دومین هفته اعتراضات شهروندان اسرائیلی علیه توافق نفتی امارات
دومین هفته اعتراضات شهروندان اسرائیلی علیه توافق نفتی امارات
صدها شهروند اسرائیلی در مناطق مختلف اراضی اشغالی علیه توافقنامه اولیه انتقال نفت امارات به غرب از طریق اراضی اشغالی تظاهرات کرده و خواستار لغو آن شدند.

شبکه عبری زبان “کان” اعلام کرد که صدها تن از فعالان نهادهای حقوقی مختلف رژیم صهیونیستی برای دومین هفته پیاپی در تجمع‌هایی که در شهرهای مختلف اراضی اشغالی از جمله تل‌آویو برگزار شدند، شرکت کرده و با سر دادن شعارهایی ضمن اعلام مخالفت با توافقنامه اولیه دو شرکت اسرائیلی و اماراتی برای انتقال نفت منطقه خلیج فارس از طریق اراضی اشغالی به بندر ایلات در دریای سرخ، لغو این توافقنامه را به دلیل خطرات زیست محیطی مختلف و گسترده آن خواستار شدند.

به گزارش نبض‌انرژی،در اکتبر ۲۰۲۰ پس از امضای توافقنامه عادی‌سازی روابط میان تل‌آویو و ابوظبی، یک شرکت وابسته به دولت رژیم صهیونیستی و شرکتی دیگر در امارات، یادداشت تفاهمی را برای انتقال نفت و فرآورده‌های آن به بازارهای اروپایی از طریق خط لوله ایلات-عسقلان در اراضی اشغالی امضا کردند.

طبق توافق اولیه قرار است، نفت به بندر ایلات منتقل شده و از آنجا با خط لوله در اراضی اشغالی به بندر عسقلان در دریای مدیترانه منتقل شود تا در ادامه به مقصد اروپا بارگیری شود.

کابینه رژیم صهیونیستی تا عصر شنبه این توافق اولیه را تصویب نکرده بود.

روزنامه عبری زبان “یسرائیل هیوم” ژوئن گذشته نوشت، تمارا زاندبرگ، وزیر حفظ محیط زیست از حزب مرتز از لغو توافق اولیه میان این دو شرکت حمایت کرد، همزمان این نگرانی وجود دارد که چنین اقدامی به بروز بحرانی سیاسی میان دو طرف پس از عادی‌سازی منجر شود.

به گفته برخی کارشناسان، این پروژه در مصر بحث و گفتگوهای غیررسمی را درباره تاثیراتش بر کانال سوئز که شریان اصلی انتقال نفت در جهان است، ایجاد کرد.