آخرین تغییرات قیمت نفت جهانی
آخرین تغییرات قیمت نفت جهانی
به دنبال نگرانی از افت تقاضا که ناشی از کاهش چشم‌انداز رشد اقتصادی برای کشورهای توسعه‌یافته بود، قیمت نفت روز چهارشنبه کاهش یافت.

به دلیل نگرانی از کاهش تقاضای نفت در شرایطی که اقتصادهای بزرگ از تورم و مشکلات زنجیره تامین رنج می‌برند، قیمت طلای سیاه روند نزولی در پیش گرفت؛ اما با این حال، افزایش قیمت سوخت مورد نیاز برای تولید برق مانند زغال‌سنگ و گاز مایع، ضررها را محدود کرد.

معاملات آتی نفت خام برنت پس از تجربه ۲۳سنت افت در روز سه‌شنبه، ۵سنت معادل ۰.۱درصد کاهش یافت و به ۸۳دلار و ۳۷سنت در هر بشکه رسید.

به گزارش نبض‌انرژی،همچنین معاملات آتی نفت خام وست تگزاس اینترمیدیت آمریکا به دنبال ۱۲سنت رشد در جلسه معاملاتی گذشته، با ۶سنت افت، به قیمت ۸۰دلار و ۵۸سنت در هر بشکه مورد معامله قرار گرفت.

زمانی که چین، بزرگترین واردکننده نفت خام در جهان، داده‌هایی منتشر کرد که نشان داد واردات ماه سپتامبر ۱۵درصد نسبت به سال گذشته کاهش یافته، قیمت هر دو قرارداد کاهش یافت.

با این حال، چین، به همراه اروپا و هند، همچنان درگیر کمبود زغال‌سنگ و گاز طبیعی هستند که باعث افزایش قیمت سوخت‌های مورد نیاز برای تولید برق شده‌ است.

جفری هالی، تحلیلگر ارشد کارگزاری OANDA اذعان داشت: “در صورتی که قیمت گاز طبیعی و زغال‌سنگ به میزان قابل توجهی کاهش یابد، قیمت نفت نیز افت خواهد کرد.”

از آنجا که اخیرا وقوع سیل در استان اصلی تولید زغال‌سنگ شانشی باعث بدتر شدن بحران عرضه شد، قیمت زغال حرارتی روز چهارشنبه به بالاترین سطح خود رسید.

هووی لی، اقتصاددان در بانک OCBC سنگاپور اظهار کرد: “از آنجا که چین به هر طریقی به دنبال حل بحران انرژی خود بوده و ممکن است گازوییل تا حدودی این بحران را کاهش دهد، احتمالا در ماه‌های آینده نفت خام بیشتری خریداری کند.”

با این حال، صندوق بین‌المللی پول روز سه‌شنبه چشم‌‌انداز رشد خود برای ایالات متحده و سایر اقتصادهای بزرگ را به دلیل نگرانی از اختلال در زنجیره تامین و فشارهای هزینه‌ای که مانع بهبود اقتصاد جهانی از بیماری همه‌گیر می‌شود، کاهش داد.

از طرفی، رشد شاخص دلار که نزدیک به بالاترین سطح یک ساله خود معامله می‌شود، بر قیمت نفت تاثیر گذاشت. لازم به ذکر است که افزایش ارزش دلار باعث گران‌تر شدن نفت برای دارندگان سایر ارزها می‌شود.

با این حال، ناظران نفتی همچنان بر این موضوع متمرکز هستند که آیا افزایش قیمت گاز و زغال‌سنگ منجر به افزایش تقاضای فرآورده‌های نفتی برای تولید برق خواهد شد یا خیر.

تحلیلگران ای‌ان‌زد در یادداشتی اظهار کردند: “انتظارات فزاینده‌ای وجود دارد که قیمت بالای گاز و زغال‌سنگ حرارتی به احتمال زیاد تقاضا برای سوخت‌های جایگزین مانند گازوییل و نفت کوره را افزایش می‌دهد.”

بازار همچنین در انتظار داده‌های موجودی نفت خام ایالات متحده است که به دلیل تعطیلات روز کلمب در روز دوشنبه، یک روز به تعویق افتاد.

بر اساس نظرسنجی انجام شده توسط رویترز، تحلیلگران تخمین می‌زنند که موجودی نفت خام آمریکا در هفته منتهی به ۸اکتبر ۱۰۰هزار بشکه افزایش یافته که در این صورت، برای سومین هفته متوالی افزایش پیدا کرده است.

آنها همچنین برآورد کردند که ذخایر بنزین حدود ۱۰۰هزار بشکه افزایش یافته، در حالی که موجودی فرآورده‌های نفتی، شامل گازوییل، نفت کوره و سوخت جت، حدود ۱میلیون بشکه کاهش داشته است.

داده‌های موسسه نفت آمریکا اواخر امروز، و آمار رسمی از سوی اداره اطلاعات انرژی روز پنجشنبه اعلام می‌شود.