آخرین خبر از قرارداد صادرات گاز به پاکستان/ پروژه صادرات به کویت معلق شد/ اروپا به فکر واردات گاز از ایران هم است
آخرین خبر از قرارداد صادرات گاز به پاکستان/ پروژه صادرات به کویت معلق شد/ اروپا به فکر واردات گاز از ایران هم است
معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت تحریم را بهانه طرف پاکستانی برای دریافت گاز ایران دانست و گفت: اروپا بدنبال متنوع‌سازی منابع وارداتی خود است و سیاست‌شان این است که وابستگی خود را به روسیه کم کنند، بنابراین ما را کنار نمی‌گذارد.

مهران امیرمعینی درباره آخرین وضعیت صادرات گاز به پاکستان اظهار داشت: قرارداد صادرات گاز به این کشور پابرجاست و برای اجرا به طرف پاکستانی این مهلت داده شده که سمت خود را تکمیل کند، در این مدت ما هم باید سمت ایرانی پروژه را تکمیل و گاز را تا مرز بکشانیم تا زمانی که اسلام‌آباد اعلام آمادگی کرد بتوانیم گاز را تحویل دهیم.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با تاکید بر اینکه قرارداد بین ایران و پاکستان پابرجاست، افزود: عمده بحث طرف پاکستانی این است که به دلیل تحریم‌ها امکان تامین اعتبار نداریم و نمی‌توانیم خط لوله را احدث و گاز را تحویل بگیریم، بهانه طرف پاکستانی تحریم است و به همین دلیل پروژه به تعویق افتاده است.

معاون مدیر بین‌الملل در بازاریابی و عملیات گاز شرکت ملی نفت درباره صادرات گاز به کویت نیز گفت: صادرات به این کشور در حد صحبت بوده و به سرانجام نرسیده است، زمانی که ترامپ از برجام خارج شد همه پروژه‌ها معلق شد و پیگیری لازم از سوی کویت و سایر متقاضیان گاز ایران صورت نگرفت.

وی درباره امکان صادرات گاز به اروپا با توجه مباحث اخیر در زمینه بحران سوخت و تامین گاز در این قاره گفت: بهرحال این مشکلات فرصتی را در اختیار ما قرار می‌دهد اما متاسفانه فعلا تحریم اجازه نمی‌دهد که از این فرصت استفاده کنیم ضمن اینکه ورود به این پروژه حداقل 5 سال زمان نیاز دارد، بنابراین شاید نوشدارو بعد از مرگ سهراب باشد.

امیرمعینی خاطرنشان کرد: در شرایط فعلی نمی‌توانیم امتیازی برای صادرات گاز به اروپا داشته باشیم، هرچند که اروپا بدنبال متنوع‌سازی منابع وارداتی خود است و ما را کنار نمی‌گذارد و سیاست‌شان این است که وابستگی خود را به روسیه کم کنند، بنابراین منابع مطمئن برای سرمایه‌گذاری و واردات گاز از ایران را چه به صورت ال‌ان‌جی و یا خط لوله مدنظر قرار می‌دهند، البته این موضوع را هم باید در نظر داشت که صدور گاز  از مسیر خط لوله سخت و پیچیده است و باید از چند کشور منتقل شود و شاید با ال‌ان‌جی سریع‌تر به نتیجه برسیم.

وی یادآور شد: با توجه به جمیع جهات به نظر می‌رسد روسیه تا چند ماه آینده مشکل را حل کند، یعنی اگر خط لوله نورد استریم 2 به بهره‌برداری برسد مشکل اروپا حل می‌شود، هرچند مباحثی مطرح است که در بازار اروپا دستکاری‌هایی هم صورت گرفته است، بهرحال فرصت برای ما وجود دارد به شرطی که مشکلات تحریم حل شود.