ترس از شوکه شدن تقاضا قیمت نفت را پایین برد
ترس از شوکه شدن تقاضا قیمت نفت را پایین برد
قیمت نفت در معاملات روز چهارشنبه در پی نگرانی‌ها از رشد تورم و آسیب دیدن رشد اقتصادی بر اثر جهش هزینه های انرژی، کاهش پیدا کرد.

بهای معاملات نفت برنت با ۱۱ سنت معادل ۰.۱ درصد کاهش، به ۸۳ دلار و ۳۱ سنت در هر بشکه رسید و به افت ۲۳ سنتی که روز گذشته داشت، اضافه کرد.

به گزارش نبض‌انرژی،بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۱۱ سنت کاهش، به ۸۰ دلار و ۵۳ سنت در هر بشکه رسید. شاخص نفت آمریکا روز سه شنبه ۱۲ سنت افزایش داشت.

هر دو شاخص پس از انتشار آماری که نشان داد واردات چین ۱۵ درصد نسبت به مدت مشابه سال گذشته کاهش پیدا کرده است، افت قیمتی که ابتدای معاملات داشتند را به میزان ۷۰ سنت احیا کردند.

چین به همراه اروپا و هند با کمبود زغال سنگ و گاز طبیعی دست و پنجه نرم می کند که باعث جهش قیمت این سوخت‌های مورد استفاده برای تولید برق شده است. قیمت زغال سنگ حرارتی چین روز چهارشنبه در پی جاری شدن سیل در استان شنکسی که کمبود عرضه زغال سنگ را تشدید می کند، به رکورد بالای جدید صعود کرد.

دلار قوی که نزدیک به بالاترین حد یک سال اخیر معامله می شود، روی قیمت‌های نفت تاثیر گذاشت و معاملات را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.

صندوق بین المللی پول (IMF) روز سه شنبه دورنمای رشد برای آمریکا و اقتصادهای بزرگ دیگر را به دلیل نگرانی از اختلالات زنجیره تامین و فشارهای هزینه که مانع احیای اقتصاد جهانی از پاندمی ویروس کرونا می شود، تنزل داد.

تحلیلگران بانک کامن ولث این نگرانی صندوق را مورد توجه قرار دادند که نیروی رشد اقتصادی ضعیف شده و ابهامات افزایش پیدا کرده است.

با این حال، ناظران نفت همچنان به این موضوع متمرکز هستند که آیا افزایش قیمت‌های گاز و زغال سنگ به تقاضای بیشتر برای فرآورده های نفتی به منظور تولید نیرو منجر خواهد شد.

تحلیلگران ANZ Research در یادداشتی نوشتند: انتظارات رو به رشدی وجود دارد که قیمتهای بالا برای گاز و زغال سنگ حرارتی احتمالا تقاضا برای سوخت‌های جایگزینی مانند دیزل و نفت کوره را تقویت می کند.

بر اساس گزارش رویترز، بازار منتظر انتشار آمار هفتگی ذخایر نفت آمریکاست که به دلیل تعطیلات روز کلومبوس در روز دوشنبه، یک روز به تاخیر افتاد. تحلیلگران در نظرسنجی رویترز برآورد کرده اند که ذخایر نفت آمریکا ۱۰۰ هزار بشکه در هفته منتهی به هشتم اکتبر افزایش پیدا کرده که سومین رشد هفتگی متوالی خواهد بود.

همچنین آنها برآورد کردند ذخایر بنزین در این مدت حدود ۱۰۰ هزار بشکه افزایش یافته در حالی که ذخایر سوخت‌های دیگر شامل دیزل، نفت کوره و سوخت جت حدود یک میلیون بشکه کاهش داشته است.