انتقاد عضو کمیسیون انرژی از فقدان مطالعات کلان آب/ نباید به آب منطقه‌ای نگریست
انتقاد عضو کمیسیون انرژی از فقدان مطالعات کلان آب/ نباید به آب منطقه‌ای نگریست
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: با سدسازی فراوان جلوی سیلاب‌های خوزستان را گرفتند اما زمین‌ها خشک شد و وقتی هم که با این معضل مواجه شدیم، آب سد را به یکباره باز کردند و سد خالی از آب شد که نشان دهنده عدم مطالعات در حوزه آب است.

هادی بیگی نژاد عضو کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره عدم مطالعات در حوزه آب اظهار داشت: دغدغه‌های اکثر نمایندگان مجلس یازدهم درباره آب، منطقه‌ای بوده است و نمایندگان مجلس مسأله آب را در حوزه‌های انتخابیه خود پیگیری می‌کردند. این در حالی است که متأسفانه وضعیت به گونه‌ای است که سرنوشت آب در سطح کلان کشور مشخص نیست و پیش بینی لازم هم در این باره وجود ندارد.

به گزارش نبض‌انرژی،وی افزود: متأسفانه کمیسیون انرژی مجلس یازدهم در طول یک و نیم سال اخیر طرح تحقیقاتی درباره آب و سند آب که از سوی وزارت نیرو به مجلس ارائه شده باشد را ندیده است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: به صورت فردی موضوع طرح‌های تحقیقاتی درباره آب را از وزارت نیرو هم سؤال کرده‌ایم اما پاسخ روشنی به این مطالبه ما داده نشده است. این در حالی است که موضوع برق در طول‌های ماه‌های اخیر رو سال گذشته به صورت حاد بوده که در ابتدا ما شاهد خاموشی‌های برق بودیم و سپس موضوع قبوض برق مطرح شد و بعد از به فرسودگی شبکه‌های برق رسیدیم و هم اکنون هم نگرانی از خاموشی‌های زمستان داریم و عملا کمیسیون انرژی درگیر مسائل روزمره شده است.

بیگی نژاد گفت: موافقان و مخالفانی در باره سدسازی در کشور وجود دارد و جمع بندی نظرات این افراد تجمیع نشده است این درحالی است که کمبود آب در چاه‌ها و در مناطق پایین دست سدها یکی از انتقادات منتقدین است. این در حالی است که باید مطالعات سدسازی به منتقدین ارائه شود که این کار صورت نگرفته است. حتی شاهد بلاتکلیفی در مورد تهیه آب حیوانات و محیط زیست در پایین سدها هم هستیم.

وی افزود: با سدسازی جلوی سیلاب‌های خوزستان را گرفتند اما به یکباره آنقدر این کار شدت گرفت که زمین‌ها خشک شد و وقتی هم که با منطقه خشک‌شده مواجه شدیم، آب سد را به یکباره باز کردند و سد خالی از آب شد که همه این موضوعات نشان دهنده عدم مطالعات در حوزه آب است.

عضو کمیسیون انرژی مجلس اظهار داشت: متأسفانه در طول سال‌های اخیر برنامه‌ای جامع در باره آب کشور ندیدیم که می‌تواند خطر بزرگی محسوب شود و گمانم این است که وزارت نیرو هم فاقد این برنامه است این در حالی است که با مدیران آب این وزارتخانه صحبت کردم متوجه شدم که آنها هم مطالعات آب ندارند البته شاید این مطالعات وجود داشته باشد اما به مجلس نداده‌اند، لااقل در 4 ماه اخیر این موضوع به کمیسیون انرژی داده نشده است.

بیگی نژاد گفت: وقتی در ماه رمضان سال جاری نشستی بین کمیسیون انرژی مجلس و مدیران آب وزارت نیرو برگزار شد، متوجه شدم که در حوزه آب مطالعاتی وجود ندارد و طرح جامع آب کشور نداریم. متأسفانه انگیزه عملیاتی هم برای حوزه مطالعاتی آب در کشور وجود ندارد.

وی در پایان گفت: این ایراد به مجلس یازدهم هم وارد است که جدی‌تر وارد حوزه آب کشور نشده است، ولی وزارت نیرو دولت سیزدهم هم باید به مطالبات مجلس مبنی بر نظارت بر حوزه آب کشور پاسخ دهد.

 

فارس