مجوز شهرسازی دادند، آبرسانی نکردند
مجوز شهرسازی دادند، آبرسانی نکردند
به همین راحتی اتفاق افتاده، آن هم از چند سال‌ پیش و همچنان مشکل پابرجاست؛ مجوز قانونی ساخت و ساز و احداث سایر زیرساخت‌ها مثل شبکه برق و گاز در بخش‌هایی ازشهر کرمان داده شده اما لوله‌کشی آب با گذشت پنج سال انجام نشده و تازه آبفا مدعی است که چرا قبل از دادن مجوز با ما هماهنگ نکرده‌اند.

بگذریم که شهرداری مدعی است آبفا پیش از صدور مجوز شهرسازی در جلسات حضور داشته و باید می گفته که نمی تواند آبرسانی کند، حالا اما وضع موجود این است: خیابان علی اصغر در شهرک ثامن ۲، یک طرف خیابان لوله‌کشی آب دارند، طرف دیگر سال هاست آب ندارند و همچنان هم هرکجا مراجعه می کنند جوابی نمی گیرند و به این پرسششان هم کسی جوابی نداده که تداوم لوله کشی به آن سوی خیابان چقدر امکانات و اعتبار و ظرفیت می خواسته؟

به گزارش نبض‌انرژی،ساختمان ها هم غیرقانونی ساخته نشده اند که بگوییم مردم تخلف کرده اند؛ اهالی می گویند از کوچه یک تا ۷ خیابان علی اصغر از شهرک ثامن ۲ که به محله پُشت بند معروف است، آب ندارند؛ یعنی خیلی چیزهای دیگر هم ندارند اما نداشتن آب درد و رنج دیگر و غیرقابل تحمل تری است.

می گویند نداشتن آسفالت هم مشکل ساز است؛ می گویند زباله هایشان را شهرداری جمع نمی کند و خودشان باید زباله ها را روی سقف خودروهای سواری بار بزنند و ببرند کنار بزرگراه تخلیه کنند؛ می گویند برای تامین سرویس مدرسه فرزندانشان مشکل دارند و باید پول بیشتری بدهند تا سرویسی گیرشان بیاید؛ می گویند خیلی مشکلات دارند اما نبود آب ، تاب متفاوتی می خواهد که دیگر ندارند؛ مگر بدون آب می شود زندگی کرد؟

شماری از اهالی این محله هفته گذشته با خبرگزاری جمهوری اسلامی(ایرنا) استان کرمان تماس گرفتند و مشکلشان را بیان کردند؛ خبرنگار ایرنا هم در محل حاضر شد تا مسائل و مشکلات آنان را از نزدیک ببیند و گزارش تهیه کند؛ پس از آن هم با مسئولان شرکت آب و فاضلاب استان کرمان و شهرداری مصاحبه کرد و مسئولان آبفا اعلام کردند این مشکل تنها به محله پشت بند محدود نمی شود؛ حداقل سه یا چهار نقطه دیگر شهری وجود دارد که مجوز احداث ساختمان به صورت قانونی داده شده اما زیرساخت آبرسانی به آنجا نرفته و امکان انتقال تاکنون نداشته است.

مشکل این اهالی شهر کرمان درحالی است که چندماه پیش و در تابستان امسال نیز پروژه اضطراری آبرسانی شهر کرمان نیز در قالب بهره برداری از هفت حلقه چاه آب آشامیدنی با دبی ۲۰۰ لیتر در ثانیه در نقاط پایانی محور جوپار افتتاح شد و بنا به گزارش ها بخشی از یکهزار لیتر بر ثانیه کمبود آب کرمان را توانست جبران کند اما همچنان مشکل کم آبی یا بی آبی در شهر کرمان و دیگر نقاط استان پهناور کرمان پابرجاست.

مسئولان آبفا می گویند احداث خط انتقال آب در این مناطق اعتبارات زیادی می خواهد و در تخصیص اعتبارات استانی یا کشوری نیازمند کمک هستند؛ مسئولان کرمان اساسا چشم به پروژه انتقال آب خلیج فارس و دریای عمان نیز دوخته اند و آن را تنها راهکار عنوان می کنند.

آنطور که خبرنگار ایرنا کسب اطلاع کرد شهرک جواد الائمه، اراضی پشت شهرک بلدالامین، محل اجرای طرح جدید اقدام ملی مسکن و خیابان علی اصغر واقع در شهرک سیدی کرمان محلاتی هستند در حاشیه شهر کرمان که طی این سال ها تمامی مجوزهای شهرک سازی و سند زمین را دریافت کردند اما به گفته مسئولان و متولیان آب استان، دور بودن این مناطق به نقاط مسکونی( حداقل در زمان صدور مجوز)، مشکلات کمبود اعتبار برای ساخت تاسیسات، لوله گذاری و زیرساخت ها و همچنین کمبود منابع آبی و فرسودگی شبکه انتقال سبب شده که تاکنون از شبکه آبرسانی برخوردار نباشند.

شرح مشکل اهالی پشت بند

حوالی ساعت یک بعدازظهر یکی از روزهای آبان ماه که هوای کرمان تازه سرد شده است، طبق هماهنگی قبلی با اهالی به خیابان علی اصغر شهر کرمان رسیدیم؛ خیابانی که یک سمت آن آب دارد و سمت دیگر خانه ها آب ندارند و می گویند سال هاست در اداره های مختلف استان به دنبال تخصیص آب برای خانه هایشان هستند اما اتفاقی نیفتاده است.

شهرک ثامن ۲ در بزرگراه آیت الله خامنه ای، بلوار پردیس و در بخشی منتهی به خیابان علی اصغر واقع شده است؛ حدود ۳۰ نفر از ساکنان محله متنظر ما بودند و به محض رسیدن، سفره دلشان را گشودند.

مجوز شهرسازی دادند، آبرسانی نکردند

کوچه ها خاکی؛ بعضی جاها به شنزار تبدیل شده بود؛ یک خودرو یا موتورسیکلت که رد می شد، گردوغبار کولاک می کرد و ماسک چهارلایه هم افاقه نمی کرد؛ مشکلی که اهالی هرلحظه با آن مواجه هستند.

اما آنطور که اهالی گفتند، مهمترین و اولویت دار ترین مشکلشان، نداشتن لوله کشی آب است؛ می‌گفتند پنج سالی که این زمین ها توسط شهرداری تقسیم و فروخته شده و سند، پروانه، برق و گاز دارند اما آب ندارند.

یکی از اهالی مدعی شد: اداره آبفا گفته تعداد خانه ها بالا برود لوله کشی می کنیم، ۱۵ خانه شدیم مراجعه کردیم، جواب نگرفتیم؛ ۳۰ خانوار و بیشتر شدیم، هربار مراجعه کردیم بازهم جواب نگرفتیم و می گویند آب نداریم.

محمد رضا غنی پور یکی از شهروندان ساکن این منطقه با اشاره به اینکه ۲۵۰ قطعه زمین در این منطقه وجود دارد گفت: ۲۰۰ خانوار در این محله زندگی می کنند که سالیان سال است در بی آبی به سر می برند.

وی افزود: همه خانه ها سند و پروانه ساخت دارند و کاملا قانونی هستند اما اداره آبفا می گوید شهرداری زمین ها را بدون هماهنگی داده و ما آب نمی دهیم؛ بهانه می آورند درحالی که دیگر محله ها و خیابان های اطراف ما به شبکه آب شهری وصل هستند و نمی دانیم چطور یک کوچه این طرف تر نمی توانند لوله بکشند.

او با بیان اینکه تابستان تانکر داشتیم و گاهی برایمان با تانکر آب می آوردند، گفت: با شیوع کرونا نگرانی ها زیاد شد که آیا این آب بهداشتی است یا خیر و مجبور می شدیم آبرسانان را قسم بدهیم که آیا حاضر هستند آن آب را به خانواده خودشان بدهند؟

یکی از خانم های محله نیز گفت: برخی از آشناهایمان از روستا می آیند و می گویند ما در روستا آب داریم، شما چگونه در مرکز استان آب ندارید؟

او که اسناد شهرداری، پروانه و عوارض را نشان می دهد، می گوید: حتی زباله هایمان هم جمع آوری نمی شود، ما زباله هایمان را همانند بی خانمان ها روی ماشینمان می گذاریم و سر بزرگراه می گذاریم؛ معابرمان آسفالتی ندارد ولی با این حال پول عوارض خدمات شهری هم می گیرند و واقعا خنده دار است.

وی که یک کودک به بغل داشت و ۲ کودک دیگر در کنارش بودند، گفت: بچه هایمان بیماری آسم و بیماری های تنفسی و عفونی گرفتند و دکتر می گوید که نباید در گرد و خاک باشند اما چاره ای نداریم.

او ادامه می دهد که سرویس مدارس اینجا نمی آمد باید سه برابر سرویس مدارس دیگر پول دهیم تا سرویس اینجا بیاید.

مجوز شهرسازی دادند، آبرسانی نکردند

شهرداری: آبفا باید قبل از تخصیص زمین می گفت آب ندارد

شهردار منطقه یک شهر کرمان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا دراین باره گفت: دولت در کارگروهی که همه سازمان ها اعم از آب، برق، گاز و مخابرات در جلسه حضور دارند، تصمیم می گیرد که کجا جزو محدوده شهری باشد؛ کار تخصیص زمین ها صورت می گیرد و ما هم موظف هستیم هر خانه ای در محدوده خدمات شهری باشد خدمات ارائه کنیم و پروانه ساخت دهیم.

محمد رضا نخعی افزود: از آبفا و اداره برق هم در آن جلسه بوده اند و اگر نمی توانستند آب و برق این محدوده را تامین کنند اعلام می کردند و در همان جلسه مخالفت می کردند و می گفتند این قسمت را به محدوده شهر اضافه نکنید؛ اما وقتی دیگر به محدوده ملحق شده یعنی هم ما باید خدمات ارائه دهیم و هم باید آب و برق تامین شود.

وی با بیان اینکه اگر آب نمی دهند، مشکلات درون سازمانی اداره آب است، تاکید کرد: گاهی به ما می گویند خدمات ندهید که ما نمی توانیم این کار را انجام دهیم و به لحاظ قانونی موظفیم، یا اگر مرجع قانونی به ما می گفت ما دیگر پروانه نمی دادیم.

متاسفیم

شهردار منطقه یک با اظهار تاسف برای شرایط پیش آمده در این منطقه ادامه داد: زندگی بدون آب هم واقعا سخت است و این افراد در سختی هستند.

وی در خصوص آسفالت معابر نیز گفت: تا لوله کشی آب انجام نشود ما نیز نمی توانیم آسفالت کنیم، اگر شبکه آب تکمیل شد یک نماینده از محله بیاید و ما یک مبلغ کمی از مردم می گیریم و مابقی هزینه ها را شهرداری پرداخت می کند و کوچه در لیست آسفالت قرار می گیرد.

نخعی همچنین در پاسخ به پرسش خبرنگار ایرنا مبنی بر جمع آوری نشدن زباله های اهالی این محله به این پاسخ بسنده کرد: این موضوع به معاونت خدمات شهری شهرداری مرکز و سازمان پسماند برمی گردد.

آبفا: مشکلات فنی مانع است 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمان نیز گفت: در بسیاری از مناطق زمین هایی را واگذار می کنند بدون اینکه با شرکت های خدمات رسان مشورت کنند، مثلا برای برق رسانی این سیم را همه جا می توانیم ببریم اما آب و فاضلاب شرایط مکانیکی خاصی دارند.

محمد طاهری افزود: از آنجا که محله موردنظر در سال های گذشته که لوله کشی آب درحال انجام بوده محل سکونت نبوده و گمانه زنی نیز، همان زمان، برای سکونت وجودنداشته لوله گذاری با لوله های با قطر پایین تر انجام شده و آن زمان هم کاری منطقی بوده لذا اینک و باتوجه به افزایش نیازها، از نظر فنی امکان تداوم لوله کشی در آن منطقه و ظرفیت لازم وجود ندارد.

وی ادامه داد: در بسیاری از مناطق که پیش بینی می شد خانه سازی انجام شود به ما اعلام نکردند و مثلا یکباره با دهها هزار واحد مسکونی روبه رو شدیم؛ اگر می گفتند ما فکری می کردیم. در بسیاری از مناطق، مردم خانه ساخته اند و دستگاه های خدمات رسان تسلیم شده اند که بروند و خدمات را ارائه دهند؛ مثل محله صنعتی و شهرک پدر.

طاهری با توجه به اینکه شهر بی آب است و مشکل داریم تصریح کرد: ما هم نگاهی متفاوت به مردم نداریم و این مردم هم مردم شهرمان هستند اما اینجا (پشت بند) برای انتقال آب ۲ مشکل اساسی داریم که هم اختلاف ارتفاع وجود دارد و هم انتهای خطوط انتقال است؛ لذا یک اعتبار کلان می خواهد که شبکه ها و خطوط بازسازی شوند و افزایش قطر پیدا کنند و آب را به بلوار آیت الله خامنه ای منتقل کنند و بعد بتوانیم این شهرک را نیز آبرسانی کنیم.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب کرمان خاطرنشان کرد: یک زمان، اطراف این بند مملکت (پشت بند) و مسجد صاحب الزمان گندم کاری و گاوداری بود و هیچ ارگانی نیامد بگوید که این قسمت خانه ها زیاد خواهند شد؛ ما آب را از سه راه جوپاری باید به آنجا منتقل کنیم، آب باید از تصفیه خانه آنجا برود و برای همان ظرفیت کشیده شده است.

طاهری می گوید که بارها به فرماندار و استاندار موضوع را منعکس کرده اند تا اعتبارات را در اختیارشان قرار دهند و رینگ دور شهر را اجرا و بتوانند به این اهالی خدمات رسانی کنند.

وی در عین حال می گوید که نمایندگان مجلس، استاندار و فرماندار نیز قول داده اند که بخش خوبی از اعتبار را در سال جدید برای این مشکل اختصاص دهند.

طاهری تاکید کرد: مشکل فقط محله پشت بند نیست بلکه شهرک جواد الائمه در سرآسیاب، ۲ برابر این تعداد جمعیت دارد؛ زمین های تازه تفکیک شده پشت بلد الامین، همچنین در انتهای پارادیس هم طرح اقدام ملی مسکن اجرا می شود که این مشکلات را دارند؛ به بیانی دیگر در جای جای شهر زمین تفکیک و واگذار شده و چاره ای هم نیست و باید مسکن ساخته شود اما از آن طرف باید تحمل کنند تا در مقوله آب ما بتوانیم زیرساخت ها را آماده کنیم.

وی با بیان اینکه متاسفانه منابع آبی جدید در نظر گرفته نشده تاکید کرد: همان منابع موجود تقسیم می شود و تمامی امیدمان انتقال آب از دریا و جاهای دیگر است.

مدیرعامل آبفا کرمان با بیان اینکه با پیگیری های استاندار کرمان و نمایندگان مجلس این کار انتقال آب در دست پیگیری است اظهارداشت: ما متولی تامین آب نیستیم و تنها کار توزیع را انجام می دهیم؛ همانند شرکت برق که نیروگاه ها جداگانه‌ هستند، ما هم توزیع کننده و بهره بردار هستیم، البته در شهرها گاهی طرح هایی هم اجرا می کنیم چون مجبوریم و چاهایی را حفر می کنیم.

طاهری اظهارامیدواری کرد که مشکل تامین آب استان کرمان و دغدغه مردم و مسئولان حل شود.

سخنان مدیرعامل آبفا در حالی است که اهالی محله پشت بند معتقدند امکان حل مشکل آب این اهالی با ادامه لوله کشی از آن سوی خیابان علی اصغر به این سو در محله پشت بند با تخصیص اعتبار نه چندان زیاد شدنی است و استمداد دارند که متولیان در این زمینه با نگاه دیگری ورود کنند.