تشکیل کارگروهی در مجلس جهت رسیدگی به قبوض نجومی برق
تشکیل کارگروهی در مجلس جهت رسیدگی به قبوض نجومی برق
حسنوند، رئیس کمیسیون انرژی مجلس با انتقاد از وضعیت فعلی صدور قبوض برق گفت: گویا در جریان صدور قبوض برق کم‌مصرف‌ها تنبیه و پرمصرف‌ها تشویق شده‌اند.

به گزارش نبض‌انرژی،به نقل از خانه ملت، فریدون حسنوند با اشاره به دلایل صدور قبوض نجومی برق برای برخی از مشترکین و اقدامات کمیسیون انرژی برای احقاق حق مردم در جریان افزایش غیرمتعارف این قبوض، گفت: طبق قانون “تعرفه‌های الگوی مصرف” باید هر ۵ سال یکبار مورد بازنگری قرار گیرند و این تعرفه‌ها مورد بازنگری قرار گرفته باید به تصویب شورای عالی انرژی رسیده و پس از تصویب لازم اجرا هستند اما اکنون تعرفه‌های الگوی مصرف پس از ۱۰ سال مورد بازنگری قرار نگرفته‌اند.

عدالت در پلکان قیمت‌گذاری رعایت نشده
نماینده مردم اندیمشک در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه همچنین “عدالت” در پلکانی که برای قیمت‌گذاری در نظر گرفته شده رعایت نشده است، افزود: درواقع پلکان‌های بالاتر باوجود مصرف بالاتر مشمول جرایم کمتری می‌شوند لذا کمیسیون انرژی معتقد است کم‌مصرف‌ها تنبیه و پرمصرف‌ها تشویق شده‌اند درحالی که قانون گفته پرمصرف باید تنبیه و مجازات شود.

کمیسیون انرژی کارگروهی جهت رسیدگی به قبوض نجومی برق تشکیل داد
وی در ادامه توضیح داد: از طرفی دیگر در پلکان‌های بالا “کمترین درصد رشد قیمت در تعرفه‌ها” باوجود داشتن “بالاترین مصرف” برای آن‌ها لحاظ شده است لذا کمیسیون انرژی به این مسئله اعتراض دارد به همین دلیل در جلسه روز یکشنبه هفته جاری موضوع را مسئولان وزارت نیرو و شرکت توانیر مطرح کرده و کارگروهی مشترک متشکل از نمایندگان مجلس، مسئولان وزارت نیرو، مرکز پژوهش‌ها و… جهت بررسی موضوع تشکیل شده است.

این نماینده اظهار کرد: به اعتقاد نمایندگان کمیسیون انرژی در جداول تعریف شده مسئولان وزارت نیرو “فراوانی مشترک ” را مدنظر قرار داده‌اند در حالی که در جداول باید “میزان مصرف” مدنظر باشد و این اشکال دیگری است که کمیسیون بر اصلاح آن اصرار دارد.

ضرورت بخشودگی قبوض برخی از مشترکین
حسنوند ادامه داد: تابستان سال جاری در برخی از مناطق که “تعرفه عادی” برای آن‌ها تعریف می‌شود افزایش دمای بیش از ۵۰ درجه مشاهده شده است لذا باید برای این مناطق تدبیری صورت می‌گرفت نه آنکه با صدور قبوض بیش از یک میلیون تومان مردم را مورد نوازش قرار دهیم! این در حالی است که وزارت نیرو می‌توانست با تدبیر برخی از این ۳۰ هزار مشترک را مورد بخشودگی قرار دهد.

باید مناطق بیشتری مشمول تعرفه‌های شهرهای گرمسیری شوند
این نماینده مجلس همچنین بازنگری در تعرفه‌های شهرهای گرمسیری را اقدام دیگری دانست که وزارت نیرو باید آن را در دستور کار خود قرار دهد، به همین منظور توضیح داد: باتوجه به گرم شدن تعداد بیشتری از مناطق کشور، باید براساس گزارش سازمان هواشناسی مناطق گرمسیری به لحاظ “تعرفه گرمسیری” مورد بازنگری قرار گیرند چراکه برخی از مناطق جزء استان‌های گرمسیری هستند اما این مهم در قبوض آن‌ها اعمال و رعایت نمی‌شود.

وی اضافه گرد: اگرچه کمیسیون انرژی مجلس فرصت مشخصی جهت رسیدگی به این مسائل به وزارت نیرو داده است اما به‌یقین رسیدگی به موضوعاتی همچون جداول و الگوی مصرف -که باید به تایید شورای عالی انرژی برسد- زمان بیشتری را می‌طلبد.

کمیسیون انرژی در احقاق حق مردم مصمم است/ بخشی از اعتراضات و نگرانی‌های مردم به حق بوده
رئیس کمیسیون انرژی مجلس در پایان بیان کرد: با این اوصاف کمیسیون انرژی در احقاق حق مردم مصمم است چراکه در جلسه روز یکشنبه کمیسیون با مسئولان وزارت نیرو اثبات شد بخشی از اعتراضات و نگرانی‌های مردم به حق بوده است لذا در تلاش هستیم این نگرانی برطرف شود و در اسرع وقت گزارش اولیه را به اطلاع مردم عزیز خواهیم رساند.