احداث دو نیروگاه برای تولید ۲ هزار مگاوات برق صنایع
احداث دو نیروگاه برای تولید ۲ هزار مگاوات برق صنایع
مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر گفت: برای خودتامینی برق صنایع، احداث دو نیروگاه نیز برای تولید ۲ هزار مگاوات برق در مرحله برگزاری مناقصه است.

امیرعباس حسینی اظهار کرد: با توجه به مطالباتی که در حوزه اوره داشتیم، یکی از دغدغه‌های مهم سرمایه‌گذاری غدیر، مسئله اوره بود که طی یک سال گذشته مکاتبات زیادی در این رابطه صورت گرفت که در حال حاضر در مرحله حسابرسی یارانه‌ای قرار داریم و امیدواریم مذاکرات با دولت برای مطالبات به نتیجه برسد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی ادامه داد: مجموعه غدیر امسال تقریباً دو برابر نسبت به سال قبل در حوزه سودآوری رشد داشت و در حوزه بازدهی نیز در ۹ ماه امسال در قیاس با مدت مشابه پارسال ۶۷ درصد افزایش داشته است.

مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری غدیر با بیان اینکه سهم هلدینگ نفت و گاز پارسیان در غدیر حدود ۷۰ درصد است، گفت: طبق هدف‌گذاری انجام شده بخشی از این سهم باید به هلدینگ معدنی غدیر اختصاص پیدا کند، به طوری که سهم این هلدینگ به ۴۰ درصد برسد تا پرتفو غدیر متنوع شود. همچنین سه پروژه تولید کنستانتره هر کدام به ارزش ۴۰۰۰ تن، پروژه گندله و فولاد نی‌ریز در دست انجام است، بنابراین زنجیره ارزش فولاد در غدیر تکمیل خواهد شد.

وی افزود: همچنین تولید ورق و آهن فولاد ایرانیان در سال ۱۴۰۲ به بهره‌برداری می‌رسد. عرضه محصولات در بورس کالا نیز برای صنایع فلزی و سیمانی تکلیف است.

حسینی با بیان اینکه بورسی کردن در دستور کار ما قرار دارد، گفت: سیمان غدیر آماده عرضه است و ارزش‌گذاری اولیه آن صورت گرفته است. هر زمانی که سازمان اجازه دهد با نماد سغدیر عرضه خواهد شد. هلدینگ صنعتی و معدنی غدیر هم درج نماد شده و وارد فاز ارزش‌گذاری شده است. برآورد ارزش‌گذاری آن حدود ۷۰ هزار میلیارد تومان بوده است. این هلدینگ نیز در سال جاری با نماد کغدیر عرضه خواهد شد.

وی در مورد وضعیت تأمین مالی هلدینگ غدیر، تصریح کرد: تأمین مالی هلدینگ با اعتبار ۲,۰۰۰ میلیارد تومان اوراق تبعی و ۷۰۰ میلیارد تومان اوراق اجاره هلدینگ معدنی صورت گرفته است. ۴,۰۰۰ میلیارد تومان دیگر نیز از طریق هلدینگ صنعتی و معدنی و همچنین بهبود پرتفوی غدیر صورت می‌گیرد تا تأمین مالی برای پروژه‌های غدیر به ۶,۰۰۰ میلیارد تومان برسد.

حسینی با اشاره به افتتاح نیروگاه خورشیدی کوشک گفت: چالش تأمین گاز برای نیروگاه‌ها فراتر از کسری برق است و همه صنایع از جمله فولاد، پتروشیمی و سیمان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: یک روش برای تأمین نیاز، نیروگاه‌های مشترک است که برای این منظور دو نیروگاه برای هلدینگ معدنی هدف‌گذاری شده است. روش دیگر نیز توسعه نیروگاه‌های غیرحرارتی است. راه‌اندازی ۸۰۰ مگاوات انرژی خورشیدی نیز به همین دلیل در برنامه قرار گرفته است. دو نیروگاه نیز برای تولید ۲ هزارمگاوات برق برای صنایع از محل تفاهمنامه احداث ۱۰ هزار مگاوات برق که بین وزارت صمت و نیرو امضا شده بود، توسط سرمایه گذاری غدیر در حال برگزاری مناقصه است.

بدهی ۸۰۰۰ میلیارد تومانی اوره‌ای دولت

سید بابک ابراهیمی، معاون اقتصادی سازمان تأمین اجتماعی نیروهای مسلح هم در این نشست ضمن تقدیر از عملکرد متفاوت و اثرگذار مدیریت شرکت سرمایه گذاری غدیر در بازه یک ساله اخیر، با اشاره به چالش اوره یارانه‌ای کشاورزان، گفت: بیش از ۸,۰۰۰ میلیارد تومان مطالبه از دولت داریم و هر چند که می‌دانیم دولت از نظر کسری بودجه در مضیقه قرار دارد اما در احقاق حقوق سهامداران مصر هستیم.

وی افزود: کمیته‌ای برای پیگیری این موضوع تشکیل و اقداماتی انجام شده است. طبق مصوبه هیئت وزیران اوره باید با قیمت مصوبه دولتی فروخته شود اما سازمان برنامه و بودجه در بودجه این موضوع را نمی‌دید. این موضوع در حال حاضر حسابرسی یارانه‌ای شده و عدد آن نیز مشخص شده است. اما اینکه دولت چگونه این طلب را پرداخت کند یا باید در لایحه بودجه دیده شده و به صورت نقدی پرداخت شود یا دولت باید یک دارایی که در زنجیره ارزش ما قرار دارد را به ما بدهد.

ابراهیمی گفت: یک رایزنی هم در حوزه تهاتر با پول گاز در حال انجام است که از آنجایی که پول گاز صرف هدفمندسازی یارانه‌ها می‌شود از ظرافت زیادی برخوردار است.