تاجران آسیایی به‌دنبال خرید گاز آمریکا
تاجران آسیایی به‌دنبال خرید گاز آمریکا
پایین بودن شاخص قیمت گاز آمریکا نسبت به سایر مناطق دنیا باعث هجوم تاجران آسیایی برای خرید گاز این کشور قبل از فرا رسیدن زمستان شده است.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از بلومبرگ، تاجران آسیایی گاز طبیعی مایع برای خرید محموله‌های گاز آمریکا هجوم آورده‌اند تا ذخایر خود را قبل‌از زمستان پر کنند.  گاز آمریکا جزو ارزان‌ترین گازهای دنیاست.

شرکت‌های چین و ژاپن، دو واردکننده بزرگ گاز در دنیا، بیش‌از همه به‌دنبال واردات گاز از آمریکا هستند و در حال حاضر با صادرکنندگان آمریکایی جهت تثبیت قراردادهای خود مذاکره می‌کنند. شاخص قیمت گاز آمریکا بسیار پائین‌تر از قیمت گاز در آسیا و اروپاست.
کمبود جهانی انرژی قیمت گاز و زغال‌سنگ را در سراسر دنیا از استرالیا گرفته تا هلند بالا برده‌است. صنایع مشغول پر کردن ذخایر خود قبل‌از فرارسیدن زمستان در نیمکره شمالی و افزایش تقاضا برای سوخت گرمایشی هستند.

درحالی‌که قیمت گاز آمریکا از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا بیش‌از 2 برابر شده، ولی هنوز هم بسیار پائین‌تر از قیمت گاز در سایر مناطق دنیاست. این بدان معناست که قراردادهای خرید گاز از آمریکا در حال حاضر ارزان‌تر از اکثر قراردادهای مربوط به نفت خام برنت و سایر شاخص‌های گاز هستند.
حاشیه سود صادرکنندگان گاز آمریکا آن‌قدر بالاست که یک محموله گاز از این کشور بیش‌از هشت‌بار دست‌به‌دست می‌شود تا به مقصد برسد، چون شرکت‌ها تمایل دارند این محموله‌ها را دوباره بفروشند و بخشی از این سود را بدست آورند.
واردکنندگان آسیایی گاز طبیعی مایع ترجیح می‌دهند گاز آمریکا را از پایانه‌های گالف کوست خریداری کرده و بعد خودشان این نفت‌کش‌های حاوی گاز را اجاره داده و به فروش برسانند. این اقدام باعث بالا رفتن نرخ اجاره نفت‌کش‌ها در اقیانوس اطلس و آرام و همچنین ترس از افزایش رفت‌وآمد و ترافیک در کانال پاناما شده‌است.
شرکت‌های چینی هم به‌دنبال بهبود روابط بین چین و آمریکا، به گاز طبیعی مایع این کشور روی آورده‌اند. برخی واردکنندگان کوچک‌تر چینی از خرید محموله‌های استرالیا سر باز زده و گاز آمریکا را جایگزین آن کرده‌اند.