بومی‌سازی سیستم جرقه‌زن توربین‌های SGT200 زیمنس در سیری
بومی‌سازی سیستم جرقه‌زن توربین‌های SGT200 زیمنس در سیری
قطعات سیستم جرقه‌زن توربین‌های زیمنس SGT200 به همت یک شرکت دانش‌بنیان و با همکاری کارکنان تعمیرات توربین منطقه سیری شرکت نفت فلات قاره ایران، طراحی، ساخته، آزمون و به‌کار گرفته شد.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از شرکت نفت فلات قاره ایران، بیشتر برق مورد نیاز سکوها و تأسیسات و مصارف غیرصنعتی منطقه سیری از طریق ۶ عدد توربین SGT200 تأمین می‌شود. یکی از قطعات پرمصرف این نوع توربین، سیستم جرقه‌زن آن است که در فرآیندی به‌مدت بیش از یک سال کار طراحی، آنالیز متریال، ساخت نمونه‌های اولیه، آزمون کارگاهی و میدانی آن انجام شد و  در حال استفاده روی این توربین‌هاست.

این مجموعه شامل شمع (Igniter)، غلاف خارج‌کننده (Retraction Unit) و کارت جرقه‌زن (H.T. Spark Generator) است که با فرستادن نمونه‌های خراب به یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان و نخبه، روند طراحی و ساخت آن آغاز و پس از بررسی‌های لازم و آنالیز متریال و ابعاد، نمونه‌های اولیه ساخته شد و پس از آزمون در کارگاه تعمیرات توربین، ساخت چند نمونه و رفع مشکلات آن، در نهایت به نمونه قابل قبول کنونی رسید.

بر اساس این گزارش، در آخرین خرید این مجموعه از سازندگان اصلی، مبلغی بیش از ۴۴ هزار دلار در سال ۱۳۸۹ برای تهیه این قطعات هزینه شده بود که با ساخت داخل آن با هزینه تمام‌شده بسیار پایین (حدود ۵۰ میلیون تومان) افزون بر صرفه‌جویی قابل توجه، از خروج ارز از کشور جلوگیری شد.

مدیران منطقه، تعمیرات، تولید انرژی و کارکنان تعمیرات توربین سیری به‌ویژه آقایان پاغنده، عباسی، بصیرزاده و بابایی در این زمینه تلاش‌های ارزنده‌ای داشته‌اند.