نیکی هیلی: ایران میلیون میلیون بشکه نفت می‌فروشد و بایدن فقط نگاه می‌کند
نیکی هیلی: ایران میلیون میلیون بشکه نفت می‌فروشد و بایدن فقط نگاه می‌کند
از زمان روی کار آمدن بایدن صادرات نفت ایران به چین افزایش یافته است. چین بی محابا و بدون توجه به تحریم‌های آمریکا بنادر خود را از نفت ایران پُر کرده است.

“نیکی هیلی” نماینده سابق آمریکا در سازمان ملل متحد (در دولت ترامپ) از دولت بایدن خواست تا بانک‌ها و موسسات مالی چین را به خاطر نقض تحریم‌های آمریکا و خرید نفت از ایران، تحت تحریم قرار دهد و همزمان هشدار داد مادامی که ایران بتواند نفت خود را به چین بفروشد، هیچ اعتنایی به خواست‌های آمریکا نخواهد داشت.

این دیپلمات سابق دولت ترامپ در مقاله‌ای که در روزنامه واشنگتن پست، انتشار یافته نوشت؛ دلیل بی نتیجه ماندن سیاست فشار حداکثری و تحریم علیه ایران، خرید روزانه صد‌ها هزار بشکه نفت ایران از سوی چین است و مادامی که چین به خرید نفت از ایران ادامه دهد، سیاست فشار حداکثری به اهداف خود در متوقف کردن برنامه هسته‌ای و حمایت از گروه‌های تروریستی، نخواهد رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،این دیپلمات سابق آمریکایی نوشت: “هر بشکه نفت ایران که در بنادر چین تخلیه می‌شود نقض تحریم‌هایی است که ایالات متحده علیه ایران وضع کرده است. با این حال، دولت بایدن شرکت‌های چینی را به دلیل تجارت با ایران مجازات نمی‌کند.

چرا بایدن اجازه می‌دهد این سرکشی جسورانه ادامه یابد؟ به نظر می‌رسد ۲ دلیل عمده برای این امر وجود دارد: نخست اینکه دولت بایدن به دنبال اعمال دیپلماسی و احیای برجام است و به همین خاطر نمی‌خواهد فشار‌های تحریمی بر ضد ایران را تشدید کند و دلیل دوم این است که دولت بایدن نمی‌خواهد با فشار مضاعف بر چین مذاکرات با پکن در موضوعاتی، چون تغییرات اقلیمی را مختل کند. ”

این دیپلمات آمریکایی در ادامه نوشت:” حزب کمونیست و “شی جین پنگ” رییس جمهوری چین، می‌دانند که حمایت از ایران برای پکن مفید و برای آمریکا بد است. ایران بخش مهمی از ابتکار ” یک کمربند و یک جاده” است که از طریق آن چین در ازای تامین بودجه و توسعه زیرساخت‌های کشور‌ها به خطوط تجارت جهانی دسترسی پیدا می‌کند. دخالت چین در خاورمیانه ایالات متحده را امن ترنخواهد کرد.

تقویت همکاری با ایران همچنین برای منافع انرژی چین حیاتی است. ایران از طریق ناوگان نفتکش‌های خود تحریم‌ها را نقض می‌کند. صادرات نفت خام ایران روزانه ۵۵۸ هزار بشکه تخمین زده می‌شود که در سال آینده احتمالا به ۶۰۸ هزار بشکه افزایش می‌یابد. این منطقه (خلیج فارس) روی بزرگترین ذخایر نفت و گاز طبیعی جهان قرار دارد. چین خواهان دسترسی به این منابع انرژی است و اگر پکن بتواند ضمن تضمین دسترسی به انرژی در این منطقه یک کشور دشمن ایالات متحده آمریکا (ایران) را نیز مورد پشتیبانی قرار دهد، برای حاکمان پکن زدن دو نشانه با یک هدف خواهد بود.

ایران و چین اخیرا اتحاد خود را یک گام فراتر گذاشته اند. سال گذشته آن‌ها یک توافقنامه “مشارکت استراتژیک” را نهایی کردند که پکن را متعهد می‌کند طی ۲۵ سال آتی ۴۰۰ میلیارد دلار در ایران سرمایه گذاری کند. در مقابل، چین به مدت طولانی به منابع تخفیف دار نفت خام ایران دسترسی پیدا کرده و حضور خود را در بنادر، راه آهن، مخابرات و دیگر نقاط ایران توسعه می‌بخشد. این توافق همچنین روابط نظامی آن‌ها را نیز تقویت می‌کند.

هیچ کدام از این‌ها برای ایالات متحده خوب نیست. اگر بایدن ایران یا چین را تحت فشار قرار نمی‌دهد، کنگره باید این کار را انجام دهد.

برای شروع، کنگره می‌تواند بانک مردم چین و سایر بانک‌های چینی را که با بانک مرکزی ایران معامله می‌کنند، تحریم کند. قانونگذاران آمریکایی همچنین می‌توانند نهاد‌های چینی که نفت ایران را ذخیره می‌کنند یا به کارنگهداری، ثبت یا بیمه کشتی‌های ایران، کمک می‌رسانند، تحریم کنند. ایالات متحده تحریم‌های مشابهی را علیه کره شمالی وضع کرد که موفقیت بزرگی را به همراه داشت.

دولت بایدن به جای اعتماد احمقانه به دیپلماسی، خروج نفت از ایران به مقصد چین را دشوارتر کند. این بدان معناست که به وزارت خزانه داری دستور داده شود تا کشتی‌های حامل نفت ایران و متخصصان بی شمار ذخیره سازی، مقامات بندری، عوامل وارد کننده و سایر افرادی که در حمل و نقل نفت ایران مشارکت دارند را تحریم کند.

ما می‌دانیم که تحریم‌های حمل و نقل کار می‌کند. در نوامبر ۲۰۱۸ ایالات متحده ۹۰ نفتکش ایرانی را تحریم کرد و صادرات نفت ایران در پی این تحریم به میزان قابل توجهی کاهش یافت. قبل از تحریم ها، نفتکش‌های با پرچم ایران تقریبا ۱۸۸ میلیون بشکه نفت حمل می‌کردند. سال بعد این تعداد به نصف کاهش یافت و تا سال ۲۰۲۰، صادرات نفت ایران حدود دو سوم کاهش یافت.

 

نیکی هیلی: ایران میلیون میلیون بشکه نفت می‌فروشد و بایدن فقط نگاه می‌کند

تنها از زمان روی کار آمدن بایدن و آغاز مجدد مذاکرات با ایران، صادرات نفت این کشور افزایش یافته است. امروزایران از نفتکش‌های با پرچم خارجی برای دور زدن تحریم‌ها استفاده می‌کند؛ حفره‌ای که باید بسته شود.

وضع موجود پایدار نیست. ایران و حزب کمونیست چین با ادامه این روند برنده خواهند بود. گروه‌های تروریستی در خاورمیانه و فراتر از آن بازی را خواهند برد. آمریکا و متحدانش در حال شکست هستند. ممکن است رییس جمهوری آمریکا مذاکره را ترجیح دهد، اما دولت بایدن باید بداند با این کار فقط دشمنان آمریکا را دلگرم می‌کند. امنیت ملی آمریکا قابل مذاکره نیست.