افزایش قیمت جهانی انرژی با آغاز فصل سرما
افزایش قیمت جهانی انرژی با آغاز فصل سرما
تحلیلگران بازار انرژی جهان دلایل گوناگونی را برای افزایش قیمت نفت به بالاترین قیمت در سه سال گذشته بیان می‌کنند و تاکید دارند تا پایان سال جاری میلادی این روند ادامه دارد و شاید بحران انرژی قیمت نفت خام را به ۱۰۰ دلار در هر بشکه برساند.

قیمت جهانی نفت خام در بازه یک هفته گذشته توانست خود را به  ۸۰ دلار در هر بشکه برساند و از این لحاظ به  بالاترین نرخ در طول سه سال گذشته دست یابد. هر بشکه نفت برنت، هفته گذشته حتی به فراتر از ۸۰ دلار رسید. سبد نفتی اوپک نیز در همین روز به ۷۹ دلار نزدیک شد. این فرایند اما پایدار نبود و با انتشار خبرهایی از سوی اعضای اوپک پلاس مبنی بر بالا نگاه داشتن تولید نفت، قیمت ها دو روز بعد کاهش یافت و نفت برنت تا زمان تنظیم این گزارش(۱۰ مهر ماه) در قیمتی بالاتر از ۷۸.۵ دلار در هر بشکه معامله شد.

به گزارش نبض‌انرژی،با اینحال بسیاری از تحلیلگران و کارشناسان بازار انرژی ها اعتقاد دارند در کوتاه مدت جهان باید  قیمت بلای نفت خام را تحمل کند. حتی برخی ناظران سه رقمی شدن قیمت نفت خام تا پایان سال جاری میلادی را دور از دسترس نمی بینند. شبکه خبری «بلومبرگ» به نقل از «بانکِ آمریکا» پیش بینی کرد که جهان باید منتظر نفت ۱۰۰ دلاری باشد. این بانک در برآوردهای خود برای آینده عواملی همچون سرمای زمستان و افزایش قیمت گاز و افزایش تقاضا به واسطه کاهش مقررات اجتماعی را از جمله دلایل این ارزیابی عنوان کرد.

البته مسوولان بانک آمریکا اعتقاد دارند در صورت سردی هوا ممکن است در ۶ ماه چنین اتفاقی رخ بدهد اما وقوع آن باعث ایجاد بحرانی جهان و افزایش تورم خواهد شد.

بسیاری از تحلیگران وقوع طوفان در ایالات متحده به ویژه در میدان های استخراج نفت در کنار تحرک بیشتر صنایع جهان و افزایش تقاضای جهانی برای نفت خام در دوره پس از کرونا را از مهمترین دلایل این افزایش قیمت ارزیابی کرده اند. از سوی دیگر افزایش جهانی قیمت گاز و انرژی به ویژه در کشورهای اروپایی نیز از نگاه برخی کارشناسان عاملی بود که باعث فشار بر نفت خام و افزایش قیمت آن منجر شد.

انتظار برای نفت سه رقمی

تحلیلگران دلایل گوناگونی برای افزایش شگفت آور قیمت نفت بیان می کنند. اما بیشتر ارزیابی ها این افزایش قیمت را ناشی از گران شدن تدریجی همه انواع انرژی ها در سراسر جهان به ویژه اروپا و آمریکا می دانند.

کاهش سطح سرمایه گذاری ها در حوزه نفت و انرژی در یک ساله گذشته یکی از دلایل وضعیت موجود بیان می شود که کرونا سهم اصلی را در آن داشت. البته تعهد شرکت های تولید نفت و انرژی برای کاهش میزان کربن تولیدی نیز از دیگر دلایل این موضوع بیان می شود. همچنین شرایط بد آب و هوایی نیز در کاهش عرضه بی تاثیر نبودند. به همین دلیل است که بانک آمریکا اعلام کرد اگر زمستانی سردتر از حد معمول داشته باشیم، قیمت نفت در آینده به ۱۰۰ دلار در هر بشکه خواهد رسید.

در همین حین اما برخی تحلیلگران از ارقامی فراتر از پیش بینی گزارش بلومبرگ سخن می گویند. تارنمای «اویل پرایس» به نقل از برخی معامله گران حتی از نزدیک شدن قیمت نفت خام به ۲۰۰ دلار در پایان سال میلادی آینده هم سخن گفته است. این تارنمای تحلیلی در حوزه انرژی معتقد است بحران انرژی در اروپا و آسیا را نشانه هایی از بدتر شدن اوضاع در فصل سرما عنوان کرد.

براساس داده های” ICE Futures Europe “گزینه تماس برای نفت برنت سه رقمی از سوی معامله گران فعال شده است و بسیاری اعتقاد دارند این معامله گران در حال شرط بندی روی نفت ۲۰۰ دلاری برای سال آینده هستند.

افزایش تدریجی قیمت انرژی در جهان

تحلیلگران افزایش قیمت انرژی را به دلیل کاهش حفاری ها برای استخراج نفت شیل در آمریکا و اختلال در عرضه به دلیل وضع نامناسب جوی و توفان در خلیج مکزیک به همراه افزایش سریع تقاضا ارزیابی می کنند. همچنین گفته می شود در انبار های گاز طبیعی جهان هم بسیار کمتر از میانگین ۵ ساله ذخیره وجود دارد.

ناگفته نماند که قیمت انرژی به طور کلی افزایشی بوده است. کمبود عمومی انرژی در یک ماه گذشته باعث شد تا رکوردهای قیمتی جدیدی برای گاز و انرژی ثبت شود. قیمت گاز طبیعی در آسیا و ذغال سنگ در آسیا و اروپا در این موقع از سال در بالاترین حد ممکن قرار دارند.

تارنمای روزنامه «فایننشال تایمز» در گزارشی نوشت قیمت گاز، نفت گاز و دیگر سوخت های فسیلی در اروپا همپای نفت خام برنتِ بالاتر از ۸۰ دلار افزایش یافته است. قیمت بنزین در اروپا برای تحویل در ماه آینده ۱۰ درصد افزایش قیمت داشت و این به معنای آن است که هزینه انرژی از ماه اوت تاکنون دوبرابر شده است. قیمت گاز طبیعی آمریکا هم با ۱۰ درصد افزایش به بیش از ۶ دلار در هر میلیون واحد حرارتی رسید که بالاترین قیمت این کالا در ۷ سال اخیر است. البته پس از مدتی بیش از ۲ درصد کاهش قیمت را تجربه کرد.

گزارش این روزنامه به مردم اروپا و جهان هشدار داد اگر آب و هوا در زمستان همانگونه که پیش بینی می شود سرد باشد، آن ها باید هزینه های بالاتری را پرداخت کنند. تداوم گرانی انرژی در آمریکا هم موجب نگرانی شد و «جو بایدن» اوایل ماه جاری از مقامات در کاخ سفید خواست تا بررسی کنند که چرا قیمت هر گالن بنزین نسبت به سال گذشته ۵۰ درصد رشد داشته و به ۳.۱۹ دلار رسیده است.

تقاضای چین برای مصرف انرژی با آلایندگی کمتر

دلیلی که در اروپا برای افزایش قیمت گاز مطرح می شود رقابت فزاینده قاره سبز با چین است. در واقع افزایش تقاضا و کاهش عرضه موجب افزایش بی سابقه قیمت ها شده است. تقاضای چین برای گاز و سوخت های با آلودگی کربنی کمتر به دلیل تلاش دولت پکن برای استفاده از گزینه های پاک تر از ذغال سنگ افزایش یافته است.

اینگونه به نظر می رسد که در هر صورت باید منتظر افزایش قیمت انرژی حداقل تا پایان سال ۲۰۲۱ بود. به نوشته فایننشال تایمز، بانک سرمایه گذاری گلدمن ساچه پیش بینی کرده است قیمت هر بشکه نفت برنت قبل از پایان سال جاری به ۹۰دلار برسد. به همین دلیل، افزایش هزینه ها بر سود شرکت های اروپایی تاثیرگذار خواهد بود.

تداوم تقاضا و ضعف ها در بخش عرضه، بسیاری از تحلیلگران را واداشت تا قیمت های نفت و انرژی را در میان مدت افزایشی پیش بینی کنند. در یک سال گذشته به دلیل شیوع بیماری کووید۱۹ و رکود اقتصادی، رغبت چندانی برای سرمایه گذاری در حوزه انرژی وجود نداشت. اکنون اما با کمرنگ شدن همه گیری کرونا و رونق نسبی صنایع به ویژه بهبود وضعیت سفرهای هوایی و زمینی میزان تقاضا برای انرژی افزایش غیرقابل پیش بینی سابفته است.

حتی کارشناسان اقتصادی در ایالات متحده اعتقاد دارند در آمریکا نیز سطح ذخایر نفت استراتزیک بسیار کمتر از حد متوسط دوره قبل از اوج مصرف بوده است. به همین دلیل وقوع بحران کمبود نفت در جهان قابل پیش بینی است.