان بود، با اختلال در عرضه بنزین یارانه‌ای و اجبار مردم به دریافت بنزین آزاد، گردش مالی روزانه بنزین با نرخ آزاد به ۲۲۵ میلیارد تومان رسید.
دیگر مردم افزایش هزینه‌های تحمیلی را ندارند چراکه با توجه به درآمد‌های پایین تقبل هزینه‌های اجباری بسیار سخت و گاهاً غیر ممکن شده است.

وضعیت آرام در جایگاه‌های بنزین

همایون صالحی رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت در گفتگو با اقتصاد ۲۴ گفت: ۴۱۲۰ جایگاه سوخت مایع در سراسر کشور فعال است. این تعداد جایگاه‌ها پس از یک دوره اختلال درعرضه سوخت سهمیه‌ای به روال عادی بازگشتند و علاوه بر بنزین آزاد ۳ هزار تومانی، عرضه بنزین یارانه‌ای با نرخ ۱۵۰۰ تومانی نیز به فروش می‌رسانند.

وی ادامه داد: ۳۲۵ جایگاه سوخت استان تهران نیز بدون هیچ اختلالی در حال خدمت رسانی به مردم است.

صالحی در پاسخ به این سوال که چرا پس از برطرف شدن مشکل سامانه سوخت رسانی در برخی از جایگاه‌ها همچنان ازفروش سوخت یارانه‌ای امتناع می‌شود، گفت: باید پذیرفت در تمام صنوف برخی تخلف‌ها وجود دارد و این مورد در صنف جایگاه داران سوخت نیز مستثنی نیست. از این رو در حال حاضر که مشکل قطع سامانه در جایگاه‌های سراسر کشور حل شده احتمال برخی تخلفات از سوی فعالان در این جایگاه‌ها وجود دارد که این احتمال بسیار ضعیف و شاید هم غیر ممکن باشد.

وی تصریح داشت: این در حالی است که حتی در زمان اختلال سامانه، مردم هیچ تخلفی از سوی جایگاه داران را گزارش نداده اند. اما بازهم در صورت بروز تخلف و یا شیطنت از سوی فعالان این عرصه به محض اعلام از سوی مردم موضوع به عنوان تخلف پیگیری خواهد شد.

صالحی ادامه داد: مردم در صورت بروز هر گونه تخلف از سوی جایگاه داران، موارد را به شماره ۰۹۶۲۷ گزارش کنند تا اتحادیه به سرعت جهت رسیدگی به تخلف ورود کند.

رئیس کانون انجمن جایگاه داران سوخت گفت: روزانه ۱۶ میلیون لیتر در تهران سوخت مصرف می‌شود که ۵۵ تا ۶۰ در صد از این میزان با نرخ آزاد ۳ هزارتومانی و ۴۰ تا ۴۵ درصد باقی مانده با نرخ یارانه‌ای ۱۵۰۰ تومان از سوی جایگاه‌های سطح تهران عرضه می‌شود.