آغاز صادرات برق و کاهش واردات
آغاز صادرات برق و کاهش واردات
معاون برق و انرژی وزیر نیرو از آغاز صادرات برق خبر داد و گفت: با کاهش نیاز برق در کشور استارت صادرات برق زده شد و در حال حاضر حدود ۱۰۰۰ مگاوات صادرات برق داریم.

همایون حائری درباره آخرین وضعیت صادرات و واردات برق اظهار کرد: باتوجه به اینکه میزان مصرف برق کاهش پیدا کرده و میزان نیاز کشور نیز نزولی شده میزان واردات نیز کاهش یافته است و اکنون حدود ۲۰۰ تا ۳۰۰ مگاوات واردات داریم.

به گزارش نبض‌انرژی،وی با اشاره به کشورهای هدف برای صادرات برق گفت: عمده صادرات برق به کشور عراق است اما به کشورهای افغانستان و پاکستان نیز صادرات برق داریم.

معاون برق و انرژی وزیر نیرو با بیان اینکه واردات برق نیز از کشورهای مختلف انجام می شود که عمده آن  از کشور ترکمنستان است، اظهار کرد: همواره اولویت اصلی صنعت برق تامین نیاز داخلی و مصرف برق هموطنان در داخل کشور است و تنها در مازاد اقدام به صادرات برق می کنیم.

روز گذشته نیز علی اکبر محرابیان- وزیر نیرو، در خصوص آخرین وضعیت صادرات برق گفت:‌ ترجیح من این است که اکنون در مورد صادرات برق صحبتی نکنم. اولویت ما تأمین برق مردم و صنایع در داخل کشور است. زمانی که برق مازاد داشته باشیم می‌توانیم روی این مسئله فکر کنیم. البته در حال حاضر مبادلات برقی داریم.

به گفته وی در برخی نقاط واردات و در برخی نقاط صادرات برق صورت می‌گیرد اما تراز واردات بسیار بیشتر است. در حال حاضر از چند نقطه مجبور به واردات برق هستیم. در تابستان نیز این کار را انجام دادیم تا بتوانیم برق را تأمین کنیم اما در زمانی که برق مازاد داشته باشیم حتما برای صادرات به صورت گسترده عمل خواهیم کرد.